لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

شورای نگهبان انتخابات مجلس در ۳۰ حوزه را تایید کرد


بر اساس گزارش منابع خبری ايران، نمايندگان ۲۲۳ کرسی در دور اول انتخاب شدند.(عکس: فارس)
بر اساس گزارش منابع خبری ايران، نمايندگان ۲۲۳ کرسی در دور اول انتخاب شدند.(عکس: فارس)

شورای نگهبان قانون اساسی در ايران روز يکشنبه اعلام کرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۳۰ حوزه انتخاباتی را تاييد کرده است.


بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، حوزه های انتخاباتی قم، سنندج، شهرکرد، شاهرود، زاهدان، آستانه اشرفيه، گرگان و آق قلا، راميان و آزاد شهر، چناران و طرقبه، رودسر و املش، بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، تربت حيدريه و مهبلات، قائنات و صومعه سرا از جمله حوزه هايی محسوب می شوند که انتخابات در آنها تاييد شده است.


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته است که در جلسه روز يکشنبه اعضای اين شورا، چگونگی برگزاری انتخابات مياندوره ای مجلس خبرگان در شهرهای تهران، ايلام، قزوين و آذربايجان شرقی بررسی و اين انتخابات مورد تاييد قرار گرفت.


انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی روز ۲۴ اسفندماه در ايران برگزار شد و در مرحله اول آن محافظه کاران در دو جبهه متحد اصولگرايان و ائتلاف فراگير اصولگرايان توانستند اکثريت کرسی های مجلس را از آن خود کنند.


بر اساس گزارش منابع خبری ايران، نمايندگان ۲۲۳ کرسی در دور اول انتخاب شدند و تکليف ۶۷ کرسی در ۵۱ حوزه انتخابيه به دور دوم کشيده شد. در دور دوم ۱۱۲ کانديدا با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت.


انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی روز ۲۴ اسفندماه در ايران برگزار شد و در مرحله اول آن محافظه کاران در دو جبهه متحد اصولگرايان و ائتلاف فراگير اصولگرايان توانستند اکثريت کرسی های مجلس را از آن خود کنند.

در اين دور از انتخابات، اصولگرايان ۱۶۶ کرسی، اصلاح طلبان ۳۲ کرسی و نمايندگان مستقل نيز ۲۵ کرسی مجلس را به خود اختصاص دادند.


در هفته های قبل از انتخابات، اصلاح طلبان و گروه های سياسی مستقل به رغم تمايل برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعلام کردند که بسياری از نامزدهای آنها رد صلاحيت شده و تنها امکان رقابت در يک سوم از حوزه های انتخاباتی را دارند.


اعتراض اين اصلاح طلبان به نحوه برگزاری انتخابات و نحوه شمارش آراء به ويژه در تهران سبب شد تا مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی و محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران در نامه ای به شورای نگهبان خواستار بازشماری آراء تهران شوند.


از مجموع ۳۰ نماينده تهران که در مجلس حضور خواهند داشت ۱۹ نماينده در دور اول انتخابات حائز اکثريت آراء شدند که همه آنها وابسته به اصولگرايان هستند.


در نامه مهدی کروبی و محمد خاتمی به نگرانی هايی اشاره شده است که در مورد نتايج انتخابات در تهران وجود دارد و درخواست کرده اند که « آرای تهران و اگر ميسر نباشد صندوق هايی از ميان صندوق ها به طور تصادفی انتخاب و با حضور نمايندگان يا نماينده مورد قبول نماينده شرکت کننده در انتخابات که نامشان اعلام شده است، مورد بازشماری قرار گيرد.»


در نامه اين دو تن همچنين خواسته شده است که «ميزان شرکت کننده و آراء ماخوذه در هر صندوق و تعداد آراء حداقل پنج نفر از يک جناح و پنج نفر از جناح مقابل و پنج نفر که در ليست های ديگر به عنوان نامزد حضور داشته اند، به تفکيک هر صندوق ارائه شود تا اگر اشکالی بوده است مرتفع شود.»


شورای نگهبان هنوز به طور رسمی به اين نامه پاسخ نداده است ولی تقی آبادی، بازرس اين شورا در حوزه انتخابيه تهران گفته است که امکان بازشماری موردی وجود دارد ولی شمارش مجدد کل آراء ميسر نيست.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG