لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

محمود عباس ریاست دولت موقت فلسطینی را بر عهده می گیرد


محمود عباس (نفر اول از چپ) همراه با امیر قطر و خالد مشعل در نشست دوحه
محمود عباس (نفر اول از چپ) همراه با امیر قطر و خالد مشعل در نشست دوحه
گزارش ها حاکی است که آشتی ملی ميان دو گروه های فلسطینی فتح و حماس در حال پيشرفت است و بر اساس توافق های صورت گرفته، قرار است محمود عباس تا زمان برگزاری انتخابات سراسری فلسطينی ریاست دولت انتقالی را بر عهده گیرد.

امير نشين قطر که در روزهای اخیر بار دیگر ميزبان سران فتح و حماس است، روز دوشنبه با اعلام رسمی يک سلسله توافق های جديد ميان سران این دو گروه فلسطینی، اعلام کرد که ابومازن (محمود عباس) با تصدی مقام نخست وزيری دولت انتقالی موافقت کرده است.

در بيانيه دولت قطر که از سوی معاون وزير امور خارجه اين امير نشين صادر شد، اشاره ای به تاريخ قطعی آغاز نخست وزيری محمود عباس نشده است.

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی که رهبر فتح است و خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس، روز دوشنبه به هنگام انشتار بيانيه رسمی قطر، در دوحه حضور داشتند و پس از امضای سند، روی يکديگر را در برابر دوربين ها بوسيدند.

شيخ حمد بن خليفه آل ثانی، امیر قطر، که در دو روز گذشته با مشعل و عباس گفت و گوهايی انجام داده بود، از دنيای عرب خواست که به صورت عملی از «حقوق تاريخی ملت فلسطين» حمايت کنند.

قطر اعلام کرد که بر اساس توافق های جديد، وزيران دولت انتقالی فلسطينی را شخصيت های تکنوکرات و مستقل تشکيل خواهند داد.

بر اساس اين توافق ها، زمان برگزاری انتخابات سراسری رهبری تشکيلات فلسطينی و پارلمان فلسطينی «به دلايل فنی و اداری» تا اطلاع ثانوی به تعویق خواهد افتاد.

پيشتر اعلام شده بود که انتخابات سراسری رهبری و مجلس فلسطينی در ماه مه (سه ماه ديگر) برگزار شود اما اکنون ممکن است که تا زمان نامعلومی به تاخیر بیفتد.

بر اساس توافق های تازه، شورای ملی فلسطين هم احياء خواهد شد؛ تلاش ها برای اينکه حماس نيز به زير چتر سازمان آزاديبخش فلسطين در آيد و ساف دوباره نقش پيشاهنگ و انحصاری را در پيشبرد هدف های فلسطينی در جهان داشته باشد، ادامه خواهد يافت؛ کميته های انتخاباتی در کرانه باختری، غزه و قدس- شرق عرب نشين بیت المقدس (اورشليم) فعال خواهند شد؛ باريکه غزه با مشارکت فتح و حماس بازسازی می شود و همچنين زندانيان طرف مقابل آزاد خواهند شد.

خالد مشعل در مراسم روز دوشنبه گفت که «ما از اين دستاورد، غرق در شادی هستيم و به ملت خود که از عدم اجرای توافق ها نگران بود، می گوييم که ما در هدف مان برای پايان دادن به اين دوران انشقاق و جدايی و عملی کردن حقيقی توافق آشتی ملی جدی هستيم.»

محمود عباس نيز در این زمینه گفت: «ما توافق ها را برای عملی کردن آن امضاء کرديم نه برای اينکه صرفا مراسم امضاء کردن داشته باشيم.»

توافق آشتی ملی ميان فتح و حماس، سال گذشته اندک زمانی پس از تغيير حکومت در مصر، با ميانجی گری سران جديد مصر به دست آمده بود اما اجرای بندهای مهم آن تاکنون عملی نشده بود هر چند که پاره ای گام های بلند برای تشکيل کميته های انتخاباتی و خودداری طرفين از دستگيری نيروهای جناح مقابل، برداشته شده بود.

