لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

دومین روز حملات متقابل اسرائیل و گروه های فلسطینی در نوار غزه


تنش در نوار غزه که با حملات راکتی متقابل اسرائیل و گروه های فلسطینی همراه شده است روز یکشنبه برای دومین روز متوالی ادامه یافت و تلفات جدید همراه با ویرانی های تازه بر جای گذاشته است.

از يک سو ارتش اسرائيل می گويد تا زمانی که حملات راکتی ادامه يابد، اين کشور از «مجازات» عاملان راکت پرانی ها دست نخواهد کشيد و از سوی ديگر، تشکل های فلسطينی تأکيد دارند که واکنش آنها به حملات هوايی اسرائيل، برای بازداشتن این کشور از ادامه اقدامات نظامی است.

در شهرهای اسرائيلی که اين بار آماج حملات راکتی شده اند، مردم در روز يکشنبه به دستور ارتش در پناهگاه ها مانده اند و در غزه نيز پس از هر حمله هوايی اسرائيل، صدای آژير آمبولانس ها و آژير خطر که فلسطينی ها را به در پيش گرفتن تدابير امنيتی برای محافظت از جان خود فرا می خواند، بلند می شود.

فلسطينی ها می گويند در شبانه روز نخست اين بحران جديد، متحمل هفده نفر تلفات شده اند که در ميان آنها يک نوجوان دوازده ساله نيز ديده می شود – هرچند که شاخه های نظامی تشکل های مختلف تاييد می کنند که دست کم ۱۲ نفر از کشته ها، از اعضای مسلح اين يگانها بوده اند.

ارتش اسرائيل ابراز خشنودی می کند که سيستم تدافعی «گنبد آهنين» که صنايع نظامی و موشکی اين کشور در سال های اخير طراحی کرده و ساخته اند توانسته است، شمار زيادی از راکت هايی را که خطر اصابت آن به مناطق مسکونی می رفت، شناسايی کرده و آن ها را در هوا منحرف و سپس شکار کند.

در شبانه روز نخست اين بحران، يکصد و ده فروند راکت به شهرهايی مانند بئرشبع، اشکلون، اشدود و نقاط ديگر اسرائيل اصابت کرده است. چهار زخمی سطحی درميان ساکنان جنوب اسرائيل همراه با خسارات مالی، نتيجه اين حملات راکتی بوده است.

حدود يک ميليون نفر از مردم اسرائيل به طور اصولی می توانند در تير رس حملات راکتی از غزه باشند. با وجود اين، در حملات سال های گذشته حدود نيم ميليون نفر آنها عملاً در معرض تهديد بوده اند. اين بار راکت ها به نقاطی اصابت کرده است که مردم آن حدود دويست هزار نفر را تشکيل می دهند.

پس از مدتی آرامش نسبی در مناسبات اسرائيل و فلسطينی های غزه، از نخستين ساعات بامداد روز شنبه تنش شديد در منطقه حاکم شده است.

تنش پس از آن از سر گرفته شد که نيروی هوايی ارتش اسرائيل در واکنش به راکت های پراکنده ای که روز جمعه جنوب اسرائيل را هدف قرار داده بود، خودروی حامل يکی از فرماندهان «کميته های مقاومت مردمی» در غزه را هدف قرار داد و او را از پای درآورد.

اسرائيل می گويد که فارغ از ميزان آسيب يا خسارتی که راکت پرانی های فلسطينی ها وارد کند، به آن واکنش نشان می دهد.

هرچند دولت حاکم حماس بر باريکه غزه آتش بس نانوشته با اسرائيل را رعايت می کند اما هنوز هر هفته شماری معدود راکت از غزه به اسرائيل شليک می شود که معمولاً تشکل های افراطی تر از حماس، مانند نيروهای سلفی و وهابی يا «کميته های مقاومت مردمی» و گاه نيز «يگان های القدس» که شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطين هستند، مسئوليت آن را بر عهده می گيرند.

«يگان های القدس» مسئوليت شماری از حملات راکتی روزهای شنبه و يکشنبه به اسرائيل را نيز عهده دار شده و ويديو کليپ هايی از نيروهای خود را در حال راکت پرانی نشان داده است؛ برای نخستين بار ديده می شود که راکت های «گراد» اين نيروها که برد بيشتری دارند، از روی سکوهای راکت اندازی که بر وانت بارهای سنگين قرار گرفته اند، شليک می شود که اين امر نشان می دهد که توان نظامی آنها به نحو چشم گيری تقويت شده است.

اسرائيل، جمهوری اسلامی ايران را به حمايت مالی و تسليحاتی از جهاد اسلامی فلسطين متهم می کند بويژه آنکه رمضان عبدالله شلح، دبيرکل اين سازمان، به تازگی دوباره به ايران دعوت شده بود.

