لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

بررسی احتمال جنگ با سوریه در کابینه اسراییل


سربازان اسراییلی بعد از عملیات در خاک لبنان به اسراییل باز می گردند ...
سربازان اسراییلی بعد از عملیات در خاک لبنان به اسراییل باز می گردند ...
دولت اسراييل، روز چهارشنبه، درنشستی که با شرکت مسئولان سازمان های امنيتی و اطلاعاتی و سران ارتش اين کشوربرگزارشد، احتمال وقوع جنگی در ماه های آينده با سوريه را بررسی کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ها، رکن اطلاعات ارتش اسراييل ارزيابی کرده است که سوريه خود را برای يک جنگ آماده می کند و برای اين منظور، بر شمارخريدهای تسليحاتی خو دافزوده است و از جمله، تجهيزات مدرنی ازروسيه دريافت کرده است.

پاره ای گزارش های مقام های اطلاعاتی اسراييل حاکی است که بخشی ازاين خريدهای تسليحاتی، با کمک مالی جمهوری اسلامی ايران صورت می گيرد، زيرا وضع مالی سوريه امکان چنين خريدهای تسليحاتی کلانی را ازدمشق سلب کرده است.

سازمان اطلاعات ارتش اسراييل درعين حال ارزيابی کرده که سوريه به رغم آمادگی گسترده برای جنگ، مبتکرچنين نبردی نخواهد بود.

برخی مقام هاس سوری گفته اند اگر اين کشور نتواند از طريق مذاکرات سياسی با اسراييل، ارتفاعات جولان راپس بگيرد، راهکار نظامی ممکن است که بتواند اين هدف رامحقق کند.

بشار اسد، درسخنرانی درمجلس الشعب، درنشستی که نامزدی او ر ابرای احراز دوره هفت ساله ديگررياست جمهوری تصويب کرد، تاکيد کرد که امکان حمله به اسراييل را در نظر می گيرد.

بلندی های جولان بخشی از خاک کشور سوريه است که اسراييل آن را در سال ۱۹۶۷ ميلادی – چهل سال پيش – اشغال کرده و هنوز حاضر نيست که اين منطقه استراتژيک را به سوريه باز گرداند.

يک نماينده پارلمان سوريه روز سه شنبه، درگفت و گويی با تلويزيون الجزيره، آمادگی های رزمی و افزايش خريدهای تسليحاتی سوريه راتاييد کرد، اما گفت که اين اقدامات «جنبه دفاعی» دارد زيرا به گفته وی، «اسراييل می خواهد جنگ را در تابستان پيش رو آغاز کند.»

برخی روزنامه های اسراييل درشماره های روز چهارشنبه خود نوشته اند، نخست وزير اين کشور از اظهارنظرهای متعددی که ازسوی سياستمداران وابسته به دولت يا اپوزيسيون و نيز از سوی فرماندهان کنونی و پيشين ارتش اسراييل درباره احتمال وقوع يک جنگ بيان می کنند، «شديدا خشمگين» است

به نوشته رسانه های محلی اسراييلی، نخست وزير دستخوش اين نگرانی شده که اظهارنظرها درباره احتمال حمله سوريه که وی آنرا «غيرمسئولانه» خوانده است، موجب وخامت اوضاع شود و سوريه را به سوی برنامه ريزی برای جنگ و سرانجام حمله به ارتش اسراييل در بلندی های جولان، بکشاند.

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه درماه های اخير بارها از دولت اسراييل خواست که برای بازپس دادن بلندی های جولان، پای ميز مذاکره بنشيند. اين مذاکرات از هفت سال پيش که حافظ اسد، پدر بشار اسد از دنيا رفت، متوقف شده است.

اما اسراييل در پاسخ به درخواست مذاکره سوريه، بيشتر با اختلافات داخلی در اين زمينه رو به رو شده است و درميان سياستمداران اسراييل و نهادهای اطلاعاتی و ارتش اين کشور درمورد احتمال از سرگيری تماس های سياسی با سوريه، اختلافات عميقی وجود دارد.

درحالی که وزير امو خارجه اسراييل، از سرگيری مذاکرات را توصيه می کند، رييس سازمان موساد اسراييل، پيوسته می گويد که سوريه حتی درصورت رسيدن به صلح با اسراييل، ازهم پيمانی با ايران و حزب الله دست نخواهد کشيد.

روزنامه هاآرتص دراسراييل نوشته است، يکی ازشرط های مهم دولت اسراييل برای ازسرگيری گفت و گوهای صلح با سوريه اين است که اين کشور، ازاتحاد با تهران و حزب الله کناره گيری کند.

روز سه شنبه، درحالی که يک مانور نظامی بزرگ ارتش اسراييل درصحرای نگب درجنوب اسراييل برگزارمی شد، رييس ستاد ارتش اسراييل که خود بر مانور نظارت داشت، از «آمادگی کامل ارتش اسراييل برای مقابله با ارتش سوريه، درصورت وقوع جنگ» سخن گفت. وی درهرحال گفت، اميدوار است که ارزيابی های مربوط به جنگ عملی نشود.

اين مانورهمزمان با چهلمين سالگرد جنگ شش روزه اعراب و اسراييل که با حمله اسراييل آغاز شد و اين کشور مناطق بسياری از جمله بلندی های جولان را اشغال کرد، برگزار شد.

در ايران نيز محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران خارجی در تهران، از احتمال وقوع جنگی از سوی اسراييل سخن گفت.

آقای احمدی نژاد در حالی که به اسراييل، برای وقوع جنگ هشدار می داد گفت، مجموعه اطلاعاتی که ايران در اختيار دارد، از آمادگی اسراييل برای يک جنگ قريب الوقوع حکايت دارد.
XS
SM
MD
LG