لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

ابراز «خوشبینی» آمریکا برای انجام مذاکرات تازه با ایران


سفری ایران و آمریکا در بغداد تاکنون دوبار با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده اند.
سفری ایران و آمریکا در بغداد تاکنون دوبار با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده اند.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک بار دیگر با حسن کاظمی قمی، همتای ایرانی خود در بغداد دیدار و گفت وگو کند.


وی روز شنبه اظهار داشت که انتظار دارد با مسئولان ايرانی به احتمال بسيار در هفته های آتی به منظور گفت و گو درباره عراق ملاقات کند.


آقای کروکر در حاشيه کنفرانس عراق در استانبول با اشاره به عدم قطع کانال ارتباطی ايران و ايالات متحده در زمينه مسائل عراق، گفت که فکر می کند مسائلی اين چنين ارزش اين را دارد که در خصوص آن قدری صبر پيشه کرد.


  • «مقامات آمريکايی انتظار دارند که دور ديگری از گفت وگوها را با مقامات ايرانی در آينده ای نه چندان دور برگزار کنند.»
رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد

سفير آمريکا در عراق افزود: ما مدتی نسبتا طولانی است که با ايرانيان گفت وگو نکرده ايم.


به گفته وی، «مقامات آمريکايی انتظار دارند که دور ديگری از گفت وگوها را با مقامات ايرانی در آينده ای نه چندان دور برگزار کنند.»


نخستين ديدار سفير آمريکا با حسن کاظمی قمی، همتای ايرانی وی در ۲۸ ماه مه، هفتم خرداد گذشته در بغداد بدون پيشرفت عمده ای برگزار شد و دور دوم مذاکرات نيز در ۲۸ ژوئيه، ششم مرداد گذشته در پايتخت عراق برگزار شد .


هدف از برگزاری اين گفت وگوها، يافتن راه حل هايی برای حل مسائل امنيتی و خشونت ها در عراق است و دو طرف موافقت کرده بودند کميته مشترک امنيتی سه جانبه ای با حضور عراق تاسيس کنند. هنوز مشخص نيست که دستاوردهای اين کميته که فقط يک نشست در ماه اوت داشته، چه بوده است.


گفت و گوهای بيشتر، به دليل افزايش تنش ها در روابط ايران و آمريکا متوقف شده است.


روز چهارشنبه هفته گذشته منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران نيز که به عراق سفر کرده بود برای برگزاری دور جديدی از مذاکرات ميان نمايندگان تهران و واشينگتن در خصوص بهبود اوضاع امنيتی عراق ابراز تمايل کرد.


آقای متکی اظهار داشت: «در صورت آمادگی آمريکايی ها برای دور جديد گفت وگو ها، ما گفته ايم که حاضريم تا با ديد مثبت اين تقاضا را بررسی کنيم.»


اوايل هفته گذشته، محمد جعفری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نيز گفته بود:«اين احتمال وجود دارد که دور جديد مذاکرات بين نمايندگان آمريکا و ايران درباره بررسی و ارايه پيشنهاد برای حل مشکل عراق انجام شود.»


وی در عين حال افزوده بود:« در حال حاضر شواهد و قرائنی مبنی بر انجام مذاکره مطرح نيست، ولی چنانچه اين مذاکره انجام شود، فقط در راستای حل کشور عراق خواهد بود.»


ارتش آمريکا در عراق می گويد که نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آشوب ها و ناآرامی های عراق دست دارد و برای شورشيان مواد منفجره پرقدرت و سلاح ارسال می کند و شبه نظاميان شيعه را آموزش نظامی می دهد.


اما ايران اين اتهامات را رد کرده و حضور نيروهای آمريکايی در عراق را باعث ناامنی و بی ثباتی در اين کشور دانسته است.


XS
SM
MD
LG