لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

«تنها یک سوم بازماندگان طوفان میانمار کمک دریافت کرده اند»


ارسال کمک های غذایی به دلیل «کارشکنی» دولت نظامی میانمار دچار مشکل شده است.(عکس: EPA)
ارسال کمک های غذایی به دلیل «کارشکنی» دولت نظامی میانمار دچار مشکل شده است.(عکس: EPA)


برنامه جهانی غذا روز يکشنبه اعلام کرد که تنها يک سوم از بازماندگان طوفان نرگس در ميانمار کمک های غذايی دريافت کرده اند.


طوفان روز دوم مه ميانمار تاکنون ۱۳۴ هزار کشته بر جای گذاشته و دو و نيم ميليون نفر نيز در جريان اين حادثه آسیب دیده اند.


سازمان های بين المللی که کار امداد رسانی به آسيب ديدگان از اين طوفان را بر عهده دارند، دولت نظامی ميانمار را متهم کرده اند که در کار ارسال کمک های غذايی اخلال ايجاد می کند.


برنامه جهانی غذا می گويد که فقط برای ۲۱۲ هزار نفر از ۷۵۰ هزار نفری که بيشترين نياز را به مواد غذايی دارند، برنج و حبوبات ارسال کرده است.


مارکوس پريور، سخنگوی اين برنامه در بانکوک، پايتخت تايلند، گفت: «اين کافی نيست. تعداد زيادی از مردم هستند که هنوز هيچ نوع کمکی دريافت نکرده اند.»


گزارش های حاکی است که در پنجاه سال گذشته تنها دو طوفان خسارت و تلفاتی به اين گستردگی بر جای گذاشته است. طوفانی در سال ۱۹۷۰ سبب شد تا ۵۰۰ هزار نفر در کشور بنگلادش جان خود را از دست بدهند و در حادثه مشابهی که بار ديگر در همين کشور به وقوع پيوست ۱۴۳ هزار نفر کشته شدند.


سازمان های بين المللی هشدار داده اند که با ادامه مانع تراشی دولت نظامی ميانمار برای بازکردن راه های ورود کمک های جهانی به آسيب ديدگان تعداد تلفات می تواند به نحو فزاينده ای افزايش يابد.


سازمان ملل در حال اعمال فشار بر رژيم نظامی ميانمار است و فرانسه نيز اين کشور را متهم به جنايت عليه بشريت کرده است. گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، نيز روز شنبه واکنش کند ژنرال های نظامی ميانمار را به عنوان اقدامی «غير انسانی» محکوم کرد.


هم اکنون ناوهای فرانسوی و آمريکايی که حامل کمک های غذايی برای اين کشور هستند در خليج بنگال مستقر شده اند ولی پاريس و واشينگتن گفته اند تا زمانی که مقام های نظامی ميانمار چراغ سبز نشان ندهند نمی توانند کمک های خود را به اين کشور ارسال کنند.


مارک مالوچ براون، وزير امور آسيايی در دولت بريتانيا روز يکشنبه در يانگون، بزرگترين شهر ميانمار، به سر برد تا با مقام های اين کشور ديدار و گفت وگو کند.


انتظار می رود که جان هولمز، مدير امور انسان دوستانه سازمان ملل، نیز يکشنبه غروب با نخست وزير و برخی ديگر از رهبران نظامی ميانمار مذاکره کند.


گفته می شود که وی نامه سوم بان گی مون، دبير کل سازمان ملل، را به رهبر تان شو، رهبر نظامیان میانمار تسليم کند. تان شو از زمان بروز طوفان در این کشور از گفت و گوی تلفنی با دبير کل سازمان ملل خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG