لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

«مصر برای آزادی سرباز اسیر اسرائیلی تلاش می کند»


حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر. (عکس:EPA )
حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر. (عکس:EPA )

حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر می گويد، کشورش برای آزادی سربازاسرائيلی اسير در دست حماس به تلاشی پيگير دست زده و همانگونه که موجب برقراری آتش بس ميان اسرائيل با حماس شد، برای تحقق معامله اسيران ميان اسرائيل و حماس نيز که به تقويت آتش بس کمک کند، کوشش خواهد کرد.


حسنی مبارک اين سخنان را روز سه شنبه در ديدار با اهود اولمرت نخست وزيراسرائيل که به بندر مصری شرم الشيخ سفرکرده، بيان کرد.


آقای اولمرت برای «بيان سپاس» اسرائيل ازتلاش های ميانجی گرانه مصر که از پنجشنبه گذشته آتش بس نانوشته ای ميان ارتش اسرائيل با تشکل های مسلح فلسطينی درغزه را بدنبال آورده، به مصر سفر کرده است.


ديدار مبارک- اولمرت سرآغاز مرحله ديگری ازاجرای مفاد آتش بس نانوشته اسرائيل وسازمان های فلسطينی محسوب می شود.


در اين مرحله، همزمان با گشايش دو گذرگاه مرزی غزه، و موافقت اسرائيل، با انتقال محموله های بيشتر کالا و سوخت به نوارغزه، مذاکرات غيرمستقيم با پا درميانی مصر ميان هيئت های نمايندگی اسرائيل و تشکل های فلسطينی، برسر معامله مبادله اسيران آغاز می شود.


سازمان حماس که از يکسال پيش تسلط بر نوارغزه را در دست دارد، خواهان آن شده که اسرائيل ۴۵۰ نفر از زندانيان امنيتی فلسطينی را آزاد کند تا آن سازمان نيز، گيلعاد شليط، سرباز اسرائيلی را، که از ژوئن سال ۲۰۰۶ ربوده، به اسرائيل مسترد نمايد.


نامه جديدی ازاين سرباز که دومين نامه او درطول اسارتش محسوب می شود، در روزهای اخير بدست خانواده اش رسيده، که درآن، اين سرباز ازدولت اهود اولمرت عاجزانه می طلبد که برای آزادی او تلاش کند و به درخواست های سازمان های فلسطينی پاسخ مثبت دهد.


جامعه اسرائيل برای سربازان اسيرخود اهميت بسيار زيادی قائل است و برای آزاد کردن آنها از اسارت سازمان ها يا کشورهای ديگر، همواره بهای سنگينی پرداخته است.


پدر گيلعاد شليط درروزهای اخير با تسليم شکوائيه به ديوان عالی عدالت اسرائيل خواهان آن شد که اجرای توافق آتش بس نانوشته ارتش اسرائيل با سازمان های مسلح فلسطينی درغزه مشروط به آن شود که امر آزادی گيلعاد شليط کاملا تضمين گردد.


اما ديوان عدالت اسرائيل دوشنبه حکم داد که امر آتش بس، يک تصميم سياسی دولتمردان اسرائيل است و قوه قضائيه نمی تواند درآن دخالت کند.


ديوان عدالت درعين حال به دولت اسرائيل دستور داد که نمايندگان ارشد آن با خانواده اين سرباز ديدارکنند و آخرين تحولات را به آگاهی آنها برسانند. پس ازاين ديدارها نيز خانواده شليط دوشنبه اعلام کرد که «قانع نشده اند.»


پدراين سرباز، پی در پی ابراز نگرانی می کند که عدم تلاش جدی و آزاد نشدن هرچه زودتر پسر او، موجب تکرار ماجرای رون آراد، کمک خلبان اسيری شود، که اسرائيل ۲۱ سال است درجستجوی او فعاليت گسترده ای به عمل می آورد.


اهود اولمرت اعلام کرده که وی برای آزادی گيلعاد شليط بهای سنگينی خواهد پرداخت ولی بايد اين امر طی مذاکرات تعيين شود.


