لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

«هولوکاست، هیچ گاه مساله یهودیان ایران نبوده است»


یهودیان ایران پس از انقلاب کمتر با دیگر جوامع یهودیان دنیا ارتباط داشته اند و مراسم بزرگ خود را نتوانسته اند گرامی دارند.
یهودیان ایران پس از انقلاب کمتر با دیگر جوامع یهودیان دنیا ارتباط داشته اند و مراسم بزرگ خود را نتوانسته اند گرامی دارند.
همزمان با روز «يادبود هولوکاست»، آرش آبايی، نويسنده، محقق و روزنامه نگار يهودی ساکن تهران، در مصاحبه با راديو فردا، گفت که گراميداشت قربانيان هولوکاست در ميان يهوديان ايران برگزار نمی شود و در تشريح علت اين موضوع افزود: «به دو دليل در اين روز، مراسمی برگزار نمی کنيم، نخست اينکه هولوکاست، هيچ گاه مسئله يهوديان ايران نبوده و ديگر اين که از اظهار نظر درباره آن منع شده ايم.»

روز شنبه، بيست و هفتم ماه ژانويه، هفتم بهمن ماه، از سوی سازمان ملل متحد به ياد قربانيان نسل کشی يهوديان در جنگ دوم جهانی، روز «يادبود قربانيان هولوکاست» نام گرفته است و بسياری از يهوديان در سراسر جهان، به ياد قربانيان اين حادثه، برنامه های مختلفی را برگزار می کنند.

آرش آبايی که خود پيش از اين سردبير نشريه بينا - نشريه ويژه يهوديان در ايران - بوده در پاسخ به اين سوال که اصولا، يهوديان ايران، تا چه اندازه به موضوع هولوکاست، حساس هستند می گويد: «اصولا موضوع هولوکاست، به ويژه پس از انقلاب در ايران مطرح نشده و مسئله يهوديان ايران نبوده است.»

اين روزنامه نگار و محقق ايرانی می افزايد: «اصولا موضوع هولوکاست در ايران نه پررنگ بوده و نه مطرح، آن هم به اين دليل که تعداد يهوديان ايرانی که با واژه هولوکاست آشنا باشند، بسيار کم است و ديگر اين که پس از انقلاب، يهوديان ايران از داشتن ارتباط با ديگر جوامع يهوديان منع شده اند.»

يهوديان متفاوت و اصيل


اين روزنامه نگار، يهوديان ايران را از معدود جوامع اصيل يهودی می داند که با يهوديان اروپا يا آمريکا متفاوت هستند.

آقای آبايی می گويد: «در اروپا هويت يهوديان از هويت والدين آنها مشخص می شود آن هم به دليل مهاجرت های زيادی که داشته اند اما يهوديان ايران چندين نسل در ايران زندگی کرده اند و اگر هم مهاجرت کرده اند، درون ايران بوده است که برای مثال از کاشان به تهران آمده اند.»

آقای آبايی اين موضوع را کم نظير می داند و معتقد است يهوديان ايران، «پايدارترين يهوديان خاورميانه» هستند.

سالگرد تاسيس اسراييل

آقای آبايی همچنين يادآوری می کند که در کنار مراسم يادبود قربانيان هولوکاست، جشن سالگرد تاسيس کشور اسراييل نيز در ميان يهوديان ايران برگزار نمی شود.

«جامعه يهوديان ايران ابتدا ايرانی هستند که اهل واکنش نشان دادن به رد هولوکاست توسط رييس جمهوری ايران نيستند. ديگر اينکه متفکر و روشنفکر و تحصيلکرده ای برای جامعه يهوديان ايران نمانده که به اين اظهارنظرها واکنش نشان دهد.» آرش آبایی
به گفته وی، جشن سالگرد تاسيس اسراييل، دومين مراسم بزرگ يهوديان سراسر جهان بعد از موضوع هولوکاست است. وی می گويد، زمانی که يهوديان ايران از برگزاری جشن نخست بازماندند، «در نتيجه محلی برای دغدغه دوم که هولوکاست است، نمانده است.»

احمدی نژاد و هولوکاست

اگر چه يهوديان ايرانی مانند ديگر اقليت های دينی در ايران با محدوديت هايی رو به رو هستند، اما از ديگر سو، موضوع اظهارات اخير محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، از معدود حملات آشکار يک مقام بلندپايه جمهوری اسلامی بود که اقليتی دينی در ايران را نيز هدف قرار می داد.

آرش آبايی، درباره واکنش جامعه يهوديان ايران به اظهارات محمود احمدی نژاد می گويد: «جامعه يهوديان ايران ابتدا ايرانی هستند که اهل واکنش نشان دادن به رد هولوکاست توسط رييس جمهوری ايران نيستند. ديگر اينکه متفکر و روشنفکر و تحصيلکرده ای برای جامعه يهوديان ايران نمانده که به اين اظهارنظرها واکنش نشان دهد.»

آرش آبايی می گويد: «از اول انقلاب، روزی چند بار شعار مرگ بر اسراييل داده می شود، به تلمود توهين شده و تورات تحريف می شود. توهين های روزنامه هايی مانند کيهان، جمهوری اسلامی و يالثارات هرچند با واکنش نماينده يهوديان در مجلس همراه بوده، اما هنور ادامه دارد.»

گلايه ايرانی


«انتظار داشتيم مانند عاشورا که عده ای بی گناه کشته شدند، احترام کشته شدگان هولوکاست نيز حفظ شود. جامعه يهوديان ايران واکنش نشان نداده اما همواره نگران است.»آرش آبایی
با ابن حال اين روزنامه نگار از انکار کشتار يهوديان در جنگ دوم جهانی، «گله مند» است و می گويد: «انتظار داشتيم مانند عاشورا که عده ای بی گناه کشته شدند، احترام کشته شدگان هولوکاست نيز حفظ شود. جامعه يهوديان ايران واکنش نشان نداده اما همواره نگران است.»

آرش آبايی در عين حال تاکيد می کند که موضع گيری جامعه يهوديان ايرانی عليه محمود احمدی نژاد، برايشان هزينه هايی نيز در بر خواهد داشت.

به گفته وی، هارون يشايايی، رييس سابق جامعه يهوديان ايران، در نامه ای سرگشاده به رييس جمهوری اسلامی ايران، نقض هولوکاست را مورد انتقاد قرار داد و پس از آن، با فشار زياد مقامات دولتی ايران مواجه شد.

آقای آبايی می گويد که برخی مقام های امنيتی به خود او تذکر داده اند که درباره هولوکاست، نه بنويسد، نه سخنرانی کند و نه به آن بپردازد.
XS
SM
MD
LG