لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۴

ایران خواستار دسترسی به قطعه‌ای از موشک پرتابی حوثی‌ها به عربستان شد


امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران.
امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران به دنبال قطعه‌ای از موشک پرتاب شده به فرودگاه ریاض، پایتخت عربستان سعودی، توسط حوثی‌هاست تا ادعای آمریکا مبنی بر ایرانی بودن این موشک بررسی شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز ۲۳ آذرماه در مقر پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، موشکی را به خبرنگاران نشان داد که به گفته او از عربستان سعودی به واشینگتن انتقال داده شده، و‌‌ همان موشک بالستیکی است که حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض پرتاب کرده بودند.

به گفته این مقام آمریکایی، این موشک آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته و با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به این ادعا واکنش نشان داده و گفته که تهران به سازمان ملل شکایت می‌کند، امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، هم از بررسی اظهارات نیکی هیلی در «مجموعه فنی» وزارت دفاع خبر داده است.

آقای حاتمی روز دوشنبه ۲۷ آذر به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، گفته که «مجموعه فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی در حال بررسی ادعای نیکی هیلی مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن و نشان دادن تصویری از این موشک‌ها در سازمان ملل است».

وی افزود: «از این رو مجموعه‌های فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی درخواستی را تنظیم کرده تا بتوان در این رابطه جهت شفافیت به سازمان ملل شکایت کنیم».

وزیر دفاع ایران می‌گوید که «بنا به درخواست جمهوری اسلامی باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده ‌شود تا بتوان ضمن بررسی، نظر نهایی را اعلام کنیم».

آقای حاتمی توضیح نداده که شکایت وزارت دفاع جدا از شکایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است یا نه.

وی در حالی خواستار دریافت «قطعه‌ای از موشک پرتابی حوثی‌ها به فرودگاه ریاض» برای اعلام نظر شده است، که وزیر خارجه ایران پیشتر ادعای نماینده آمریکا را «اتهام‌های بی‌پایه‌ای» خوانده بود که «با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران» مطرح شده است.

یمن به یکی از صحنه‌های جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه تبدیل شده است. در حالی که ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض از دولت منصور عبدربه، رئیس‌جمهوری مورد تایید سازمان ملل در یمن، حمایت می‌کند، تهران از حامیان اصلی گروه حوثی‌هاست که صنعا، پایتخت، و بسیاری از مناطق این کشور را در دست دارند.

حوثی‌ها در ماه‌های اخیر موشک‌هایی به خاک عربستان سعودی پرتاب کرده‌اند که به گفته ریاض و آمریکا، ساخت ایران بوده و تهران با تحویل دادن آن به این گروه شورشی، قطعنامه‌های سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی را نقض کرده است.

با این حال، خبرگزاری فرانسه می‌گوید که کار‌شناسان سازمان ملل همچنان در حال بررسی اطلاعات و داده‌های دریافتی درباره این موشک هستند و هنوز ارتباط آن با ایران را تایید نکرده‌اند.

جنگ یمن که از فروردین سال ۱۳۹۴ و با حمله ائتلافی به رهبری عربستان سعودی به این کشور آغاز شد تاکنون هزاران کشته برجای گذاشته و آن‌گونه که سازمان ملل گزارش داده است، هشت میلیون نفر از مردم این کشور در آستانه قحطی هستند.

XS
SM
MD
LG