لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

محمود احمدی نژاد: دیدند ذخایر ما زیاد شد، شروع به بهانه تراشی کردند


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه غرب را متهم کرد که برای اخلال در نظام بانکی ايران به دنبال «بهانه تراشی» است و کشورهای اروپايی را به دليل پيروی از آمريکا در تشديد تحريم ها بر ضد جمهوری اسلامی، «نوچه» و «نوکرهای بی اختيار» خطاب کرد.

آقای احمدی نژاد که به منطقه پاکدشت ورامين سفر کرده بود، با اشاره به کشورهای غربی گفت: «ديدند ذخاير ارزی و سرعت پيشرفت اقتصادی ما زياد شده است، کار در ايران زياد صورت می گيرد اما خودشان دچار بحران و مشکلات اند، شروع به بهانه تراشی کرده اند.»

وی در جمع صدها نفر از مردم پاکدشت اظهار داشت: « آن ارباب بزرگ حرفی می زند و نوچه هايش دنبال حرفش را می گيرند. می گويند می خواهيم ارتباطات بانکی خود را با ايران کاهش دهيم يا قطع کنيم. دولت آمريکا ۳۲ سال است با ما رابطه ای ندارد؛ تا ديروز با هم کار نمی کرديم، حالا هم کار نمی کنيم امروز مثل ديروز مثل پريروز.»

اظهارات رييس جمهوری ايران دو روز پس از دور تازه تحريم های آمريکا و برخی از کشورهای اروپايی عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است. آمريکا، صنايع پتروشيمی ايران را هدف تحريم های جديد عنوان کرده و بريتانيا قطع ارتباط مالی با ايران و تحريم بانک مرکزی را در دستور کار خود قرار داده است.

اقدام بريتانيا خشم نمايندگان مجلس ايران را برانگيخته است و روز چهارشنبه در واکنش به آن دو فوريت طرح کاهش رابطه با اين کشور را تصويب کردند.

آقای احمدی نژاد که سخنانش به صورت زنده از تلويزيون ايران پخش می شد گفته است: «تعجب از اين نوچه های اروپايی است که همين طور چشم بسته مانند نوکرهای بی اختيار هرچه آن ارباب می گويد بلافاصله تکرار می کنند .»

وی با اشاره به تهديد اين کشورها به قطع رابطه با بانک مرکزی ايران، اظهار داشت: «شما از گذشته نيز همين کار را می کرديد. می خواهيد ادامه دهيد؟ خيال کرديد دنيا شهر هرت است، ‌بله اگر ملت ها اجازه دهند شما حاکم باشيد، همين طور است.»

رييس جمهوری ايران آنچه را که «دست اندازی به ذخاير ارزی ملت ايران» خواند به منزله «دزدی بزرگ» توصيف کرد و گفت که «ملت ايران با انجام دهنده اين کار، مانند دزد برخورد خواهد کرد.»

گزارش های منتشره در هفته جاری حاکی است که نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در نامه ای به رهبران آمريکا، بريتانيا، آلمان، اتحاديه اروپا، کانادا و ژاپن پيشنهاد خود برای تحريم های تازه را مطرح کرده است.

وی گفته است: «فرانسه به اتحاديه اروپا و کشورهای عضو آن، ايالات متحده، ژاپن و کانادا و کشورهای ديگری که مايل (به همکاری هستند) پيشنهاد می کند تا فورا در خصوص مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران و توقف خريد نفت اين کشور تصميم بگيرند.»

اتحاديه اروپا قرار است در نشست اول دسامبر خود موضوع گسترش دامنه های تحريم خود به ۲۰۰ شخصيت و شرکت ديگر ايرانی را مورد بررسی و احتمالا تصويب قرار دهد.

مجموعه اين تحولات پس از آن رخ داد که آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش روز هشتم نوامبر خود با صراحت بيشتری از ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پرده بر داشت.

در اين گزارش آمده است: «شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.»

رسانه های آمريکا روز دوشنبه گزارش دادند که دولت باراک اوباما قرار است ايران و بانک مرکزی آن کشور را به عنوان «محدوده پول‌شويی» معرفی کند.

يک مقام دولت آمريکا در اين باره به روزنامه «وال استريت جورنال» گفته است: «چنين روشی به کشورهای ديگر فرصت خواهد داد تا به شکل مناسبی فعاليت‌های اقتصادی خود را برنامه‌ريزی کرده و به شکلی خريد نفت ايران را کاهش دهند که بازار انرژی دستخوش تلاطم نشود.»

در واکنش به اين گزارش ها، محمود احمدی نژاد گفت: «معلوم است به بن بست رسيده اند ‌تا می بينند ملتی ثروتمند می شود بهانه تراشی و شروع به غر زدن و سرو صدا کردن و ملت ايران را متهم به پول شويی می کنند.»

وی افزود: «ملت ايران چه نيازی دارد؟ پول شويی کار قاچاقچيان مواد مخدر و ريشه همه قاچاقچيان مواد مخدر در کشورهای اروپايی و آمريکايی است.»

جمهوری اسلامی ايران که هدف چهار دور تحريم های سازمان ملل بر سر پرونده اتمی اش قرار گرفته است اتهام کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای ساخت بمب هسته ای را رد می کند.
XS
SM
MD
LG