لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

گروه مالی بلژیکی «کی‌بی‌سی» هم نقل‌وانتقالات بانکی با ایران را محدود می‌کند


تصمیم گروه مالی «کی‌بی‌سی» تازه‌ترین مورد از قطع و یا محدودیت فعالیت شرکت‌های اروپايی در ایران است.
تصمیم گروه مالی «کی‌بی‌سی» تازه‌ترین مورد از قطع و یا محدودیت فعالیت شرکت‌های اروپايی در ایران است.

گروه مالی بلژیکی «کی‌بی‌سی» روز پنجشنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد که تحت تاثیر تصمیم آمریکا برای از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران از این پس معاملات بانکی با تهران را به موارد بشردوستانه محدود خواهد کرد.

این تازه‌ترین مورد از قطع و یا محدودیت فعالیت شرکت‌های اروپايی در ایران است.

با خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران در اوایل ماه نوامبر چندین شرکت و موسسه مالی اروپایی اعلام کرده‌اند که فعالیت خود در ایران را قبل از این موعد خاتمه خواهند داد.

قطع و یا محدود شدن فعالیت بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، حمل‌ونقل دریایی و شرکت‌های نفتی اروپایی در ایران تلاش‌ کشورهای اروپایی برای حفظ برجام را دشوارتر کرده است.

گروه مالی بلژیکی «کی‌بی‌سی» در بیانیه‌ای گفته است: «بلافاصله پس از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام ما تصمیم گرفتیم فعالیت‌های‌مان در ایران را به موارد بشردوستانه که با مقررات اداره تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا انطباق دارند، محدود کنیم».

«طبق این سیاست حتی پس از چهارم نوامبر مشتریان ما می‌توانند این نوع انتقال‌های بانکی را ادامه دهند».

این گروه مالی گفت مواردی که هم اکنون در جریان هستند فقط تا مهلت تعیین شده می‌توانند ادامه یابند.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود: «کی‌بی‌سی هیچگاه در هیچ معامله‌ای با ایران سرمایه‌گذاری نکرده و فقط نقل‌وانتقال بانکی مشتریان خود را انجام داده است و در این زمینه تمام مقررات اتحادیه اروپا، وزارت خزانه‌داری آمریکا و شروط دیگر را رعایت کرده است».

گروه مالی «کی‌بی‌سی» افزوده که در سال ۲۰۱۶ و پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران تصمیم گرفت امور مالی و بیمه مشتریان قابل اعتماد خود در بلژیک، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان را «در تجارت مشروع با ایران انجام دهد».

هفته گذشته بانک سوئیسی «بی‌سی‌پی» اعلام کرد که تمام نقل‌وانتقال‌های بانکی با ایران را متوقف و فعالیت‌هایش در آن کشور را محدود کرده است. به گفته کارشناسان مالی، این تصمیم برای ایران ضربه بزرگی بود.

دی زد بانک، دومین بانک آلمان، نیز چندی پیش اعلام کرد در ماه ژوئیه معامله با ایران را متوقف خواهد کرد.

کارشناسان تحریم می‌گویند معاملات مربوط به موارد بشردوستانه با ایران از جمله تجارت مواد غذایی و دارو حتی قبل از سال ۲۰۱۶ نیز ممنوع نبود ولی رژیم تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت استفاده از دلار دشواری‌هایی بوجود می‌آورد که حتی این نوع معاملات نیز بسیار کند می‌شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG