لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

کلينتون: همکاری چين و آمريکا می‌تواند به رکود اقتصادی پايان دهد


هیلاری کلینتون (چپ) در دیدار با هوجین تائو
هیلاری کلینتون (چپ) در دیدار با هوجین تائو
هيلاری کلينتون اعتماد چين به صندوق خزانه‌داری اوراق قرضه آمريکا را ستايش کرد و اعلام کرد که همکاری این دو کشور می تواند جهان را از رکود اقتصادی خارج کند.

يانگ جیِچی، وزیر خارجه چین متعهد شد که کشورش بيشتر ذخاير ارزی خود را در صندوق ذخيره اوراق قرضه آمريکا نگه دارد. آقای يانگ همچنين به همتای آمريکايی خود، هيلاری کلينتون، وعده داد که چين با آمريکا در مبارزه با بحران جهانی اقتصادی همکاری خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات رسمی آمريکا، چين بالاترين ميزان سرمايه را به مبلغ بيش از ۵۸۰ ميليارد دلار در صندوق خزانه‌داری آمريکا دارد. هیلاری کلینتون همچنین با هوجین تائو، رئیس جمهور چین، دیدار کرد.

در همین حال گروه‌های حقوق بشری به‌شدت از عدم توجه کلينتون به نقض حقوق بشر در چين انتقاد کردند.

به گزارش رويترز، هيلاری کلينتون در کنفرانس مطبوعاتی با يانگ جيچی گفت: «ما در مورد مسايلی که مورد اختلاف دو کشور است از جمله تبت، آزادی بيان، و حقوق بشر صحبت کرديم، ولی همکاری آمريکا و چين در مورد بحران اقتصادی، امنيتی و گرمايش زمين بر اين مسايل تقدم دارد.»

سازمان عفو بين‌الملل که مقر آن در لندن است و از نهادهای هوادار حقوق بشر است سخنان خانم کلينتون را «حيرت‌آور و بسيار نااميدکننده» دانست.

در زمان ریاست جمهوری جرج بوش نیز گروه‌های حقوق بشری از این انتقاد داشتند که چرا دولت آمریکا علیه سیاست‌های چین در زمینه حقوق بشر موضع سرسختانه‌ای اتخاذ نمی‌کند.

چین بارها از سوی غرب متهم شده است که به جای تضمین آزادی‌هایی که وعده آنها را داده به سرکوب مخالفان خود متوسل شده است.

گروه مدافعان حقوق بشر چين می‌گويد که پليس اين کشور برخی از اعضای اين گروه را در آستانه ورود هيلاری کلينتون به پکن بازداشت کرده است.

خانم کلينتون در مورد اين انتقادات گفت که حقوق بشر از جنبه‌های اساسی سياست خارجی آمريکاست. «من در سفر آسيايی خود اين موضوع را مطرح کردم. من در مذاکرات با وزير خارجه چين نيز در اين مورد صحبت کردم.»


خانم کلينتون پيش از سفر به چين از ژاپن، کره جنوبی و اندونزی ديدار کرده بود.

هيلاری کلينتون همچنین در کره جنوبی از کره شمالی خواست به سر ميز مذاکرات بازگردد. وی تاکيد کرد که پيونگ يانگ بايد به تعهد‌هايی که سال گذشته در گفت‌وگوهای شش‌جانبه داده است عمل کند، و تاسيسات نظامی اتمی خود را برچيند؛ وی تصريح کرد که تا اين امر محقق نشود آمريکا برای بهبود رابطه با کره شمالی اقدام نخواهد کرد.

در مذاکرات شش‌جانبه که سال گذشته به دليل خروج پيونگ يانگ به بن‌بست رسيد، چين، روسيه، ژاپن، کره جنوبی و ايالات متحده حضور دارند.
XS
SM
MD
LG