لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

کری: ايران پيشنهاد قدرت‌های جهانی در مذاکرات ژنو را نپذيرفت


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت که قدرت‌های جهانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای ژنو در مورد لزوم رسيدن به توافق با ايران به اجماع رسيده بودند و پيشنهادی را به این کشور ارائه کردند اما هيات ايرانی آن را نپذيرفت.

آقای کری که روز دوشنبه، بیستم آبان، در ابوظبی سخن می‌گفت، با اشاره به مذاکرات سه روزه ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو اظهار داشت ايالات متحده آمريکا و ساير مذاکره کنندگان زمانی که پيشنهاد خود را به ايران ارائه کردند با هم متحد بودند.

وی اظهار داشت: «فرانسوی‌ها موافق اين پيشنهاد بودند، ما هم موافق بوديم».

گزارش‌های اوليه حاکی از اين بود که در مذاکرات ژنو، فرانسه حاضر نشد تا توافق با ايران را بپذيرد. اما جان کری روز دوشنبه گفت که قدرت‌های جهانی با هم به توافق رسيده بودند ولی ايران قادر نبود که اين توافق را «در آن لحظه خاص» بپذيرد.

وی افزود: «اين همراهی وجود داشت ولی ايران آن را نپذيرفت».

آقای کری به جزئیات پیشنهاد قدرت‌های غربی به ایران اشاره نکرد.

با این حال وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که «ظرف چند ماه آینده بتوانیم به توافقی دست پیدا کنیم که نظرات طرفین را تامین کند».

وزير امور خارجه آمريکا در پاسخ به ابراز نارضایتی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، از توافق احتمال با ایران گفت: «سياست آمريکا نيز اين است که ايران هرگز نبايد به سلاح هسته‌ای دست يابد و بايد ثابت کند که برنامه هسته‌ايش مسالمت‌جويانه است».

وی افزود: «اما رهبر ايران فتوايی در مورد حرام بودن سلاح اتمی صادر کرده است».

جان کری اين را نيز گفت که آمريکا به پشتيبانی از همپيمانان خود در منطقه متعهد است.

وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه گفته بود که ظاهرا نتانياهو از جزييات توافق بی‌خبر است و انتقاد خشمگينانه او درست نيست. اما هنوز ساعتی از انتشار اين سخنان وی نگذشته بود که نتانياهو اعلام کرد که ««کاملا از جزييات طرح پيشنهادی ايران آگاهی دارم» و «می‌دانم که ايران از برنامه هسته‌ای خود عدول نخواهد کرد».

همزمان، دان شاپيرو سفير آمريکا در اسرائيل روز دوشنبه بيستم آبان در يک سخنرانی در کنفدراسيون يهوديان آمريکای شمالی که در بيت المقدس گرد آمده بودند، گفت: «آمريکا هر تلاشی را برای حمايت کامل از اسرائيل، که هم پيمان مهم واشينگتن است، به عمل می‌آورد».

آقای شاپيرو افزود: «در مورد معضل اتمی ايران دستور کار اسرائيل و آمريکا و نگرانی‌ها يکسان است».

شاپيرو که سفير يهودی آمريکاست، پس از بيان سخنرانی خود به انگليسی گفت: «بگذاريد که به زبان عبری نيز اين مواضع را تکرار کنم که همه خوب بفهمند و جای ترديدی باقی نماند».

«گزارش مشروح» وندی شرمن به اسرائيل

گزارش رسانه‌های اسرائيل حاکی است که وندی شرمن معاون وزير امور خارجه آمريکا و مذاکره کننده ارشد اين کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران روز يکشنبه در بيت المقدس در ديدار با مقامات ارشد اسرائيلی گزارش مشروحی را در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای اخير در ژنو به دولت اسرائيل ارائه کرد.

روزنامه هاآرتص نوشت، خانم شرمن در اين ملاقات‌ها قول داد که آمريکا برای وادار کردن ايران به بستن راکتور آب سنگين اراک تلاش کند تا اين خواسته مهم نتانياهو نيز برآورده گردد.
با وجود اين، رسانه‌ها و تحليلگران در رسانه‌های اسرائيلی کشمکش شديد لفظی ميان جان کری و بنيامين نتانياهو بر سر توافق درحال تنظيم با ايران را نشانه‌ای جدی از تشديد کم سابقه اختلاف‌ها ميان اسرائيل و آمريکا دانستند.

با تشديد اختلافات شديد دولت‌های اسرائيل و آمريکا بر سر ايران، آقای نتانياهو عصر يکشنبه نوزدهم آبان در آيين چهلمين سالروز درگذشت داويد بن گوريون اولين نخست وزير اسرائيل، به طور تلويحی امکان حمله نظامی اسرائيل به تاسيسات هسته‌ای ايران را مطرح کرد و گفت اگر رسيدگی مذاکره‌کنندگان به اين معضل آن‌گونه نباشد که اسرائيل می‌خواهد، ممکن است عواقبی بوجود آيد که پای خود اين قدرت‌ها را درگير کند و آنها ناچار شوند که بعدا عواقب ماجرا را «جمع» کنند.

مذاکرات ايران و قدرت‌های ۱+۵ در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه گذشته در سوييس با اميد دستيابی به تفاهمی برای تعيين چارچوب همکاری‌ها در جريان بود اما با ناکامی تمام شد هرچند که دور بعدی مذاکرات به بيستم نوامبر، بيست و نهم آبان موکول شده است.

خبرگزاری رويترز نوشته است که نتانياهو با خشم شديد از دولت اوباما اکنون در فرصت باقيمانده تا دور بعدی مذاکرات، تمامی تلاش خود را متوجه جلب حمايت چهره‌های بانفوذ کنگره کرده است تا آنها مکانيسم تحريم‌ها عليه ايران را تقويت کنند.

وی روز يکشنبه نوزدهم آبان به شبکه سی‌بی‌اس گفت: هر گونه کاهش تحريم‌ها عليه ايران مثل خالی کردن باد لاستيک است که با ايجاد حتی يک سوراخ هم بادش در می‌رود.

سناتور رابرت منندز رييس کميته روابط خارجی مجلس سنای آمريکا و يکی از حاميان بانفوذ نتانياهو در کنگره خبر داده است که از چهارشنبه اين هفته بررسی تحريم‌های جديد ايران آغاز می‌شود.

سناتور منندز با حمايت کامل از سخنان نتانياهو در اين زمينه که ايران نبايد توان غنی‌سازی خود را حفظ کند، گفت آمريکا نبايد چنين حقی را برای ايران به رسميت بشناسد.
XS
SM
MD
LG