لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

واکنش تهران به بازداشت نیروهای ایرانی در عراق


محمد علی حسینی:«اشغالگران باید بر اساس مقررات بین المللی پاسخگو باشند.»
محمد علی حسینی:«اشغالگران باید بر اساس مقررات بین المللی پاسخگو باشند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بازداشت دیپلمات های ایرانی در عراق گفت که این اقدام عواقب و پیامد ناخوشایندی خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری فارس، محمد علی حسینی با اشاره به اینکه اقدام نیروهای آمریکایی با هیچ ضابطه بین المللی سازگار نیست، گفت: « اشغالگران باید بر اساس مقررات بین المللی پاسخگو باشند.»


روزنامه «نیویورک تایمز» در شماره روز دوشنبه خود اعلام کرده بود که ارتش آمريکا چهار ايرانی را طی روزهای اخير در عراق بازداشت کرده است که از ميان اين گروه، دو ديپلمات ايرانی آزاد شده اند اما دو مقام عالی رتبه نظامی ايران همچنان در بازداشت هستند.


مقام های آمريکايی و عراقی گفته اند که اين افراد هفته قبل و در پی اجرای يک عمليات در بغداد دستگير شدند. هدف از اجرای اين عمليات، دستگيری افراد مظنون به هدايت حملات خرابکارانه اعلام شده است .



روزنامه «نیویورک تایمز» در شماره روز دوشنبه خود اعلام کرده بود که ارتش آمريکا چهار ايرانی را طی روزهای اخير در عراق بازداشت کرده است که از ميان اين گروه، دو ديپلمات ايرانی آزاد شده اند اما دو مقام عالی رتبه نظامی همچنان در بازداشت هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در موضعگیری خود هیچ اشاره ای به دو نظامی ایرانی که توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده اند نکرد.


آقای حسینی گفته است که « در همين زمینه، سفير سوئيس در تهران به وزارت امور خارجه احضار و اقدام خلاف عرف ديپلماتيك نيروهاي آمريكايي از طريق وي به مقامات آمريكا منعكس شد. »


سخنگوی دولت عراق گفته است که دو ايرانی بازداشت شده از سوی نيروهای آمريکايی، چند هفته قبل با دعوتنامه جلال طالبانی، رييس جمهور عراق، و به عنوان بخشی از روند همکاری های امنيتی ايران و عراق، عازم بغداد شده بودند.


هيوا عثمان، مشاور رسانه ای رييس جمهور عراق در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است: اين دو ايرانی که به دعوت جلال طالبانی به عراق آمده بودند اکنون در بازداشت نيروهای آمريکايی هستند و رييس جمهور از اين اتفاق ناراضی است.


به گفته اين مقام عراقی، دعوت طالبانی از اين دو ايرانی، در چارچوب توافق ميان تهران – بغداد برای بهبود شرايط امنيتی صورت گرفته بود.


در همین حال، محمود عثمان، نماينده پارلمان عراق، درگفت و گو با راديو فردا پیرامون دستگيری این چهار ايرانی گفت: اين افراد، به گفته سخنگوی رئيس جمهوری عراق، به دعوت آقای طالبانی به عراق آمده بودند تا برای مسايل امنيتی گفت و گو کنند.


به گفته وی، هر رويدادی می تواندی موجب نگرانی ايرانی ها شود، که البته، تاکنون از جانب ايران و عراق در مورد تاثير اين ماجرا بر مناسبات تهران و بغداد، مطلبی ابراز نشده است.


این نماینده پارلمان، همچنين در مورد تاثير اين ماجرا بر مناسبات ايران و آمريکا گفت: با توجه به تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته ای ايران، مناسبات دو کشور به اندازه کافی تيره هست و اين دستگيری و نيز برخی مشکلات درمرز، چندان تاثيری در اين روابط ندارد.


عثمان گفت: اين مسايل فقط نشان دهنده آن هستند، که ايران و آمريکا به جای نشستن بر سر ميز مذاکره، درمسيری پيش می روند، که مناسباتشان تيره تر و خشونت های ميان اين دو کشور بيشتر می شود.


فرماندهان ارتش آمريکا در عراق همواره جمهوری اسلامی ايران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرده و گفته اند که نا آرامی های درون عراق ناشی از فعاليت های تهران است .


اما تهران همواره اين اتهام ها را رد کرده و گفته که فعاليت هايش در عراق به قصد برقراری آرامش است.


XS
SM
MD
LG