لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

یحیی رحیم صفوی، فرمانده سپاه «برکنار» شد


یحیی رحیم صفوی از سال ۱۳۷۶فرماندهی سپاه پاسداران ایران را بر عهده داشت.
یحیی رحیم صفوی از سال ۱۳۷۶فرماندهی سپاه پاسداران ایران را بر عهده داشت.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوای مسلح ایران، روز شنبه دهم شهریورماه، یحیی رحیم صفوی را از فرماندهی سپاه پاسداران برکنار و به جای وی محمد علی جعفری را به این سمت منصوب کرد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آیت الله خامنه ای در حکمی خطاب به محمد علی جعفری، فرمانده جدید سپاه پاسداران اعلام کرد: «با توجه به تجارب با ارزش و سابقه درخشان شما در دوران های گوناگون و در رده ها و مسئوليت های متنوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جنابعالی را با اعطای درجه سرلشگری به فرماندهی اين سازمان انقلابی و خدمتگزار منصوب می كنم.»


در حکمی دیگر رهبر جمهوری اسلامی، یحیی رحیم صفوی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد و از ۲۸ سال خدمت وی قدردانی کرد. توضیحی در مورد اینکه چرا این تغییر صورت گرفته، داده نشده است.


یحیی رحیم صفوی از سال ۱۳۷۶فرماندهی سپاه پاسداران ایران را بر عهده داشت.


آقای جعفری پیش از این، ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را بر عهده داشته است. وی در سال های گذشته فرماندهی نيروی زمینی سپاه پاسداران را نیز برای مدتی عهده دار بوده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تغییر زمانی صورت می گیرد که رسانه های آمریکا اعلام کردند که واشینگتن در نظر دارد سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد. این امر می تواند به فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران آسیب برساند.


آمریکا سپاه پاسداران را به فعالیت های تروریستی و ضد آمریکایی بخصوص در عراق متهم می کند. سپاه پاسداران هر گونه پشتیبانی از شورشیان عراق را رد کرده است.


یحیی رحیم صفوی دو هفته قبل از برکناری اعلام کرده بود که در صورتی که آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد ایران دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.


سپاه پاسداران در حدود دویست هزار نفر عضو دارد و گفته می شود در بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور از جمله صنعت نفت حضور بسیار فعالی دارد.


XS
SM
MD
LG