لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

نمایندگان پنج به علاوه یک در باره ایران به توافق نرسیدند


نمایی از تاسیسات اتمی ایران در نطنز.(عکس: مهر)
نمایی از تاسیسات اتمی ایران در نطنز.(عکس: مهر)

دیپلمات های شش کشور عضو گروه پنج به علاوه یک در باره امکان اعمال تحریم های تازه علیه برنامه هسته ای ایران با یکدیگر گفت و گو کردند ولی این مذاکرات به نتیجه ای نرسید.


رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این زمینه گفت که دیپلمات های این گروه درباره چگونگی تحریم ها به اجماع نرسیدند.


گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان از دو سال پیش در باره برنامه هسته ای ایران و چگونگی وادار کردن تهران به تعلیق غنی سازی اورانیوم با یکدیگر مذاکره می کنند.


این کشورها در شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه دور تحریم علیه برنامه هسته ای ایران به تصویب رسانده اند و از جمهوری اسلامی خواسته اند تا فعالیت های حساس غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


تهران این قطعنامه ها را رد کرده و گفته است که به توسعه فعالیت های اتمی خود ادامه می دهد.


قرار بود مذاکرات تلفنی دیپلمات های گروه پنج به علاوه یک دو هفته پیش انجام شود ولی چین به تلافی فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان، این نشست را تحریم کرد.


  • دیپلمات های حاضر در کنفرانس تلفنی روز دوشنبه بر «تعهد خود مبنی بر دنبال کردن استراتژی دو گانه و همچنین ادامه تماس نزدیک برای بحث در باره تحولات طی روزها و هفته های آینده» تاکید کردند.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

ایالات متحده آمریکا از ابتدای ماه اکتبر و پس از تصویب قطعنامه پنجم شورای امنیت علیه برنامه هسته ای تهران در اواخر ماه سپتامبر، تلاش می کرد که مذاکرات میان نمایندگان گروه پنج به علاوه یک آغاز شود.


در قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران تحریم تازه ای اعمال نشده است و تنها از جمهوری اسلامی خواسته شده تا قطعنامه های قبلی این شورا را اجرا کند.


معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که دیپلمات های حاضر در کنفرانس تلفنی روز دوشنبه بر «تعهد خود مبنی بر دنبال کردن استراتژی دو گانه و همچنین ادامه تماس نزدیک برای بحث در باره تحولات طی روزها و هفته های آینده» تاکید کردند.


رابرت وود حاضر نشد تا جزئیات بیشتری در باره نشست روز دوشنبه دیپلمات های گروه پنج به علاوه یک ارائه کند.


بر اساس استراتژی دو گانه که در دستور کار این گروه قرار گرفته است، اعمال فشار بر ایران برای دست کشیدن از برنامه هسته ای خود و همچنین ارائه مشوق های اقتصادی و فنی به تهران به طور همزمان دنبال می شود.


کشورهای غربی بسته ای حاوی مشوق های مختلف از جمله تحویل راکتور آب سبک به ایران پیشنهاد کرده اند و در مقابل خواستار توقف غنی سازی هستند که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد.


این کشورها نگران هستند که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال تولید سلاح اتمی باشد ولی جمهوری اسلامی این ادعا را رد کرده و هدف از این برنامه را تولید برق عنوان می کند.


اعمال تحریم های تازه علیه ایران با مخالفت های جدی از سوی کشورهای چین و روسیه روبرو شده است و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته گفت که تحریم های جدید غیر سازنده است.


چین نیز که مراودات بازرگانی گسترده ای با تهران دارد و از سوی دیگر با آمریکا بر سر منافع منطقه ای خود دچار اختلاف نظر است خواستار حل برنامه هسته ای ایران از راه مذاکره شده است.


XS
SM
MD
LG