لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

«بدبينی نيمی از اسرائيلی ها به نتايج مذاکرات صلح»


۸۴ درصد از فلسطینی ها از حمله مسلحانه عليه دانشجويان يک کالج مذهبی اسرائيل در غرب اورشليم، حمايت کرده اند.(عکس: AFP)
۸۴ درصد از فلسطینی ها از حمله مسلحانه عليه دانشجويان يک کالج مذهبی اسرائيل در غرب اورشليم، حمايت کرده اند.(عکس: AFP)

نظر سنجی جديد نشان می دهد که اکثريت فلسطينی ها از عمليات مسلحانه عليه اسرائيل حمايت می کنند و نيمی از اسرائيلی ها نيز نسبت به نتايج مذاکرات صلح بدبين شده اند.


يک نظر سنجی جديد در ميان اسرائيلی ها نشان می دهد که بيش از نيمی از آنها نسبت به موفقيت مذاکرات مرحله نهايی صلح با فلسطينی ها بدبين شده و از خوش بينی گذشته دور شده اند.


۵۳ درصد اسرائيلی ها گفته اند، فکر نمی کنند که اين تماس ها موجب برقراری صلح و آرامش موعود شود. در عين حال، ۳۹ درصد اسرائيلی ها تاکيد کرده اند که چاره ای نمی بينند جز آنکه گفت و گوهای رهبران ادامه يابد.


۴۱ درصد از اسرائيلی ها گفته اند، به خاطر قطع حملات راکتی که زندگی مردم در جنوب اين کشور را با وحشت دائمی همراه کرده است، از عمليات محدود نظامی ارتش اسرائيل در غزه حمايت می کنند با اين اميد که موجب پايان دادن به اين حملات شود.


اين نظر سنجی توسط موسسه مطالعات ترومن وابسته به دانشگاه عبری اورشليم، از ميان ۵۹۷ اسرائيلی صورت گرفته است، که می تواند چهار درصد ضريب خطای نظرسنجی داشته باشد.


در تازه ترين نظرسنجی فلسطينی ها نشان داده شده است که بيش از هفتاد و پنج درصد از آنها بر اين باورند که ديدارهای نخست وزير اسرائيل و رهبر حکومت خودگردان شکست خواهد خورد.

۲۹ درصد اسرائيلی ها گفته اند، اگر ضرورت يابد که برای قطع حملات راکتی، ارتش اسرائيل دوباره بخشی از نوار غزه را در کنترل بگيرد، از اين تصميم حمايت خواهند کرد.


۲۷ درصد اسرائيلی ها معتقدند که از راهکار سياسی و ديالوگ نيز می توان به حملات راکتی فلسطينی ها به خاک اسرائيل پايان داد.


«حمايت فلسطينی ها از حملات مسلحانه»


در همين حال نظر سنجی ديگری در سرزمين های فلسطينی حاکی از آن است که ۸۴ درصد از مردم این مناطق از حمله مسلحانه ای که يک مرد فلسطينی سه هفته پيش عليه دانش آموزان و دانشجويان يک کالج مذهبی اسرائيل در غرب اورشليم انجام داد، حمايت کرده و آن را «مشروع» دانسته اند.


در آن حمله، هشت دانش آموز و دانشجوی ۱۴ تا ۲۶ ساله کشته شدند و شمار ديگری نيز زخمی و معلول شدند.


اين نظرسنجی از سوی يک موسسه فلسطينی با رياست دکتر خليل شقاقی، شخصيت بارز فلسطينی، صورت گرفته است.


بر اساس اين افکار سنجی، تنها ۱۳ درصد از پرسش شوندگان فلسطينی گفته اند که عمليات مسلحانه فلسطينی ها عليه مردم اسرائيل، راه چاره اين نزاع ديرينه محسوب نمی شود.


اين نظر سنجی، افزون بر فلسطينی های کرانه باختری، مردم غزه را نيز مورد پرسش قرار داده است.


بر اساس اين نظر سنجی، دو سوم فلسطينی ها هنوز از حملات مسلحانه عليه مردم اسرائيل پشتيبانی می کنند.


هنگامی که از آنها پرسيده شد، آيا شليک راکت به سوی خانه های مردم اسرائيلی را نيز تاييد می کنند، ۶۴ درصد از اين حملات حمايت کرده و خواهان ادامه آن از سوی تشکل های مخالف صلح شده اند. اين در حالی است که سه سال پيش تنها ۴۰ درصد از فلسطينی ها از اين گونه حملات حمايت می کردند.


افزايش پشتيبانی فلسطينی ها از بمبگذاری های انتحاری و حملات مسلحانه و راکتی عليه مردم اسرائيل در حالی است که رهبری حکومت خودگردان فلسطينی، بارها از اين اقدامات ابراز انزجار کرده است.


محمود عباس و سلام فياض، رهبران فلسطينی، حمله ای که سه هفته پيش در يک کالج مذهبی اورشليم صورت گرفت، را قاطعانه مورد سرزنش قرار دادند.


در تازه ترين نظرسنجی فلسطينی ها نشان داده شده است که بيش از هفتاد و پنج درصد از آنها بر اين باورند که ديدارهای نخست وزير اسرائيل و رهبر حکومت خودگردان شکست خواهد خورد. آنها گفته اند که اين تماس ها بايد قطع شود.


نخست وزير اسرائيل و رهبرحکومت خودگردان پس از اجلاس صلح آناپوليس در مريلند آمريکا، به غير از مواقع به شدت بحرانی، تقريبا هر دو هفته يک بار با يکديگر ديدار کرده اند.


قرار است که شامگاه چهارشنبه، ۲۶ مارس، هفتم فروردين، وزير دفاع اسرائيل نيز با سلام فياض، نخست وزير فلسطينی، ديدار کند.


اين نظر سنجی ها در حالی انجام می شود که سفيران اسرائيل و فلسطينی سه شنبه در فراخوان های جداگانه در سازمان ملل، از کشورهای جهان خواستند، به طرفين برای پيشبرد مذاکرات مرحله نهايی صلح کمک کنند.


XS
SM
MD
LG