لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

ایران برای یهودیان مجتمع فرهنگی- ورزشی می سازد


موریس معتمد، نماینده جامعه کلیمی از حاضران در مراسم کلنگ زنی مجمتع ورزشی فرهنگی برای یهودیان بود.
موریس معتمد، نماینده جامعه کلیمی از حاضران در مراسم کلنگ زنی مجمتع ورزشی فرهنگی برای یهودیان بود.

ايران روز يکشنبه اعلام کرد که بزرگترين مجتمع فرهنگی و ورزشی را برای اقليت يهودی در تهران احداث می کند.


بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، روز يکشنبه، ۱۱ شهريور ماه، کلنک احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی يهوديان توسط محمد سعيدی کيا، وزير مسکن و شهرسازی و موريس معتمد، نماينده اقليت کليمی در تهران بر زمين زده شد.


اين گزارش می افزايد: هزينه ساخت اين مجتمع ۳۰ ميليارد ريال برآورده شده است و زمين آن شش هزار و ۸۰۰ متر زيربنا خواهد داشت.


قرار است که سه هزار و ۶۰۰ متر مربع از زمين اين مجتمع به امور ورزشی و اجتماعی و سه هزار و ۲۰۰ متر مربع آن به امور فرهنگی و عمومی اختصاص يابد.


اين نخستين بار در تاريخ انقلاب اسلامی است که دولت جمهوری اسلامی قول داده است تا برای اقليت های دينی در ايران امکانات رفاهی و فرهنگی ايجاد کند.


وزير مسکن و شهرسازی در مراسم کلنگ زنی اين مجتمع گفته است که تاسيس و ايجاد اين نوع پايگاه ها برای اقشار مختلف می تواند صميميت ايجاد و نقش موثری در رشد و شکوفايی جامعه فراهم کند.


ميرمهدی نجفی، معاون هماهنگی و امور استان های سازمان تربيت بدنی نيز دراين مراسم گفت: «عرصه ورزش از زمينه هايی است که می توان از آن برای نزديک ساختن جريانات فکری و اديان استفاده کرد.»


اقليت های دينی و بويژه يهوديان گرچه براساس قانون اساسی ايران، دارای حقوقی چون داشتن نماينده در مجلس شورای اسلامی هستند ولی بر اساس گزارش سازمان های بين المللی تحت فشارهای مختلفی قرار دارند.

اقليت های دينی و بويژه يهوديان گرچه براساس قانون اساسی ايران، دارای حقوقی چون داشتن نماينده در مجلس شورای اسلامی هستند ولی بر اساس گزارش سازمان های بين المللی تحت فشارهای مختلفی قرار دارند.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامير سال گذشته اعلام کرد که تبعيض عليه اقليت های دينی در ايران افزايش يافته است.


ايران همواره چنين اتهاماتی را رد کرده می گويد که اقليت های دينی که در قانون اساسی به رسميت شناخته شده اند يعنی مسيحيان، يهوديان، زرتشتی ها از تمامی حقوق خود برخوردارند.


سال گذشته محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران با افسانه خواندن شمار قربانيان هولوکاست واکنش های شديدی در سراسر جهان و بخصوص در ميان يهوديان برانگيخت .


مقامات ايرانی در سال گذشته کنفرانس دو روزه ای در مورد هولوکاست در ايران برگزار کرده و شماری از کسانی که نسل کشی يهوديان در آلمان نازی را نفی می کنند، به اين کنفرانس دعوت کردند.


اما به رغم مهاجرت يهوديان از ايران در ۲۸ سال گذشته، اين کشور پس از اسراييل بيشترين اقليت يهودی را در ميان کشورهای خاورميانه داراست.


شمار يهوديان ايران تا قبل از پيروزی انقلاب، حدود ۱۲۰ هزار نفر برآورد می شد اما در آمارهای رسمی آن دوره، تعداد يهوديان را ۸۰ هزار نفر اعلام می کردند. در اوايل انقلاب شماری از يهوديان از ايران به سوی اسراييل و آمريکا مهاجرت کردند.


براساس گزارش رسانه های اسراييلی، دولت تل آويو اخيرا برای تشويق يهوديان ايرانی به مهاجرت کمک های خود را به آنها دو برابر کرده است که اعلام اين خبر با واکنش منفی دولت ايران بويژه وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روبرو شد.


به نظر می رسد که دولت ايران سعی دارد تا با اجرای برخی پروژه ها برای اقليت های دينی نسبت به انتقادهای بين المللی مبنی بر تحت فشار قرار داشتن آنها پاسخ دهد.


XS
SM
MD
LG