لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

نشست دو روزه رهبران گروه ۲۰ برای مقابله با بحران اقتصادی اروپا


نشست دو روزه رهبران گروه ۲۰ که متشکل از کشورهای پيشرفته جهان و کشور های رو به توسعه است روز دوشنبه در شهر ساحلی «لوس کابوس» مکزيک آغاز شد.

در کنار ديدارهای حاشيه ای رهبران گروه ۲۰ و طرح مسائل سياسی و اقتصادی، دستور کار اين گرد هم آيی توافق و اقدام مشخص اعضا برای مقابله با بحران اقتصادی اروپا و رشد اقتصادی در جهان است.

سران آمريکا، چين ، روسيه و آلمان در کنار رهبران برزيل، عربستان سعودی، ترکيه، هند، اندونزی و ديگر کشورهای عضو در پايان نشست دو روزه خود بيانيه مشترکی در حمايت از رشد اقتصادی جهانی و سياست های اقتصادی اتحاديه اروپا منتشر خواهند کرد.

گزارش ها حاکی است که نشست گروه ۲۰ با اظهارات تند و غير منتظره خوزه مانوئل باروسو، ‌ریيس کميسيون اروپايی در حاشيه اين گرد هم آيی آغاز شد.

باروسو به کشور هايی که از رهبران اتحاديه اروپا به طر عدم کنترل سريع بحران مالی حوزه يورو انتقاد می کنند گفت: «ما اينجا نيامده ايم که درس دموکراسی بگيريم و يا بفهميم که چگونه بايد اقتصاد را کنترل کرد.»

اما در پيش نويس بيانيه ای که قرار است در پايان گردهم آيی دو روزه گروه ۲۰ منتشر شود اثری از اختلاف اروپا و ديگر کشورهای عضو بر سر چگونگی مقابله با بحران مالی اروپا ديده نمی شود .

در پيش نويس اين بيانيه به وجوه مشترک اعضای گروه ۲۰ از جمله ترغيب رشد اقتصادی و اشتغال زايی تاکيد شده است.

حوزه مانوئل باروسو مشکلات موجود را چالشی جهانی خوانده و از رهبران گروه ۲۰ خواسته است که برای برون رفت از اين بحران اقتصادی اقدام کنند.
وی اظهار داشت: من از رهبران گروه ۲۰ انتظار دارم از قدم هايی که اروپا برای حل بحران اقتصادی اش برداشته است حمايت کنند. اما چالش هايی که پيش روی ما است اروپايی نيستند بلکه جهانی اند.

وی افزود: به عنوان رهبران گروه ۲۰ ما بايد با احساس مسئوليت با يکديگر همکاری کنيم تا بتوانيم موانعی را که بر سر راه رشد اقتصادی به وجود آمده است را از سر راه برداريم و با نرخ بيکاری غير قابل قبول که به ساختار اجتماعی ما لطمه می زند مقابله کنيم.

نگرانی از شدت يافتن بحران مالی اروپا و خروج يونان از حوزه مالی يورو با پيروزی طرفداران يورو در انتخابات آن کشور مقداری فروکش کرد ولی اقتصادهای بزرگ جهان اين بار نگران اسپانيا هستند. اتحاديه اروپا با درخواست وام ۱۰۰ ميليارد يورويی اسپانيا موافقت کرده اند ولی تحليلگران اقتصادی نگران بدتر شدن بحران اقتصادی در آن کشور هستند.

از سوی ديگر اختلاف بين رهبران اروپايی نيز بر نشست گروه ۲۰ سايه افکنده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که بزرگترين و قوی ترين اقتصاد اروپا را کنترل می کند بر تداوم سياست رياضت های اقتصادی تاکيد می کند در حالی که فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، خواهان تمرکز بر رشد اقتصادی است.

باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا هم از ديدگاه فرانسه برای مقابله با بحران اقتصادی اروپا حمايت می کند.

اما در پيش نويس بيانيه پايانی نشست گروه ۲۰ گفته شده که همه اعضای اين گروه قدم های لازم و ضروری را برای رشد اقتصاد جهانی و بازگرداندن اعتماد به بازارهای جهانی بر خواهند داشت.

چين تعهد کرده است که برای تقويت ذخيره مالی صندوق بين المللی پول ۴۳ ميليارد دلار به اين صندوق کمک کند. کشورهای هند، برزيل و روسيه هم هر يک تعهد کرده اند ده ميليارد دلار به اين صندوق بپردازند.

در همين حال صندوق بين المللی پول با تاکيد بر اولويت دادن به رشد اقتصادی در اروپا پيش بينی خود از نرخ رشد اقتصادی در جهان را تغيير داد.

اکنون صندوق بين المللی پول می گويد درسال جاری ميلادی نرخ رشد اقتصادی به ۲.۵ درصد می رسد.
XS
SM
MD
LG