لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

خامنه‌ای: رييس جمهور دارای «رای سديد و محکم» بهتر مقابل دشمنان می‌ايستد


آيت‌الله علی خامنه‌ای، ۴۸ ساعت مانده به انتخابات يازدهم رياست جمهوری، از روند برگزاری اين انتخابات ابراز رضايت کرده و رای «سديد و محکم» رييس جمهوری آينده را عاملی دانسته که او «بهتر بتواند مقابل دشمنان و معارضين بايستد».

رهبر جمهوری اسلامی ايران که روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد، در جمع گروهی از مردم سخنرانی می‌کرد، گفته است: «اصرار» او بر «حضور حداکثری مردم» در پای صندوق‌های رای است چرا که «حضور قدرتمندانه ملت ايران باعث می‌شود که دشمن مايوس شود و فشار را کم کرده و راه ديگری را دنبال کند».

آيت‌الله خامنه‌ای افزوده است: «توصيه اول من حضور پرشور پای صندوق رای است. ممکن است کسی به دليلی نخواهد از نظام اسلامی حمايت کند اما از کشورش که می‌خواهد حمايت کنند. همه بيايند».

به گزارش سایت آیت‌الله خامنه‌ای، وی بر لزوم رای بالای رييس جمهوری آينده ايران تاکيد کرده و گفته است «هر کس که انتخاب شد اگر دارای رای سديد و محکم باشد بهتر می‌تواند مقابل دشمنان و معارضين بايستد».

انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است روز جمعه، ۲۴ خرداد، برگزار شود و از هشت نامزد تاييد صلاحيت شده برای اين رقابت‌ها تاکنون غلامعلی حداد عادل از طيف اصولگرايان و محمدرضا عارف، نامزد اصلاح طلبان، کناره‌گيری کرده‌اند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای روز چهاردهم خرداد و در سالگرد درگذشت آيت‌الله خمينی گفته بود: «هر رايی که مردم به يکی از هشت کانديدای محترم بدهند، دردرجه اول، رای به جمهوری اسلامی و رای اعتماد به ساز و کار انتخابات است».

وی روز هشتم خرداد هم در جمع نمايندگان مجلس گفته بود که «رهبری همانند بقيه مردم يک رای بيشتر ندارد» و «انتساب نظر رهبری در انتخابات به برخی افراد» کار «رسانه های بيگانه» است.

با اين حال رهبر ايران پيشتر خواستار رای به فردی با «گفتمان مقاومت» در برابر قدرت‌های خارجی و تحريم‌های بين‌المللی شده بود. سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی، در جريان تبليغات انتخاباتی‌اش، خود را نماينده «گفتمان مقاومت» معرفی کرده است.

آيت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود «گفتمان مردم» در روند انتخابات را «گفتمان قانونگرايی» دانسته و تاکيد کرده که «مردم در سال ۸۸ از عدم تبعيت و لگد زدن عده‌ای به قانون ضربه ديده‌اند».

اشاره وی به اعتراض‌های گسترده به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی آن را ناشی از «مهندسی و تقلب گسترده در انتخابات» دانستند. محمود احمدی نژاد با ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای برنده اين انتخابات معرفی شد و پيش از اينکه شورای نگهبان نتايج آراء را تاييد کند، رهبر ايران به وی تبريک گفت.

آيت‌الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنان روز ۲۲ خرداد خود به مناظره نامزدهای انتخاباتی در صدا و سيما طی روزهای گذشته اشاره کرده و گفته است: اين مناظره‌‎ها، «تهمت زنندگانی که می‌گفتند آزادی بيان نيست را خجالت زده کرد».

با اين حال وی اعلام کرده است درباره «مسائلی» که نامزدها مطرح کردند، «مطالبی» دارد که بعدا خواهد گفت.

رهبر ايران توضيح بيشتری در اين زمينه نداده است ولی در جريان مناظره سوم ميان هشت نامزد حاضر در انتخابات، بحث و جدل‌های شديدی ميان نامزدهای اصولگرا با يکديگر و ميان آنها با نامزدهای اصلاح طلبان بر سر پرونده هسته‌ای ايران در گرفت.

در يکی از اين جدل‌ها، علی اکبر ولايتی، مشاور بين الملل رهبر جمهوری اسلامی شديدا از عملکرد سعيد جليلی در پرونده هسته‌ای انتقاد کرد و خطاب به وی گفت: «بحث ديپلماسی کلاس فلسفه نيست، از وقتی شما مسئول هسته‌ای کشور شده‌ايد يک قدم پيش نرفته‌ايم، تحريم‌ها کاهش پيدا نکرده است، هنر ديپلمات اين است که نگذارد کار رزمندگان هدر برود».

در مورد ديگر، محمدباقر قاليباف در اظهارات خود حسن روحانی را متهم کرد که در جلسه ۱۸ تير ۱۳۸۲ در وزارت کشور اجازه نداد تا دانشجويان مراسم خود را برگزار کنند.

آقای روحانی در پاسخ به وی گفت: «از آقای قاليباف خيلی تعجب می‌کنم. درست است بايد رقابت کنيم ولی نه اين جوری. آنجا بحث اين بود شما می‌گفتيد دانشجويان بيايند ما برنامه گازانبری داريم و ما می‌گفتيم راه اين است که مجوز بدهيم و دستگير کنيم؟ برنگرديد به بحث‌های آن زمان، اين سينه من پر است از مسائل فراوان. حرف برای گفتن زياد داريم».
XS
SM
MD
LG