لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۲

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات تهران


تعدادی از کاندیداهای اصلاح طلب با وزیر کشور دیدار کرده اند.
تعدادی از کاندیداهای اصلاح طلب با وزیر کشور دیدار کرده اند.

نتايج اوليه شمارش آرا انتخابات تهران حاکی از پيشتازی اصولگرايان است و تا کنون هيچ يک از کانديداهای اصلاح طلب نتوانسته اند به فهرست سی نفر اول حائزین اکثریت آرا در پايتخت راه يابند.


مصطفی پور محمدی، وزیر کشور ایران، روز جمعه اعلام کرده بود که نتایج انتخابات تهران پس از شمارش به صورت یکباره اعلام خواهد شد، اما به دنبال افزایش اعتراض ها عصر روز شنبه گفت که نتایج به تدریج اعلام خواهد شد. ساعاتی پس از اظهارات آقای پورمحمدی فهرست اولیه شمارش آرا توسط وزارت کشور منتشر شد.


براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کشوراز مجموع ‪۶۲۱‬هزار و ‪۶۴۲‬رای از ‪۱۵۰۴‬ صندوق حوزه انتخابيه تهران، سی نفر اولی که تاکنون بيشترين آرا را به خود اختصاص داده اند به جناح اصولگرايان تعلق دارند.


به گزارش خبر گزاری ايرنا، چهارده نفر اولی که تاکنون حد نصاب لازم از آرا شمارش شده را به دست آورده اند عبارتند از :غلامعلی حداد عادل، مرتضی آقاتهرانی، احمد توکلی، محمدرضا باهنر، علی مطهری، حسن غفوری ‌فرد، شهاب الدين صدر، بيژن‌ نوباوه، علی عباسپور تهرانی ‌فرد، عليرضا مرندی، حميدرضا کاتوزيان، فاطمه آليا، سيدرضا اکرمی و محمداسماعيل کوثری.


طبق اين گزارش روح الله حسينيان، فاطمه رهبر، اسدالله بادامچيان، لاله افتخاری، غلامرضا مصباحی‌ مقدم، علی اصغر زارعی، علی زاکانی، حسين نجابت، مهدی کوچک ‌زاده، الياس نادران، حميد رسائی، پرويز سروری، حسين فدائی، زهره الهيان، نسرين سلطان‌خواه و طيبه صفايی در رده های بعدی قرار دارند.


کانديداهای اصلاح طلب نيز رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند. مجيد انصاری و سهيلا جلودار زاده در رتبه های سی و يکم و سی دوم قرار دارند. پس از اين افراد، ساير کانديدا های مانند: عليرضا محجوب، محمود دعائی، اسحاق جهانگيری، الياس حضرتی، الهه راستگو، محمد صدر، محمد اشرفی اصفهانی، عباسعلی زالی، نجفقلی حبيبی، محمد قمی، جواد اطاعت، حسن عابدی جعفری، سيد کامل تقوی نژاد، نفيسه فياض بخش، حسين مظفر، اسدالله کيان ارثی در رده های بعدی قرار دارند.


اعتراض اصلاح طلبان


این در حالی است که به گزارش رسانه های نزديک به اصلاح طلبان «در پی تعلل وزارت کشور در اعلام نتايج شمارش آرا در تهران و شايعه دخل و تصرف در انتخابات به نفع يک جريان سياسی خاص» تعدای ازنامزدهای ائتلاف اصلاح طلبان در تهران با حضور در ستاد انتخابات کشور خواهان اطلاع از نتايج واقعی شمارش آرا شدند.


مجيد انصاری، جواد اطاعت، و اسحاق جهانگيری کانديداهای ستاد ائتلاف اصلاح طلبان به همراه حسين مرعشی، رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران، عصر روز شنبه با وزير کشور و معاون سياسی وی ديدار کردند.


جواد اطاعت دربار مذاکرات خود با مقامات وزارت کشور گفت:«ما از وزارت کشور درخواست کرديم که در شمارش آراء سرعت بيشتری به کار گرفته شود و آمار تهران به صورت تدريجی برای جلوگيری از ايجاد شبهه و شايعات اعلام شود».


