لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

«گردشگر ژاپنی و امام جمعه فهرج آزاد شدند»


ساتوشی ناکامورو، گردشگر ژاپنی. (عکس: AFP)
ساتوشی ناکامورو، گردشگر ژاپنی. (عکس: AFP)

وزير اطلاعات ايران روز شنبه گفت: ساتوشی ناکامورا، گردشگر ژاپنی و امام جمعه فهرج که توسط راهزنان در شرق ايران به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شدند.


غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، افرادی را که از آنها با عنوان «قاچاقچيان مواد مخدر و راهزنان مسلح» نام برد، مسئول اين آدم ربايی معرفی کرد و اعلام کرد که یک دانشجوی ژاپنی و امام جمعه فهرج آزاد شدند.


دانشجوی ژاپنی که هشت ماه پيش، در مهمانسرايی در محله عيش آباد بم سکونت داشت و هر روز برای بازديد از نقاط مختلف شهر بم از محل مهمانسرا خارج می شد توسط افراد مسلح ربوده شد.


جواد طاهری، امام جمعه فهرج (در ۶۰ کيلومتری بم) نيز دو ماه پيش ربوده شد و به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، به پاکستان منتقل شده بود.


آقای اژه ای اعلام نکرد که اين گردشگر ژاپنی و امام جمعه فهرج چه زمانی آزاد شده و آیا ایران برای آزادی این افراد با ربایندگان آنها معامله کرده است یا نه.


در همين حال خبرگزاری کيودو ژاپن گزارش داد که ناکامورا روز شنبه در پاکستان آزاد شد و قرار است که به تهران منتقل شود.


اين خبرگزاری از تهران گزارش داد که اين شهروند ژاپنی در حال حاضر در يک ساختمان دولتی در زاهدان نگهداری می شود.


ماساهيکو کومورا، وزير امور خارجه ژاپن، روز یکشنبه، با انتشار بيانيه ای از مقام های ايرانی برای همکاری شان جهت آزادی گردشگر ژاپنی تشکر کرد.


ساتوشی ناکامورا، جوان ۲۳ ساله ژاپنی، دانشجوی رشته جامعه شناسی در دانشگاه ملی يوکوهاما بوده و از ماه مه در سفر خارج از ژاپن به سر می برد.


کيوتاکا ناکامورا، پدر ساتوشی به خبرنگاران گفت که با پسرش گفت و گوی تلفنی سه يا چهار دقيقه ای داشته است.


اقای ناکامورا می افزايد: پسرش گفته که از نظر فکری و جسمی کاملا سالم است.


گروگانگيری اين دانشجو، موجب شد که دولت ژاپن، به مسافران اين کشور که قصد سفر به ايران دارند هشدار دهد که ازمسافرت به جنوب ايران و مناطق هم مرز با افغانستان و پاکستان خودداری کنند.


مناطق مرزی ايران با افغانستان و پاکستان در سال های اخير، صحنه برخی اقدامات خشونت بار، ترور و گرو گانگيری بوده است که مقامات جمهوری اسلامی ايران آن را به قاچاقچيان مواد مخدر و گروهی که «اشرار» خوانده می شوند، نسبت می دهند.


از سال ۱۹۹۹ تاکنون در منطقه مرزی بلوچستان تعدادی گردشگر ربوده شدند که در اکثر موارد اين افراد بدون هیچ گونه درگیری آزاد شدند، اگر چه در فوريه سال ۱۹۹۹ يک توريست آلمانی در اين منطقه جان باخت.


XS
SM
MD
LG