لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان


بی نظیر بوتو روز پنج شنبه گذشته کشته شد ولی درباره چگونگی ترور او میان دولت پاکستان و حزب مردم اختلاف نظر وجود دارد.
بی نظیر بوتو روز پنج شنبه گذشته کشته شد ولی درباره چگونگی ترور او میان دولت پاکستان و حزب مردم اختلاف نظر وجود دارد.


همزمان با نشست حزب مردم برای تعيين جانشين بی نظير بوتو که روز پنج شنبه گذشته کشته شد حزب حاکم پاکستان احتمال داد که زمان انتخابات پارلمانی به تعویق بیفتد.


حزب مردم روز يکشنبه نشستی را در شهر نائدرو، زادگاه و شهر خانواده بوتو، آغاز کرد تا درباره تعیین جانشين رهبر خود و اينکه آيا بايد در انتخابات پارلمانی ماه ژانويه پاکستان شرکت کرد يا نه، تصميم گيری کند.


برگزاری این انتخابات به رغم اعلام قبلی دولت پاکستان مبنی بر انجام آن در روز هشتم ژانویه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و حزب حاکم و طرفدار پرویز مشرف، رییس جمهوری این کشور، احتمال داده که انتخابات پارلمانی با تاخیر برگزار شود.


طارق عظیم، مسئول اطلاع رسانی حزب مسلم لیگ، حزب حاکم، گفته است: در حالی که حزب مردم مشغول سوگواری برای خانم بی نظیر بوتو است و دیگر احزاب بدنبال تحریم انتخابات هستند، برگزاری این انتخابات در چنین مقطع زمانی، اعتبار رای گیری را مخدوش خواهد کرد.


وی در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس احتمال داد که مسئولان پاکستان ظرف ۲۴ ساعت آینده تاخیر در رای گیری را اعلام کنند.


آقای عظیم می گوید که انتخابات می تواند از چند هفته تا چند ماه به تاخیر افتد.


شعار علیه مشرف


در همين حال، طرفداران حزب مردم که از ترور نخست وزير سابق پاکستان خشمگين هستند با تجمع در منزل اجدادی خاندان بوتو با برگزاری مراسم سوگواری،عليه پرويز مشرف شعار داده و وی را متهم به قتل خانم بوتو کردند.



هزاران نفر از طرفداران بی نظیر بوتو روز یکشنبه بر سر مزار او گرد آمدند و نسبت به وی ادای احترام کردند.

پليس پاکستان روز يکشنبه تلاش کرد تا بسياری از مردم را که برخی از آنها کيلومترها پای پياده به شهر نائدرو، شهر خاندان بوتو، آمده بودند، کنترل کند. معترضين دولت پاکستان شعار می دادند که « مشرف قاتل است!» و خواستار جدايی ايالت سند از اين کشور شدند


.

آصف علی زرداری، همسر بوتو در تجمع هواداران حزب مردم گفت که«بی نظير بوتو زندگی اش را به خاطر کشور و دمکراسی قربانی کرد.»


وی افزود: « اما خون او هدر نمی رود... بوتو در قلوب مردم زنده است.»


به رغم اينکه دولت پاکستان، گروه القاعده را مسئول مرگ بی نظير بوتو دانسته و گفته است که وی تنها بر اثر انفجار کشته شده است ولی طرفداران وی معتقدند که او قبل از انفجار از ناحيه گردن هدف شليک گلوله قرار گرفته بود.


حزب بی نظير بوتو، روز شنبه با رد اظهارات دولت پاکستان درباره دست داشتن القاعده در قتل نخست وزير پيشين اين کشور، دولت پرويز مشرف را به کوشش برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهاتش در آستانه انتخابات پارلمانی، متهم کرد.


بی نظير بوتو در حالی به خاک سپرده شد که برای تعيين علت مرگش مورد کالبد شکافی قرار نگرفته بود و بسياری از طرفداران وی معتقدند که عناصری در دولت مشرف در قتل او دست دارند.