رقابت شديد و عميق ميان حماس و فتح در تابستان سال ۲۰۰۷ به کودتای خونين و پرتلفاتی از سوی حماس در غزه و بيرون راندن فتح از مسند قدرت در اين باريکه منجر شده بود.

اسماعيل هنيه، نخست وزيری که در سال های شکاف ميان حماس و فتح، رياست دولت حماس در غزه را در دست داشته است، روز دوشنبه در حالی که خود در سفر خارجی بود، از توافق به دست آمده در قطر ابراز «خرسندی» کرد و قول داد که آن را عملی کند.

اسماعيل هنيه در روزهای اخير در قطر بود و با امير، نخست وزير و ساير سران قطر در باره پيشبرد آشتی ملی فلسطينی گفت و گو کرده بود.

اعلام نخست وزيری محمود عباس برای دولت انتقالی در حالی است که خالد مشعل در روزهای گذشته تأييد کرد که او ديگر نمی خواهد و نمی تواند که در مقام رياست دفتر سياسی حماس بماند.

اساسنامه جديد حماس رياست دفتر سياسی اين جنبش را تنها برای دو دوره پنج ساله در اختيار يک فرد تعيين کرده است؛ ده سالی که خالد مشعل در حال به پايان بردن آن است.

اسماعيل هنيه برای جانشينی خالد مشعل ابراز تمايل کرده است و در اين راستا، آقای هنيه در دو ماه اخير چند سفر به کشورهای مختلف عربی و اسلامی داشته است که همچنان ادامه دارد.

برخی از سران حماس در روزهای گذشته گفته اند شايسته است که خالد مشعل رياست تشکيلات خودگردان فلسطينی را عهده دار شود.

در توافق های جديد در قطر، به سرنوشت سياسی دکتر سلام فياض، تکنوکرات فلسطينی اشاره ای نشده است.

حماس در ماه های گذشته با ادامه نخست وزيری دکتر فياض در يک دولت انتقالی تا زمان انتخابات سراسری، به سختی مخالفت می کرد.

دکتر فياض، اقتصاددانی متبحر است که در سال های اخير نخست وزيری دولت فلسطينی در کرانه باختری را بر عهده داشت و از اعتماد عميق جامعه جهانی بويژه آمريکا، اتحاديه اروپا و ژاپن و نهادهای اقتصادی مهم بين المللی برخوردار بود.

وی توانست که در ميانه بحران اقتصادی جهانی موجب شکوفايی اقتصادی چشمگيری در کرانه باختری شود.

در همين حال، آقای فياض نيز روز دوشنبه بلافاصله از دستيابی فتح و حماس به توافق جديد ابراز خرسندی عميق کرد و گفت که در راه پايان دادن به فصل طولانی غم انگيز شکاف در جامعه فلسطينی، آماده هر کاری است.

اسرائيل هنوز نسبت به توافق های روز دوشنبه حماس و فتح واکنش نشان نداده است. اما اسرائيل سال گذشته از تفاهم اوليه آشتی ملی فلسطينی ابراز خشم کرد و نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، آشکارا محمود عباس را به «پاره کردن» اين سند فرا خواند.

سران اسرائيل به کشورهای دنيا نيز گفته بودند مبادا با يک دولت فلسطينی که حماس بخشی از آن باشد، کنار بيايند.

تفاهم های جديد در قطر برای آشتی ملی فلسطينی در حالی به دست آمد که حماس به دليل عدم حمايت عملی از حکومت بشار اسد در سوريه تا حدی موجب خشم سران سوريه و جمهوری اسلامی ايران شده است و بسياری از کادرهای اصلی حماس، سوريه را ترک کرده اند.
XS
SM
MD
LG