لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

فعالان محیط زیست در شهرهای مختلف جهان خیابان‌ها را مسدود کردند


فعالان محیط زیست در مرکز شهر لندن چادر زده و در اعتراض به تغییرات جوی بست نشسته‌اند.
فعالان محیط زیست در مرکز شهر لندن چادر زده و در اعتراض به تغییرات جوی بست نشسته‌اند.

هزاران نفر از فعالان محیط زیست روز دوشنبه ۱۵ مهر در شهرهای مختلف جهان تظاهرات کرده و خیابان‌ها را مسدود کردند.

این اولین روز از یک کارزار دو هفته‌ای نافرمانی مدنی با هدف انجام اقدامات سریع برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و پیشگیری از بروز فاجعه زیست محیطی است.

پلیس در شهر لندن ۱۳۵ فعال جنبش موسوم به «شورش علیه انقراض» که خیابان‌ها و پل‌های مرکز شهر را مسدود کرده بودند بازداشت کرد. در شهر برلین نیز تظاهرکنندگان رفت‌وآمد خودروها در میدان ستون آزادی را مسدود کردند.

پلیس هلند حدود ۱۰۰ تظاهر کننده که خیابان مقابل موزه ملی در شهر آمستردام را مسدود کرده بودند بازداشت کرد. در استرالیا، نیوزلند، اسپانیا و اتریش نیز اعتراضات مشابهی برپا شد.

تظاهرکندگان در شهر آمستردام پلاکاری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ببخشید که خیابان را مسدود کرده‌ایم. این یک مسئله اضطراری است».

این حرکات بخشی از کارزار دو هفته‌ای است که توسط گروه موسوم به «شورش علیه انقراض» سازماندهی شده است.

این جنبش با مسدود کردن خیابان‌های مرکز شهر لندن به مدت یازده روز در ماه آوریل امسال به شهرت رسید.

این تازه‌ترین مورد از حرکات اعتراضی جوانان علیه تغییرات جوی است. ماه گذشته نیز در دو جمعه پیاپی میلیون‌ها تن از جوانان در کشورهای مختلف جهان تظاهرات کردند.

«شورش علیه انقراض» می‌گوید تظاهرات طی دو هفته آینده در بیش از ۶۰ شهر جهان، از دهلی‌نو گرفته تا نیویورک، ادامه خواهد یافت. هدف اعتراضات وادار کردن حکومت‌ها به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر تا سال ۲۰۲۵ و متوقف کردن روند نابودی تنوع زیستی در کره زمین است.

فرماندهان پلیس بریتانیا هفته گذشته اعلام کردند که هزاران مامور پلیس برای مقابله با این اعتراضات بسیج خواهند شد و هر چند این حرکات بخشی از یک جنبش نافرمانی مدنی است ولی هر فردی که قانون را نقض کند بازداشت خواهد شد.

روز یکشنبه ماموران پلیس به یک ساختمان در جنوب شهر لندن که محل نگهداری و آماده کردن وسایل برای تظاهرات بود حمله کرده و هشت نفر را بازداشت کردند.

در اطراف میدان ستون آزادی در شهر برلین تظاهرکنندگان از اولین ساعات بامداد دوشنبه تجمع کردند و پلیس برای پرهيز از راه‌بندان تردد خودروها را به خیابان‌های دیگر هدایت کرد.

به گفته پلیس تعداد تظاهرکنندگان حوالی ظهر به چندین هزار نفر رسید.

دولت آلمان قرار است برنامه‌های زیست محیطی جدید را روز چهارشنبه تصویب کند ولی منتقدان آن را ناکافی می‌دانند.

در لندن تعدادی از تظاهرکنندگان خود را با زنجیر و يا چسب به خودروها و تیرهای چراغ برق وصل کرده بودند و در نتیجه بازداشت آنها توسط ماموران پلیس دشوارتر شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG