لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

مخالفت کرزی با حمله به ایران از خاک افغانستان


حامد کرزی، می گوید که افغانستان می خواهد دوست ايران باقی بماند. (عکس:AFP)
حامد کرزی، می گوید که افغانستان می خواهد دوست ايران باقی بماند. (عکس:AFP)

رييس جمهوری افغانستان، در مصاحبه ای با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اعلام کرد که اين کشور با حمله احتمالی به ايران از طريق خاک افغانستان مخالف است.


رييس جمهوری افغانستان گفت:« اين کشور نمی خواهد که خاکش برای حمله به کشور ديگری مورد استفاده قرار گيرد.»


آقای کرزی در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در خصوص احتمال استفاده از خاک افغانستان برای حمله به ایران گفت: «افغانستان می خواهد دوست ايران باقی بماند، کشوری که زبان و دين مشترکی با ما دارد.»

وی افزود: دولت اين کشور که پس از سال ۲۰۰۱ و سقوط طالبان توسط نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا بر سر کار آمده، سعی کرده است که توازن را بين قدرت ها نگهدارد.


پیشتر برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین و عربستان سعودی نیز اعلام کرده بودند که با هر گونه حمله به ایران از طریق خاک خود مخالف هستند و اجازه چنین کاری را نخواهند داد.


واشينگتن بارها اعلام کرده که سعی می کند تا از طريق ديپلماسی بحران هسته ای ايران را حل کند ولی گزينه نظامی عليه ايران، در صورتی که اين کشور غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، بر روی میز قرار دارد.


«رد و بدل کردن پیام از طریق افغانستان»


حامد کرزی اظهار داشت:«ما در مورد خطری که جنگ آمريکا و ايران می تواند داشته باشد آگاهيم... افغانستان نبايد تبدیل به ميدان جنگ کشور ديگری شود.»


وی گفت: در گذشته، افغانستان گفت و گو ميان واشينگتن و تهران را تسهيل کرده و آمريکا و ايران از طريق کشورش با يکديگر پيام رد و بدل کرده اند.


  • «در گذشته، افغانستان گفت و گو ميان واشينگتن و تهران را تسهيل کرده و آمريکا و ايران از طريق افغانستان با يکديگر پيام رد و بدل کرده اند.»
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان

آمريکا بزرگترين کمک کننده مالی به کابل است و ۳۲ هزار نفر از سربازان این کشور در خاک افغانستان مستقر هستند.


آمريکا از ايران می خواهد که قطعنامه های شورای امنيت را به اجرا گذاشته و برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون از اين خواسته سازمان ملل سرپيچی کرده است.


نگرانی از بروز جنگ پس از تمرين هوايی ماه گذشته اسرائيل بر فراز شرق دريای مديترانه افزايش يافته است.


کارشناسان می گويند که تمرين نظامی و آزمايش های موشکی در روزهای گذشته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تلاش برای نشان دادن توان موشکی ايران در هدف قرار دادن خاک اسرائيل بوده است.


آقای کرزی در بخش دیگری از مصاحبه خود در مورد روابط افغانستان با پاکستان گفت: «افغانستان خواستار روابطی نزديک با اين کشور است ولی عناصری در ارتش و سازمان جاسوسی اين کشور وجود داردند که مخالف ثبات در افغانستان هستند.»


رييس جمهوری افغانستان از تلفات غير نظاميان بر اثر بمباران نيروهای بين المللی به شدت ابراز تاسف کرد و گفت: «در پنج سال گذشته من سعی کردم که از صدمه ديدن ملت افغان توسط نيروهای خارجی جلوگيری کنم. ولی متاسفانه تلاش های من نتيجه ای را که من و ملت افغان انتظارش را داشته ایم، نداشته است.»


XS
SM
MD
LG