لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

نخستین سفير اسرائيل در ترکمنستان کار خود را آغاز کرد


شمی تزور (سمت چپ) سفير تل آويو در عشق آباد
شمی تزور (سمت چپ) سفير تل آويو در عشق آباد
نخستین سفير اسرائيل در ترکمنستان، کشوری که هزار کيلومتر مرز مشترک با ايران دارد، استوارنامه خود را به قربانقلی بردی محمداف ریيس جمهوری اين کشور ارائه و رسماً کار خود را آغاز کرد.

به گزارش روزنامه دولتی «نئوترال ترکمنستان»، شمی تزور نخستین سفير تل آويو در عشق آباد روز چهارشنبه ۲۹ خردادماه در ديدار با بردی محمداف، سلام و سپاس شيمون پرز، ریيس جمهوری اسرائيل، را به وی رساند. شیمون پرز در پیام خود گفته است که خواهان گسترش روابط با دولت‌های سکولار در کشورهای مسلمان نشين است. رئیس جمهوری اسرائیل همچنین از ریيس جمهوری ترکمنستان برای انجام اولين سفر رسمی خود به اسرائيل دعوت کرد.

روابط ديپلماتيک اسرائيل و ترکمنستان از زمان استقلال اين کشور از اتحاديه جماهير شوروی در سال ۱۹۹۲ برقرار بود، اما اسرائيل برای اولين بار در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که مايل است سفيری در ترکمنستان داشته باشد.

خبرگزاری رويترز نيز روز پنج شنبه ۳۰ خرداد ماه با اشاره به آغاز کار رسمی شمی تزور، گزارش داد که ترکمنستان قبلا از قبول استوارنامه ريوين دانيل اولين نامزد اسرائيل برای سفارت اين کشور در عشق آباد امتناع کرده بود، زیرا وی مامور پيشين موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائيل بوده است و گفته می‌شد که تعيين وی به عنوان سفير با خشم ايران روبرو شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، آقای دانيل ديپلمات سابق اسرائيل در روسيه در سال ۱۹۹۶ به خاطر يک رسوايی عمليات جاسوسی از آن کشور اخراج شده است.

نهايتا، و پس از ماهها مذاکره، دولت ترکمنستان گزينه دوم اسرائيل برای پست رهبری کادر ديپلماتيک اين کشور در عشق آباد را پذيرفت.

اين دومين سفير اسرائيل در کشورهای مسلمان نشين استقلال يافته از اتحاديه جماهير شوروی است. پیش از اين، اسرائيل تنها در جمهوری آذربايجان سفير داشت، موضوعی که همواره با نگرانی و اتهامات امنيتی ايران عليه دولت باکو توام بوده است.
XS
SM
MD
LG