پس از آنکه دولت پاکستان اعلام کرد کهخانم بوتو بر اثر برخورد سرش به اتوموبيل جان خود را از دست داده و نهاصابت گلوله، يک مشاور نزديک بوتو که وی را برای تشييع جنازه آماده کردهبود، ضمن «مضحک» خواندن اين ادعا، آن را تکذيب کرد.


سخنگوی حزبمردم، علت مرگ خانم بوتو را اصابت گلوله به سرش اعلام کرده است. اين درحالی است که سخنگوی وزارت کشور پاکستان روز شنبه در يک کنفرانس خبری گفت: «ما به شما شواهد کاملی ارائه می کنيم..گزارش پزشکان و شاهدان عينی ايننکته را تائيد می کنند. اين بی اهميت است که او چگونه کشته شد. چيزی کهمهم است اين است که چه کسانی او را کشتند.»


با اين حال سخنگویوزارت کشور پاکستان اعلام کرد که حزب خانم بوتو آزاد است که در صورت تمايلجسد او را نبش قبر کرده و کالبدشکافی کند. دولت پاکستان اعلام کرده بود کههمسر وی اجازه کالبدشکافی جسد را نداده است.


نشست تعيين جانشين


همزمان با مراسم سوگواری، اعضای برجسته حزب مردم نشست خود را برای تعیین جانشينی وی آغاز کردند.


  • «در حالی که حزب مردم مشغول سوگواری برای خانم بی نظیر بوتو است و دیگر احزاب بدنبال تحریم انتخابات هستند، برگزاری این انتخابات در چنین مقطع زمانی، اعتبار رای گیری را مخدوش خواهد کرد.»
مسئول اطلاع رسانی حزب مسلم لیگ، حزب حاکم پاکستان

مطبوعات محلی به نقل از منابع ناشناس گزارش داده اند که قرار است بی لاوال زرداری، پسر ۱۹ ساله خانم بوتو به جانشينی او انتخاب شود. در صورت اين انتخاب، قدرت يکی از بزرگترين خاندان های سياسی در آسيا ادامه خواهد يافت.


حزب مردم پاکستان، بدون حضور شخصيت کاريزماتيک بی نظیر بوتو اکنون با بحران رهبری مواجه است.


ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۶۷ حزب مردم را پايه گذاری کرد و خود به عنوان اولين نخست وزير پاکستان به اين مقام انتخاب شد. از آن سال رهبری اين حزب در دست خاندان بوتو باقی مانده است.


برخی ديگر از اعضای حزب مردم پاکستان گفته اند که احتمال جانشينی آصف زرداری، همسر خانم بوتو نيز وجود دارد. آقای زرداری که از تاجران عمده پاکستان محسوب می شود پس از گذراندن هشت سال زندان به اتهام مالی در سال ۲۰۰۴ آزاد شد.


حزب مردم در نشست خود همچنين موضوع تحريم انتخابات پارلمانی در روز هشتم ژانويه و يا درخواست برای به تاخير انداختن آن را بررسی می کند.


کميسيون انتخاباتی پاکستان اعلام کرده است که آشوب ها و هرج و مرج های چند روز اخير به برگزاری انتخابات در موعد مقرر لطمه زده است و خواهان نشست اضطراری در روز دوشنبه شده تا درباره تعويق و يا برگزاری انتخابات پارلمانی تصميم بگيرد.


به رغم اعتراضات خونين در روزهای اخير در شهرهای مختلف پاکستان که ۴۴ کشته برجای گذاشته است، گزارشی از درگيری های تازه در روز يکشنبه منتشر نشده است.


بنا به اعلام وزارت کشور پاکستان، تا روز شنبه، ۱۷۶ بانک، ۹۰۰ مغازه و دفتر اداری، ۷۸ قطار، ۱۸ ايستگاه قطار و صدها اتومبيل مورد حمله شورشيان قرار گرفته اند، ۴۴ نفر کشته شده و صدها زندانی نيز از زندان گريخته اند.


XS
SM
MD
LG