لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۶

واکنش ها به گزارش «کمک مالی ایران به سوریه»


محمود احمدی نژاد پنجشنبه گذشته برای دیدار با مقامات سوری به این کشور سفر کرد.
محمود احمدی نژاد پنجشنبه گذشته برای دیدار با مقامات سوری به این کشور سفر کرد.

دفتر نخست وزیری اسراییل به گزارش کمک یک میلیارد دلاری ایران به سوریه واکنش نشان داده و درباره صحت آن ابراز تردید کرده است.


واکنش دفتر نخست وزیری اسراییل به گزارشی بود که روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط روز شنبه منتشر کرده بود.


این دفتر اعلام کرده که منبع خبری مزبور را برخوردار از امانت و صداقت کافی نمي داند و درباره درستی اين گزارش ترديدهای جدی دارد.



دفتر نخست وزيری اسراییل اعلام کرد که از کانال های کافی ديپلماتيک برای بررسی ميزان درستی يا نادرستی اين ادعاها برخورداراست.


ديدارهای احمدی نژاد با رهبران تشکل های فلسطينی مخالف صلح با اسراییل و نيز با حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، در سفر يک روزه او به دمشق، صداقت نداهای صلح خواهی را که پيوسته در هفته های اخير ازسوی رییس جمهوری سوريه در مورد لزوم انجام گفت و گوهای صلح با اسراییل مطرح شده، زير سوال می برد.
دفتر نخست وزیری اسراییل

ديپلمات های دفتر نخست وزيری اسراییل گفتند: نويسنده اين گزارش، از مخالفان جمهوری اسلامی ايران است و روزنامه الشرق الاوسط معمولا گزارش هایی را با غرض بيان مخالفت با حکومت ايران منتشرمی کند بدون آنکه به منبع آن توجه و دقت زيادی نشان دهد.


واکنش جمهوری اسلامی به این گزارش


روز يکشنيه محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه نيز اين خبر را تبليغات رسانه ای خواند و گفت اگر معامله ميان ايران و سوريه محرمانه بوده، چگونه مطبوعات از آن باخبر شده اند.


آقای حسينی افزود اين تبليغات، «مناسبات عالی» ميان ايران و سوريه را هدف قرار داده است.


به نوشته روزنامه هاآرتص، گزارش روزنامه الشرق الاوسط، بر اساس مطالب عليرضا نوری زاده تهيه شده بود که او نيز اطلاعات مربوط به انعقاد قرارداد ميان سوريه و ايران را از يک منبع داخل ايران فراهم کرده است.


ابراز تردید درباره منبع الشرق الاوسط


با وجود اين، دفتر نخست وزيری اسراییل اعلام کرده که ديدارهای احمدی نژاد با رهبران تشکل های فلسطينی مخالف صلح با اسراییل و نيز با حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، در سفر يک روزه او به دمشق، صداقت نداهای صلح خواهی را که پيوسته در هفته های اخير ازسوی رییس جمهوری سوريه در مورد لزوم انجام گفت و گوهای صلح با اسراییل مطرح شده، زير سوال می برد.



مفسران روزنامه های هاآرتص و يديعوت آخرونوت نيز در مقالاتی نوشته اند: در درستی منبع خبری روزنامه الشرق الاوسط ترديد زيادی دارند، حتی اگر اين روزنامه به عنوان يکی از نشريات مهم در جهان عرب مطرح باشد.


در همین حال، اويگدورليبرمن، وزير امور ايران در دولت اسراییل، در رشته مصاحبه هایی در شبانه روز اخير گفته است: بايد دولت اولمرت، حزب اصلی اوپوزيسيون را که حزب ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو است، را به هم پيمانی با کابينه تشويق کند تا اسراییل برای دست زدن به اقدامات لازم در برابر جمهوری اسلامی ايران و سوريه از حمايت کافی پارلمانی برخوردار باشد.


وزير امور راهبردی اسراییل همچنین خواهان برداشتن گام هایی از سوی دولت اسراییل در برابر تقويت محور تهران- دمشق شد.


اما رهبر احزاب چپ اسراییل، يوسی بيلين اين ديدگاه رامطرح کرده که بايد ازهر گونه اقدامی که ممکن است منطقه را به کام خونريزی جديدی بکشاند، خودداری کرد.


يوسی بيلين بر لزوم پيشبرد تلاش های اسراییل برای تشويق رییس جمهوری سوريه به انجام مذاکرات صلح با اسراییل تاکيد کرده است.


محمود احمدی نژاد در سفر پنجشنبه گذشته به سوريه و مذاکراتی که با رییس جمهوری آن کشور داشت، گويا قول داده است که ايران با در اختيارنهادن يک ميليارد دلار کمک مالی ديگر به سوريه، به ارتش آن کشور امکان دهد که به خريدهای تسليحاتی جديدی از روسيه اقدام کند.
روزنامه الشرق الاوسط


ادعای الشرق الوسط درباره کمک مالی ایران

روزنامه الشرق الاوسط در شماره روز شنبه خود، به نقل ازآنچه که «يک منبع ایرانی» ناميده ولی نام او را ذکر نکرده مدعی شده است: «محمود احمدی نژاد در سفر پنجشنبه گذشته به سوريه و مذاکراتی که با رییس جمهوری آن کشور داشت، گويا قول داده است که ايران با در اختيارنهادن يک ميليارد دلار کمک مالی ديگر به سوريه، به ارتش آن کشور امکان دهد که به خريدهای تسليحاتی جديدی از روسيه اقدام کند.»



اين روزنامه در ادعای خود، حتی فهرست خريدها را نيز ذکر کرده ومدعی شده است که «سوريه با اين کمک جديد، ۴۰۰ تانک پيشرفته تی- ۷۲ ، ۱۸ فروند جنگنده ميگ- ۳۱ و هشت فروند هليکوپتر رزمیام- هشت ازروسيه خريداری خواهد کرد.»


الشرق الاوسط همچنين به نقل ازاين منبع ناشناس، اين ادعا را مطرح کرده که «احمدی نژاد به بشاراسد قول برپایی کارخانه موشک های ميان برد داده و نيز قرار است نيروی دريایی سوريه به موشک های سی-۸۰۱ و سی- ۸۰۲ که درايران توليد مي شود، مجهزشود.»


اين روزنامه، يکسری ادعاهای ديگر را نيز در مورد جزئيات همکاري های جديد ايران و سوريه مطرح مي کند و می نويسد: احمدی نژاد در برابر، از رییس جمهوری سوريه خواسته است، از انديشه تماس های سياسی با اسراییل دست بکشد و نيز قول همکاری ايران در زمينه سقوط دولت فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، و امکان مداخله در انتخابات رياست جمهوری لبنان را داده است.


XS
SM
MD
LG