لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

اخبار ضد و نقیض در باره ترور یک ژنرال ارشد سوری


برخی از منابع خبری عربی نوشته اند که ژنرال سليمان، در شهر سوری طارطوس کشته شده است.
برخی از منابع خبری عربی نوشته اند که ژنرال سليمان، در شهر سوری طارطوس کشته شده است.

برخی از رسانه های عربی روز يکشنبه ادعا کردند که ژنرال محمد سليمان، «رابط امور ميان رييس جمهوری سوريه با حزب الله لبنان ترور شده است.»


در حالي که سفر بشاراسد، رييس جمهوری سوريه به ايران، و مذاکراتی که وی با همتای ايرانی خود محمود احمدی نژاد به عمل آورده، مورد توجه جهانی قرارگرفته است، برخی رسانه های عربی از سوقصد به جان يکی از ژنرال های ارشد سوری خبر می دهند و مدعی شده اند، ژنرال محمد سليمان در اين سوء قصد کشته شده است.


برخی از منابع خبری عربی نوشته اند که ژنرال سليمان، جمعه، اول اوت، در شهر سوری طارطوس بر اثر شليک يک تک تيرانداز «کشته شده است.»


سایت خبری اردنی البوابه، و روزنامه های عربی النهار، چاپ لبنان، و الحيات، چاپ ریاض و لندن، نوشته اند که دولت سوريه می کوشد، اين خبر سانسور شود.


در حالي که تا کنون هيچ سازمانی مسووليت اين «سوقصد» را بر عهده نگرفته است، سخنگويان دولت سوریه از هرگونه واکنش به این خبر خودداری کرده اند.


اين رسانه ها ياد آور شده اند که «ترور» ژنرال محمد سليمان حدود شش ماه پس از سوء قصد به جان عماد مغنيه، از رهبران حزب الله رخ داده است.


عماد مغنيه که مسئول عمليات ويژه حزب الله بود و سال ها در ايران و سوريه زندگی مخفی داشت، زمستان گذشته، بر اثر انفجاری سهمگين درون يک اتومبيل در شهر دمشق به قتل رسيد.


سازمان حزب الله اين سوء قصد را به سازمان جاسوسی اسرائيل، «موساد» نسبت داد و قول انتقام گيری داده بود.


شهر طارطوس که رسانه های عربی نام آن را به عنوان محل «قتل» ژنرال محمد سليمان معرفی کرده اند، يکی از بنادر مشهور سوريه است که در شمال غرب دمشق قرار دارد.


سايت های خبری وابسته به عبدالحليم خدام، مقام ارشد پيشين سوری، از خبر «قتل» ژنرال محمد سليمان استقبال کرده اند.


عبدالحليم خدام که سال ها از مقامات ارشد سوريه و معاون حافظ اسد رييس جمهوری وقت سوريه و پدر بشار اسد، رييس جمهوری کنونی سوريه بود، از اوائل دهه ميلادی جاری در فرانسه زندگی می کند و برای برانداختن حکومت بشار اسد، «جبهه سوريه آزاد» را تشکيل داده است.


سايت خبری «البوابه» نوشته است: «ژنرال سليمان دست راست بشار اسد محسوب می شد و اجراکننده دستورات او در امور نظامی بود و نيز در عرصه سياسی در حزب بعث سوريه فعاليت داشت.»


اين سايت، ژنرال محمد سليمان را «مسئول امور لبنان در سوريه» معرفی کرده است.


روزنامه لبنانی «المستقبل» نيز که وابسته به سعدالدين حريری، رهبر رفراکسيون «المستقبل» در پارلمان لبنان است، روز يکشنبه نوشت: «ژنرال محمد سليمان ریيس نيروهای محافظ کاخ رياست جمهوری دمشق بود.»


قتل رفیق حریری


به نوشته رسانه های عربی مزبور، نام ژنرال محمد سليمان در فهرست مقامات ارشد سوری ذکرشده بود که طبق توصيه دتلف مهليس، مقام ارشد پيشين سازمان ملل، می بايست به خاطر ارتباط احتمالی با قتل رفيق الحريری، نخست وزير پيشين لبنان مورد بازجويی قرارمی گرفتند.


دتلف مهليس، ریيس پيشين کميسيون ويژه تحقيق سازمان ملل درمورد قتل رفيق الحريری بود. اما وی جای خود را به فرد ديگری سپرد و فعاليت های آن کميسيون عملا متوقف شد.


پس ازقتل رفيق الحريری در فوريه ۲۰۰۴، شمار ديگری از چهره های لبنانی مخالف سوريه نيز به قتل رسيدند که شماری از سياستمداران و روزنامه نگاران مشهور لبنانی در بين قربانيان بودند.


بسیاری از سیاستمداران لبنان همواره مدعی بودند که اين سوء قصدها به دستور حاکميت سوريه صورت گرفته است. اما سوريه همواره این اتهامات را رد کرده است.


در کنفرانس خبری روز يکشنبه بشار اسد و محمود احمدی نژاد در تهران، که در پايان دور دوم مذاکرات دو ریيس جمهوری صورت گرفت، از بشاراسد درباره «قتل» ژنرال محمد سليمان پرسشی به عمل نيآمد.


برخی از خبرگزاری های ايران مانند «فارس» و «ايسنا» به هنگام حضور بشار اسد در تهران خبر رسانه های عربی را درباره «سوء قصد» به ژنرال سليمان منتشرکرده بودند.


يک مقام حزب الله لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما چيزی درباره چنين قتلی نشنيده ايم».


این خبرگزاری نوشت که هنوز جزئيات بيشتری درباره نحوه «قتل» اين افسر ارشد سوری منتشرنشده است.


روزنامه های لبنانی و سعودی مدعی شده اند که آئين تشييع جنازه ژنرال سليمان يکشنبه، سوم اوت، در شهر زادگاهش برگزارمی شود.


XS
SM
MD
LG