لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

استرالیا مردی را به اتهام تلاش برای فروش قطعات موشک به کره شمالی بازداشت کرد


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در حال مشاهده آزمایش موشکی این کشور.
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در حال مشاهده آزمایش موشکی این کشور.

پلیس استرالیا اعلام کرد مردی را بازداشت کرده که متهم به تهیه قطعات موشک و ذغال‌سنگ از بازار سیاه برای کره شمالی است.

این نخستین بار است که استرالیا فردی را در این کشور به تلاش برای فروش سلاح‌های کشتار جمعی متهم می‌کند.

پلیس استرالیا روز یکشنبه ۲۶ آذر گفت: این مرد بر اساس قانون جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی به ارتکاب دو جرم، و بر اساس مصوبه سازمان ملل و تحریم‌های استرالیا علیه کره شمالی به ارتکاب چهار جرم دیگر متهم شده است.

رسانه‌های استرالیایی این مرد اهل سیدنی را ۵۹ ساله و «چان هوی چوئی» معرفی کرده‌اند که بیش از ۳۰ سال است ساکن این کشور بوده و تبار کره‌ای دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وی روز شنبه ۲۵ آذر، در منطقه ای در حومه سیدنی به نام ایستوود بازداشت شد و قرار است روز یکشنبه در دادگاه حاضر شود. چان هوی چوئی از اوایل سال جاری میلادی تحت‌نظر بوده است.

نیل گوگان، کمیسر پلیس فدرال استرالیا، گفته است: «این مرد عامل وابسته به کره شمالی بوده» که به اعتقاد او، به خاطر «هدف‌های میهن‌پرستانه دست به چنین کاری زده است».

وی افزود که قبلا چنین موردی را در خاک استرالیا نداشته‌ایم.

پلیس این شخص را متهم کرده که قصد داشته است تا قطعات موشک بفروشد، از جمله نرم‌افزار سیستم‌های هدایت موشک‌های بالستیک، و همچنین تلاش داشته تا به طرف‌های سوم در اندونزی و ویتنام ذغال‌سنگ بفروشد.

گوگان می‌گوید اگر این معامله‌ها سر می‌گرفت ارزش آنها بالغ بر «ده‌ها میلیون دلار» می‌شد.

به گفته کمیسر پلیس فدرال استرالیا، این متهم با مقام‌های عالیرتبه‌ کره شمالی در تماس بوده ولی تاکنون هیچ قطعه موشکی در استرالیا ساخته نشده است.

او افزود که هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد مقام‌های اندونزی یا ویتنامی درگیر فروش ذغال‌سنگ بوده باشند.

در صورتی که دادگاه استرالیا این متهم را مجرم تشخیص دهد او به ۱۸ سال زندان محکوم خواهد شد.

کره شمالی اوایل سال جاری و پس از اینکه برای مقابله با فشارهای بین‌المللی دست به آزمایش‌های متعدد موشکی و هسته‌ای زد از سوی شورای امنیت سازمان ملل هدف شدید‌ترین تحریم‌ها قرار گرفت.

تنش‌ها در شبه جزیره کره پس از آن بالا گرفت که پیونگ یانگ چند موشک بالستیک به آب‌های کشورهای همسایه خود پرتاب کرد و ششمین آزمایش پرقدرت هسته‌ایش را انجام داد. همزمان چند رزمایش مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی برگزار شد که کره شمالی آنها را آماده‌سازی برای جنگ توصیف کرده است.

کره شمالی مدعی است که موشک بالستیک آزمایش شده آن در ماه نوامبر امسال قادر است به سراسر خاک آمریکا برسد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه از پیونگ یانگ خواست تا «خویشتنداری» به خرج داده و اجازه دهد که زمینه مذاکرات درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور فراهم شود.

با این حال، پیونگ یانگ تمایل چندانی به مذاکرات نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG