لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

یک فرمانده سپاه: نظامیان کانادایی‌ و استرالیایی‌ را هم در خلیج فارس بازداشت کرده بودیم


جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید که این نیرو‌ در گذشته٬ نظامیان کانادایی و استرالیایی را هم در خلیج فارس بازداشت کرده بود.

به گزارش روز چهارشنبه ۳۱ شهریور خبرگزاری فارس٬ علیرضا تنگسیری علت بازداشت اتباع این دو کشور را «تجاوز» به آب‌های ایران اعلام کرده است.

آقای تنگسیری به زمان بازداشت آنها اشاره‌ای نکرده٬ اما گفته سپاه پاسداران تاکنون دو بار نیرو‌های آمریکایی و بریتانیایی را در خلیج فارس بازداشت کرده است.

این برای نخستین‌بار است که یک فرمانده سپاه از بازداشت نیرو‌های کانادایی و استرالیایی در آب‌های ایران در خلیج فارس سخن می‌‌گوید.

دو کشور یاد شده هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

در سال‌های اخیر اخبار و تصاویری مبنی بر بازداشت نیرو‌های آمریکایی و بریتانیایی از سوی نیرو‌های سپاه در جنوب ایران منتشر شد که بازتاب‌های مختلفی به همراه داشت.

فرماندهان سپاه پاسداران در همه این موارد اعلام کرده‌اند که این نیرو‌ها به خاطر ورود «غیرقانونی» به آب‌های ایران بازداشت شده‌اند.

اعلام خبر بازداشت نیرو‌های آمریکایی و بریتانیایی هرچند بازتاب‌ها فراوان رسانه‌ای به همراه داشته٬ اما مدت زمان بازداشت این نیرو‌ها زیاد نبوده است.

آخرین بازداشت‌ها مربوط به ۲۲ دی ۱۳۹۴ است که در جریان آن ۱۰ ملوان آمریکایی در مسیر میان کویت و بحرین در آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس بازداشت شدند.

ایران و آمریکا در آن زمان تایید کرده بودند که این قایق‌ها با نقص فنی مواجه شده و ناخواسته وارد آب‌های ایران شده بودند.

با آنکه همه ملوان‌های بازداشتی کمتر از ۲۴ ساعت بعد آزاد شدند٬ چند ماه بعد نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که آنها «اطلاعات حساسی» به مقام‌های ایرانی داده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه سال‌هاست از بازداشت نیرو‌های خارجی در آب‌های جنوب ایران به عنوان ابزاری برای نشان دادن نفوذ و کنترل خود بر تنگه هرمز و منطقه استراتژیک خلیج فارس بهره می‌برند.

در این سال‌ها فرماندهان سپاه بارها به نیرو‌های نظامی مستقر در خلیج فارس هشدار‌های مختلفی داده و در مواردی نیز اقدامات «تحریک‌آمیزی» با قایق‌های تندرو مجهز به سلاح‌های نیمه‌سبک در نزدیکی ناو‌های آمریکایی در این منطقه داشته‌اند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه هم در تازه‌ترین این حملات و انتقاد‌ها گفته است: «بیگانگان که به خلیج فارس می‌آیند به دنبال گرفتن دلار و حقوق هستند٬ اما ما در اینجا از خانه و سرزمین خود دفاع می‌کنیم».

XS
SM
MD
LG