پيش از آزادی گيلعاد شليط، مرحله مهم ديگری از آتش بس بايد اجرا شود که گشايش گذرگاه مرزی مهم الرفح ميان مرز مصر و نوارغزه است.


مصر به طور اصولی به سران حماس اعلام کرده که با اين امر موافق است اما اسرائيل می خواهد تضمين بگيرد که تشکل های فلسطينی ازانتقال بيشتر جنگ افزار به غزه خودداری کند.


اما اسماعيل هنيه جمعه گذشته گفت، حماس حق خود می داند که در زمان آتش بس نيز به تلاش برای دستيابی به جنگ افزار جديد ادامه دهد.


آتش بس نانوشته درغزه که از پنجشنبه برای شش ماه به مرحله اجرا گذاشته شد، تا کنون کمابيش رعايت شده و شهروندان دو طرف به روال عادی زندگی بازگشته اند.


درعين حال، عمليات نظامی ارتش اسرائيل که بامداد سه شنبه درکرانه باختری صورت گرفت، و طی آن دو عضو ارشد سازمان جهاد اسلامی کشته شدند، نگرانی هايی را درمورد ادامه آتش بس مطرح کرده است.


ارتش اسرائيل اعلام کرد که اين دو عضو جهاد اسلامی در حال تلاش برای حمله به خاک اسرائيل از سوی سربازان ارتش، در شهر نابلس، مورد حمله قرار گرفتند.


هرچند جهاد اسلامی طرف اسرائيل درآتش بس درغزه نيست، اما به سازمان حماس اعلام کرده که آتش بس را دراين بخش از سرزمين های فلسطينی رعايت خواهد کرد.


ارتش اسرائيل اعلام کرد که تنها با آتش بس درغزه موافقت کرده و اگر تشکل های فلسطينی در کرانه باختری درصدد تعرض به اسرائيل برآيند، با پاسخ نظامی روبرو خواهند شد.


آغاز کنفرانس بین المللی برلین


همزمان، دربرلين کنفرانس بين المللی با ميزبانی اتحاديه اروپا برای دادن تضمين به استقلال کشور فلسطين ازسه شنبه برگزارشده است.


هيئت های ارشدی ازسوی اسرائيل و فلسطينی ها درحاليکه کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده نيز، در اين همآيش حضوردارد، شرکت کرده اند.


نمايندگان ارشد ديگر اعضای کميسيون چهارجانبه صلح خاورميانه غيراز آمريکا، يعنی؛ روسيه، سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا در نشست برلين حضور دارند.


کنفرانس برلين هدف خود را دادن ياری به دولت خودگردان فلسطينی درکرانه باختری برای تقويت سازمان ها و نهادهای امنيتی واطلاعاتی و قضايی، درآستانه استقلال فلسطين تعيين کرده است.


تقويت پليس و نيروهای انتظامی حکومت فلسطينی برای اطمينان يافتن ازاينکه هرج و مرج درسرزمين های فلسطينی پايان يافته و مقدمات استقلال فلسطين فراهم شده، يکی از مهمترين هدف های نشست کنفرانس برلين است.


يک گروه پليس اتحاديه اروپا به رياست کولين اسميت درماه های آينده، امر آموزش نيروهای پليس حکومت خودگردان فلسطينی را درچارچوب يک برنامه کاری گسترش می دهد.


اين برنامه با حمايت مالی اتحاديه اروپا ازمحل کمک های مالی پيشترقول داده شده به فلسطينی ها اجرا می شود.


ايالات متحده نيز، ازسال گذشته آموزش نيروهای سپاه هفدهم جنبش فتح را که وفادار به محمود عباس است، درکرانه باختری دنبال می کند.


رییس جمهوری ايالات متحده ابراز اميدواری کرده که بتوان تا پايان سال جاری ميلادی استقلال فلسطين را اعلام کرد، و به همين منظور، اززمان اجلاس صلح آناپوليس درنوامبر ۲۰۰۷، مذاکرات مرحله نهايی صلح شتاب گرفته - هرچند که فلسطينی ها ازعدم پيشرفت کافی دراين تماس ها پيوسته ابراز گله می کنند.


XS
SM
MD
LG