يکی از کانديداهای ائتلاف اصلاح طلبان نیز گفت در مذاکره با وزير کشور خواستار افزايش ناظران خود در محل شمارش آرا شده اند.


به نظر شما آیا انتخابات روز جمعه، سالم، منصفانه و عادلانه برگزار شد؟


در همين حال جواد اطاعت، پیش از اعلام نتایج اولیه توسط وزارت کشور، درباره نتيجه انتخابات تهران گفته بود:« ناظران ما از محل ۴۰۰ صندوق که شمارش آراء صورت گرفته گزارش دادند که ۱۷، ۱۸ تن از اصلاح‌طلبان حائز اکثريت آراء شده‌اند».


روز گذشته فرماندار تهران از مشارکت قريب به ۴۰ درصدی مردم در حوزه انتخابيه تهران، ری شميرانات و اسلام‌شهر خبر داده بود.


«حرف و حديث های انتخابات تهران»


در همين حال عبدالواحد موسوی لاری، رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، با اشاره به اين که « نحوه شمارش آراء را مهم ترين مسئله‌ای که امروز بايد مورد توجه قرار گيرد»،گفت:« طبق گزارشاتی که از سراسر کشور می‌رسد ما با شرايط متفاوتی روبه رو هستيم و مهم ترين مسئله‌ای هم که امروز برای ما حائز اهميت است يکدست بودن جريان نظارت و اجرا و راه ندادن نمايندگان کانديداها سر صندوق‌های رأی و بی‌اطلاعی مطلق از سرنوشت انتخابات است».


به گزارش سايت بهارستان هشتم، وب سايت رسمی ائتلاف اصلاح طلبان، آقای موسوی لاری با تاکيد بر اين که «هيچ اطلاعی از نحوه شمارش آرا نداريم»، گفت: «متاسفانه امروز شرايط به سمتی رفته که نگرانی نسبت به سلامت انتخابات وجود دارد. اما متأسفانه اين حساسيت را مسئولان اجرا و نظارت در نظر نگرفته‌اند و لذا سرنوشت انتخابات در تهران کاملاً مبهم است و در خيلی مناطق حرف و حديث‌های زيادی می‌رسد».


وزير سابق کشور گفت: «دستگاه‌های مسئول در نظر داشته باشند در شرايطی که کانديداها نماينده‌ای سر صندوق‌ها ندارند تنها چيزی که می‌تواند در اين ميان اميدبخش و تأثيرگذار باشد اطمينان‌بخشی دستگاه اجرا و نظارت است که متأسفانه تا اين لحظه از استان‌ها خبرهايی که می‌رسد نگرانی‌کننده است».


«پيروزی، باعث مغرور شدن اصولگرايان نشود»


علی لاريجانی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی ايران در شورای عالی امنيت ملی، که در انتخابات حوزه انتخابيه قم به پيروزی رسيده است، روز شنبه گفت:«حضور مردم در انتخابات و پيروزی اصولگرايان نبايد باعث مغرور شدن اصولگرايان شود. بلکه بايد فضای تعامل و همدلی و وحدت ملی را در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی بيشتر کنند».


وی درخصوص برنامه‌های مجلس هشتم نيز گفت:« مجلس آينده مجلسی نيست که دنبال دعوای سياسی باشد، بلکه مجلسی است، مبتنی بر تعامل و رفتار سازنده جهت رفع مشکلات، و اميد می رود، در پناه اين استراتژی افق بهتری برای قم ترسيم شود».


در همین حال براساس آخرين گزارش‌ها از شمارش آرای انتخابات هشتمين دوره مجلس تاکنون آمار نهايی ۱۵۱ حوزه انتخابيه از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شده است.


وزیر کشور روز شنبه از مشارکت شصت درصدی در انتخابات خبر داد و گفت:« در اين مرحله از انتخابات حدود ۲۵ ميليون نفر مشارکت عمومی داشته‌ايم ».


XS
SM
MD
LG