لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

بيمه دولتى ايتاليا ضريب ريسك تجارى ايران را افزايش داد


در حالى كه مبادلات تجارى ايران و ايتاليا در سال ۲۰۰۸ بيش از شش ميليارد يورو بوده است، بيمه دولتى ايتاليا در آخرين تصميم خود ضريب ريسك تجارى ايران را افزايش داد.

ساچه، بيمه دولتى ايتاليا، كه قراردادهاى تجارى و سرمايه گذارى هاى اين كشور در جهان را تضمين مى كند در آخرين بيانيه اش جمهورى اسلامى ايران را از لحاظ ريسك تجارى در رديف عراق قرار داده است.

بر اساس بيانيه ساچه، تصميم بيمه دولتى ايتاليا روز هشتم ژوئيه توسط هيئت مديره آن اتخاذ شده است ولى در اين بيانيه به دلايل افزايش ضريب ريسك ايران هيچ گونه اشاره اى نشده است.

ايتاليا در سال ۲۰۰۸ حدود دو ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار به ايران صادرات داشته و واردات اين كشور اروپايى از ايران نيز معادل سه ميليارد و ۹۲۰ ميليون يورو بوده است.
احمد رافت، خبرنگار راديو فردا در رم مى گويد: با توجه به جلسه هيئت مديره ساچه كه كليه قراردادهاى تجارى و سرمايه گذارى هاى ايتاليا در خارج از مرزهاى اين كشور را بيمه مى كند مى توان حدس زد كه اين تصميم با نا آرامى هاى پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران بى ارتباط نيست.

به گفته وى، تحليلگران ساچه موقعيت دولت آينده جمهورى اسلامى ايران به رياست محمود احمدى نژاد را متزلزل ارزيابى كرده اند.

ايران براى نخستين بار در دو دهه اخير، در طبقه بندى هاى ساچه به جايگاه «H3» كه به معناى ريسك بالاست نزول کرده است.

در اين طبقه بندى به ايران نيز چشم انداز منفى داده شده است و اين بدان معناست كه تحليلگران ساچه معتقد نيستند موقعيت ايران بهبود يابد.

در اين بيانيه، عراق هم سطح ايران قرار داده شده است كه نسبت به وضعيت سابق اين كشور در طبقه بندى بيمه دولتى ايتاليا جايگاه آن بهبود يافته است.

ايتاليا در سال ۲۰۰۸ ميلادى شش ميليارد و ۹۱ ميليون يورو با ايران مبادلات تجارى داشته است كه اين كشور را به عنوان نخستين شريك ايران در اتحاديه اروپا مطرح كرد.

آلمان با چهار ميليارد و ۱۲۲ ميليون يورو در مقام دوم قرار داشت.

ايتاليا در سال ۲۰۰۸ حدود دو ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار به ايران صادرات داشته و واردات اين كشور اروپايى از ايران نيز معادل سه ميليارد و ۹۲۰ ميليون يورو بوده است.

در سال ۲۰۰۸ ميلادى حجم مبادلات اقتصادى دو كشور نسبت به سال قبل از آن ۱۶.۹ درصد رشد داشته است.
XS
SM
MD
LG