لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

حکم بازداشت بین المللی برای متهمان بحران دارفور


شبه نظامیان جنجاوید متهم به نسل کشی در دارفور سودان شده اند.
شبه نظامیان جنجاوید متهم به نسل کشی در دارفور سودان شده اند.

دادگاه بين المللی لاهه روز چهارشنبه با متهم کردن يک وزير دولت سودان و رهبر شبه نظاميان جانجاويد به ارتکاب جرايم جنگی در دارفور، حکم بازداشت آنها را صادر کرد.


صدور اين حکم بازداشت در حالی صورت می گيرد که قبلا نيز افرادی متهم به ارتکاب جرايم جنگی در دارفور سودان شده بودند ولی دولت اين کشور حاضر نشد نسبت به بازداشت و تحويل آنها اقدامی انجام دهد .


لوئيس مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه لاهه در بيانيه ای که منتشر کرد اظهار داشت: «قضات قرار بازداشت را صادر کرده اند و دولت سودان نيز قانونا موظف است تا نسبت به دستگيری احمد هارون و علی کوشيب اقدام کند» .


وی افزود: «اين تصميم دادگاه بين المللی لاهه است و حکومت سودان نيز بايد به آن احترام بگذارد.»


در ماه فوريه نيز آقای اوکامپو از هارون، وزير امور بشردوستانه و کوشيب، رهبر شبه نظاميان جانجاويد به عنوان متهم در اترکاب ۵۱ فقره جنايت جنگی عليه بشريت از جمله قتل، تجاوز، شکنجه و تعقيب شهروندان در دارفور نام برده بود.



در جريان درگيری های دارفور که از سال ۲۰۰۳ شروع شده است، بيش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و دو و نيم ميليون نفر ديگر آواره شده اند.

دادستان دادگاه لاهه اظهار داشت: «ما در شرايط بسيار دشواری تحقيقات خود را در بيرون از دارفور و بدون افشاء نام شاهدان خود کامل کرديم


وزير امور بشر دوستانه سودان هم اکنون در خارطوم، پايتخت اين کشور به سر می برد. محمد علی مردی، وزير دادگستری سودان در واکنش به اتهامات مطرح شده گفته است که مقامات اين کشور درباره فعاليت های هارون تحقيق کرده اند و به هيچ شواهدی عليه وی دست نيافتند.


حکومت سودان همچنين گفته است که کوشيب تحت نظر است و در حال بازجويی است ولی خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که چندين شاهد به خبرنگار اين خبرگزاری در دارفور گفته اند که وی تحت حفاظت پليس قرار دارد و از اين شهر به شهر ديگری در اين منطقه بحران زده می رود .


اين افراد متهم هستند که بين اوت سال ۲۰۰۳ تا ماه مارس ۲۰۰۴ با حمله به شهر ها و روستاهای منطقه دارفور در برابر شهروندان اين منطقه قساوت و بی رحمی نشان داده اند . این حملات زمانی آغاز شد که دو گروه سیاسی غیر عرب در منطقه دارفور، علیه حکومت مرکزی و اسلامگرای سودان، شورش کردند.


براساس دادخواست دادگاه بين المللی لاهه، شيوه متهمين به ارتکاب جرايم جنگی، حملات گسترده عليه مردم عادی، قتل، تجاوز، انجام اقدامات غير انسانی، نابودی اموال، زندانی کردن غير قانونی و کوچ اجباری بوده است.


در جريان درگيری های دارفور که از سال ۲۰۰۳ شروع شده است، بيش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و دو و نيم ميليون نفر ديگر آواره شده اند. دولت سودان متهم است که نه تنها اقدامی برای مقابله با شبه نظامیان جانجاويد انجام نداده است بلکه انها را مسلح کرده است.


XS
SM
MD
LG