لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

رئیس سازمان بازرسی ایران: خریدار ۵۳ میلیارد تومان سکه یک فرد ۳۱ ساله است


افزایش شدید قیمت دلار و سکه طلا در روزهای گذشته موجی از اعتراض‌های خیابانی بازاریان تهران را به دنبال داشته است.
افزایش شدید قیمت دلار و سکه طلا در روزهای گذشته موجی از اعتراض‌های خیابانی بازاریان تهران را به دنبال داشته است.

یک مقام قضایی ایران روز چهارشنبه ششم تیرماه اعلام کرد که یک نفر با ۳۱ سال سن ۳۸ هزار و ۲۵۰ سکه خریداری کرده که ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول برای آن پرداخت کرده است.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، درباره بحران در بازار طلای ایران به خبرنگاران گفته که «متأسفانه مواردی را در بحث خرید سکه شاهد بوده‌ایم که اقتصاد کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد»، از جمله اینکه «در رابطه با سکه، نفر اول ۳۸ هزار و ۲۵۰ عدد سکه خریداری کرده و برای این خرید، رقمی معادل ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است».

در صورتی که هزینه شده را به تعداد سکه‌های خریداری شده تقسیم کنیم، خریدار یاد شده به ازای هر سکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است، در حالی که اکنون هر سکه در بازار ایران معادل دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

ارزش روز سکه‌های خریداری شده این شخص ۱۰۹ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان است که بیانگر حدود ۵۶ میلیارد تومان سود است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته که «در رابطه با فروش و عرضه باید تدبیری اتخاذ کنیم و سختی‌هایی را در نظر بگیریم که هرکسی پول دارد نتواند وارد بازار شود و هرکاری خواست در ارتباط با اقتصاد کشور انجام دهد».

آقای سراج می‌گوید که «دست‌های خارجی قطعاً در این مسائل دخیل است»، و تاکید کرده که «با هماهنگی پیش آمده بین روسای قوا به طور قطع مشکلات موجود برطرف خواهد شد».

افزایش شدید قیمت دلار و سکه طلا در روزهای گذشته و سایه تحریم‌های ایالات متحده بر اقتصاد ایران که باعث اعمال محدودیت‌های ارزی و واردات کالا از سوی دولت حسن روحانی شده، موجی از اعتراض‌های خیابانی بازاریان تهران را به دنبال داشته است.

روسای قوای مجریه، قضائیه و مقننه ایران به این اتفاق‌ها واکنش نشان داده و عمدتا بر برخورد قهرآمیز با عاملان ناآرامی‌ها تاکید کرده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه موضع مشابهی اتخاذ کرد.

همزمان با این تحولات، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران از ارائه طرحی دوفوریتی برای ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود خبر داد.

علی بختیار درباره جزئیات این طرح به خبرگزاری ایسنا گفته که «اگر کسی ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار سکه پیش خرید کرده باشد، ۱۰ سکه را تحویل می‌گیرد و مابقی پول به وی باز می‌گردد».

وی افزود: «بر اساس این طرح حتی اگر افراد سکه پیش خرید کرده باشند جلوی واگذاری آن گرفته می‌شود. این طرح هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد».

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس نیز برخی نمایندگان درباره «نابسامانی بازار سکه و ارز» به رئیس‌جمهوری ایران تذکر کتبی دادند.

رئیس سازمان بازرسی ایران ماه پیش خبر داده بود که در طرح پیش‌فروش سکه در مدت حدود سه ماه، ۵۰ نفر حدود ۳۸۰ هزار سکه یعنی پنج درصد کل سکه‌ها را خریداری و از هر سکه حدود یک میلیون تومان سود برده‌اند.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که در این دوره، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار ثبت‌نام برای دریافت سکه صورت گرفته بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG