لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

انفجار سه بمب در اسپانیا


پلیس اسپانیا در حال بررسی محل انفجار
پلیس اسپانیا در حال بررسی محل انفجار
روز يکشنبه سه بمب در نقاط تفريحی و پر رفت و آمد مايورکا از جزاير توريستی اسپانيا منفجر شد.

خبرگزاري ها گزارش می دهند که پليس به دنبال دريافت هشدار از سوی گروه جدايی طلب باسک – اتا – محدوده اطراف اين بمب گذاری ها را تخليه کرد و بنابراين بر اثر انفجارها کسی آسيب نديده است.

به گزارش خبرگزاری سی ان ان، هر سه اين بمب ها بسيار ضعيف بودند. گروه جدايی طلبان باسک – اتا – در بيانيه خود گفت که اين بمب ها طوری تنظيم شده بودند که قرار بود در ساعات بين ۲ تا ۴ بعداز ظهر منفجر شوند.

مايورکا يکی از جزاير تفريحی اسپانيا از مراکز توريستی اروپا است و پادشاه و ملکه و ساير اعضای خانواده سلطنتی اسپانيا معمولا بخشی از تعطيلات تابستانی خود را در ماه اوت در اين جزيره سپری می کنند.

در طول ۴ دهه مبارزه مسلحانه گروه جدايی طلبان باسک – اتا – ۸۰۰ نفر به قتل رسيده اند. دولت اسپانيا، اتحاديه اروپا و دولت آمريکا اتا را يک گروه تروريستی می دانند.

گروه اتا معمولا قبل از فرارسيدن زمان انفجار بمب ها با صدور هشدار هايی کار گذاشتن مواد منفجره و احتمال انفجار را خبر می دهد. روز يکشنبه نيز اين گروه از پيش وقوع اين انفجارها را اعلام کرد.

اما در يکماه اخير اين گروه در سه مورد بمب گذاری ديگر هشداری نداد که هدف آنها نيروهای انتظامی و پليس اسپانيا بود. در جریان اين سه بمب گذاری يک ماه گذشته سه مامور پليس اسپانيا کشته و يک نفر ديگر مجروح شده اند.

گروه جدايی طلبان باسک – اتا - در بيانيه ای که روزنامه گارا در منطقه باسک اسپانيا آنرا منتشر کرده است می نويسد که حملات خونين يکماه گذشته اين گروه اقدامی تلافی جويانه در مقابل حملات تند و خشونت بار دولت به اين گروه بوده است.

در يکسال و نيم گذشته نيروهای امنيتی اسپانيا تعدادی از رهبران گروه اتا از جمله چهار نفر که گفته می شود از فرماندهان نظامی اين گروه هستند بازداشت شده اند.
XS
SM
MD
LG