لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

کدام کاندیدا به کاخ سفید نزدیکتر است؟


پيش از انجام اولين مناظره دو رقيب، در دنور-کلرادو، اوباما در گمانه‌زنی‌های انتخاباتی با پانزده درصد اختلاف از رامنی جلوتر بود. با ثبت پيروزی بدون ترديد در مناظره ياد شده، رامنی فاصله خود را پيش از مناظره دوم ( ۱۶ اکتبر در نيويورک) با اوباما به حداقل ممکن رساند.

طی مناظره دوم نيز هدف رامنی حفظ امتيازهای کسب کرده در مناظره اول و پرهيز از شکست بود. در مقابل، اوباما قصد داشت شکست دور اول را تا حد ممکن جبران سازد. ولی بعد از مناظره سوم اکتبر نيز، موقعيت اوباما در افکار عمومی تغيير نکرد.

در روز آغاز مناظره سوم، اکثر سازمانهای سنجش افکار دو رقيب انتخاباتی را با ۴۷ درصد حمايت رای دهندگان، در موقعيت مساوی قرار دادند. پاره ای از مراکز گمانه‌زنی نيز، رامنی را با کمتر از يک درصد محبوبيت بيشتر، جلوتر از اوباما معرفی کردند.

۵ روز بعد از انجام مناظره سوم، موقعيت دو رقيب و شانه به شانه بودن آنها در افکار عمومی تغيير بزرگی نکرده است از اين جهت ميتوان اوباما را برنده نسبی دو مناظره (نبرد) آخر، و رامنی را برنده مجموع سه مناظره دانست.

کدام رقيب به کاخ سفيد نزديکتر است؟

تا ماه پيش، اوباما با ۱۴ درصد اختلاف نزد زنان محبوب‌تر از رامنی بود ، و رامنی با ۱۲ در صد اختلاف نزد مردان رای دهنده از اوباما جلوتر. اين نسبت اينک برای هر دو به دو امتياز رسيده است

اوباما نزد سفيدپوستان تنها از ۴۰ درصد محبوبيت برخوردار است و رامنی نزد غير سفيدها تنها از ۲۰ درصد حمايت. تلاش هر دونامزد در روزهای باقی مانده افزايش ميزان حمايت اين گروه‌ها در ايالات حساس است.

هر يک از دو نامزد انتخاباتی برای راه يافتن به کاخ سفيد نيازمند ۲۷۰ نماينده در کالج انتخاباتی است. در حال حاضر، با وجود رای مساوی دو رقيب در افکار عمومی، تعداد «کرسی های مطمئن» اوباما از شمار نمايندگان رامنی در کالج انتخاباتی بيشتر است.

با اين حال چهره های برجسته جمهوری‌خواه اطمينان مي‌دهند که بخت رامنی برای بدست آوردن تعداد کافی رای در کالج انتخاباتی در روزهای آينده افزايش خواهد یافت. نيوت گينگريچ رئيس اسبق کنگره و چهره سرشناس جمهوری‌خواه معتقد است که رامنی تا حدود ۳۰۰ رای در کالج انتخاباتی خواهد داشت.

مؤسسات شرط‌بندی خارج از آمريکا با اين نظر موافق نيستند. از اين لحاظ بسياری از آنها در صورت شرط‌بندی بر سر بدست آوردن ۳۰۰ کرسی به‌وسيله رامنی آماده پرداخت تا ۲۰ برابر جايزه به برندگان هستند. با وجود يک درصد نسبت محبوبيت بيشتر رامنی از اوباما ( ۴۸ به ۴۷) در آراء ملی، موسسات شرط بندی تا امروز اوباما را برنده نهايی انتخابات مي‌دانند. از اين لحاظ سود شرط‌بندی به‌روی رامنی ۴ برابر سرمايه گذاری به‌روی اوباما است!