ارتش اسرائيل با اين استدلال که زهير القيسی، يکی از فرماندهان مهم «کميته های مقاومت مردمی» از چند ماه پيش، در پی آزادی اش از زندان اسرائيل، دوباره به مسير برنامه ريزی های تروريستی بازگشته و همراه با تيمی از ياران اش، در آستانه اجرای يک عمليات تروريستی عليه اسرائيل بوده است، در بامداد شنبه به اتومبيل حامل وی درغزه حمله برد.

زهير القيسی درجريان معامله اسرائيل و حماس که به آزادی گيلعاد شليط، سرباز اسرائيلی اسير در دست حماس منجر شده بود، آزاد گرديد و به غزه بازگشته بود.

«کميته های مقاومت مردمی» يک تشکل نظامی منشعب از «يگان های عزالدين القسام»، شاخه نظامی حماس، است که ديدگاه های افراطی تر از حماس دارد اما همچنان با حماس همسو و همراستاست.

نيروهای «کميته های مقاومت مردمی» عامل ربودن گيلعاد شليط بودند. احمد الجعبری، فرمانده ارشد اين کميته ها، خود کسی بود که در مرز ميان غزه و مصر، در روز آزادی گيلعاد شليط، او را پس از پنج سال و نيم اسارت، تحويل داد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در تماس تلفنی با شهرداران همه شهرهای جنوب کشورش که آماج حملات راکتی بوده اند، از اقدامات آنها در راه حفظ جان مردم، حمايت کرد و گفت «عاملان حملات راکتی که جان و مال و زندگی مردم اسرائيل را با خطر روبرو کنند، مجازات خواهند شد».

نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه تاکيد کرد، اگر نيروهايی نيز از حاميان فلسطينی ها بخواهند که از طريق صحرای سينای در مصر همزمان به اسرائيلی ها حمله کنند، ارتش اسرائيل برای اين وضعيت نيز آماده است، و نيز گفت که سيستم های بيشتری از «گنبد آهنين» در مناطق جنوبی مستقر خواهد شد.

آقای نتانياهو از «گرفتن بهايی سنگين» با هدف «غلبه بر تروريست ها» سخن گفت.

چندین سياستمدار از حزب حاکم ليکود نيز از حماس که بر باريکه غزه مسلط است، خواسته اند تا «به خود آيد و کنترل اوضاع را دست گيرد و مانع از حملات راکتی بيشتر تشکل های مسلح به سوی اسرائيل شود» اما آويگدور ليبرمن، وزير خارجه راستگرای اين کشور، روز يکشنبه به راديوی اسرائيل، گفت «حمله به غزه تا زمانی که موجب سقوط دولت حماس نشود، بی فايده است».

اسرائيل در ژانويه ۲۰۰۹ نيز با هدف مشابهی، حمله نظامی گسترده با نام «سرب مذاب» را به غزه عملی کرد اما نه تنها دولت حماس باقی ماند، بلکه حاکميت اين سازمان بر غزه نيز تقويت شد.

سران حماس روز يکشنبه در بيانيه ای گفتند که بنيامين نتانياهو در صدد جنگ افروزی است و «چون در سفر روزهای اخيرش به آمريکا از باراک اوباما برای حمله به ايران چراغ سبز نگرفت، اکنون در پی بازگشت اش به اسرائيل، در صدد حمله به غزه برآمده است».

فرماندهان يگان های مسلح فلسطينی تأکيد دارند که نه تنها انتقام خون زهير القيسی را خواهند گرفت بلکه وظيفه خود می دانند که به حملات هوايی اسرائيل واکنش نشان دهند؛ خالد البطش، فرمانده شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطين می گوید: «در برابر تعرض های صهيونيستی، جايی برای آرامش باقی نمانده است».

همزمان، هر دو سازمان جهاد اسلامی فلسطين و حماس هياتی از بلندپايگان خود را برای رايزنی با حاکمان جديد مصر راهی قاهره کرده اند و به گفته يک منبع مصری، آنها از مصر خواسته اند که از اسرائيل برای پايان دادن به حملات هوايی به غزه، «تضمين» بگيرد.

وزير امور خارجه دولت حماس نيز روز يکشنبه گفت افزون بر مصر، فلسطينی ها از نروژ، اتحاديه اروپا و نيز ترکيه برای وادار کردن اسرائيل به پايان دادن به حملات هوايی، درخواست ياری کرده اند.

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، نيز از رام الله در تماس تلفنی با اسماعيل هنيه، نخست وزير حماس در غزه، از مردم غزه حمايت و تجليل کرد.
XS
SM
MD
LG