تازه‌ترين ارزيابی‌ها ۵ روز بعد از مناظره سوم حاکی است که اوباما در کالج انتخاباتی دارای ۱۳۰ رای مطمئن و ۵۹ رای متمايل است. رامنی دارای ۷۵ رای مطمئن و ۱۱۶ رای متمايل است. تعداد ۱۳۰ رای شانه به شانه اند و تمايل آنها را به دو رقيب بسيار نزديک است. به‌روی کاغذ، و با در نظر گرفتن احتمالات، دو رقيب از شانس های مساوی برای برنده شدن برخوردارند.

در فاصله ۸ روز تا برگزاری انتخابات، دو رقيب دمکرات و جمهوری‌خواه همچنان شانه به شانه قرار گرفته اند. برگزاری ديدارهای انتخاباتی محلی در ۱۱ ايالت حساس، ازجمله چهار ايالت کليدی، (فلوريدا، اوهايو، آيووا و ويسکانسين)، طی روزهای آينده و همزمان، تکيه بر تبليغات تلويزيونی، سرنوشت يکی از نزديک‌ترين رقابت‌های انتخاباتی تاريخ آمريکا را در روز ۶ نوامبر روشن خواهد ساخت.

اگر چه تنها ۶ درصد از مردم آمريکا سياست خارجی را در انتخاب رئیس جمهوری بعدی خود موثر می‌دانند، نتيجه مناظره سوم که در فلوريدا برگزار شد می‌توانست تا حدود زيادی به روشن شدن تکليف نهايی دو رقيب شانه به شانه کمک کند.

اوباما مصمم بود که در قواره فرمانده کل نيروهای مسلح آمريکا و رهبر غرب، راحت و قوی ظاهر شود. ستاد انتخاباتی ميت رامنی خواست که او را برای تصدی مقام رئيس جمهور به رای دهندگان آمريکايی آماده‌تر و قوی‌تر از رقيب نشان دهد. در پايان مناظره سوم جمهوری‌خواهان اطمينان داشتند که به اين هدف رسيده اند.

با توجه به قرار داشتن در مقام رئیس جمهور شاغل، و ۴ سال سابقه کاری در عرصه مناسبات بين الملل، مناظره سوم و رويارويی با يک رقيب فاقد تجربه کاری در زمنيه روابط خارجی، می‌توانست به پيروزی بدون بحث برک اوباما منتهی شود.

با اين وجود در پايان ۹۰ دقيقه رويارويی دو رقيب، انتخاب برنده قطعی مناظره از سوی ناظران مستقل و بی طرف دشوار بنظر می‌رسيد.

تاکيتک‌های دو رقيب

در مناظره سوم هدف اوباما استفاده کامل از بی تجربگی رامنی در زمينه سياست خارجی و قرار دادن وی در وضعيتی دشوار با استفاده از نقاط ضعف رقيب بود.

هدف اوليه رامنی در مناظره سوم حفظ امتيازهای بود که در مناظره اول بدست آورده بود، و در مرحله بعد، عرضه چهره ای از خود که به عنوان فرمانده کل قوای نيرو های مسلح آمريکا، از سوی رای دهندگان پذيرفته شود.

زمانی که رامنی اوباما را متهم به کاهش تجهيزات نظامی نيرو های مسلح آمريکا ساخت و اظهار داشت که: «تعداد کشتی های جنگی امريکا امروز کمتر از شمار آنها در سال ۱۹۱۷ (جنگ جهانی اول) است»، اوباما با تمسخر به رقيب خود گفت: «طبيعت قدرت نظامی تغيير کرده و امروز شمار اسب‌ها و سرنيزه‌های ارتش آمريکا نيز کمتر از سابق است.»

نکته ديگری که بعد از مناظره به‌ویژه از سوی رسانه های طرفدار دمکرات‌ها بزرگ شد، اشاره رامنی به سوريه به عنوان «مسير دست يافتن ايران به دريا» بود.

با توجه دسترسی مستقيم ايران به آب‌های آزاد و هم مرز نبودن با سوريه طرح دوباره اين نکته (که پيشتر هم به همين شکل مطرح شده بود) به نفع رامنی تمام نشد.
XS
SM
MD
LG