لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۱

گروه‌های مختلف اصلاح‌طلبان و منتقدان دولت به حامیان روحانی پیوستند


گزارش های رسیده از ایران حاکی است که جبهه مشارکت، مجمع روحانیون مبارز و چهره‌های منتقد دولت مانند احمد منتظری و علی مطهری، روز سه شنبه به جمع حامیان حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیوسته‌اند.

محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، روسای جمهوری پیشین ایران و از چهره‌های مخالف دولت فعلی، روز بیست و یکم خرداد ماه حمایت خود را از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه اعلام کردند.

«شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» نیز با انتشار بیانیه‌ای به جمع حامیان آقای روحانی پیوست.

در این بیانیه آمده است که انتخابات پیش رو «می‌تواند آغاز جدیدی برای حرکت اجتماعی و سیاسی ایرانیان باشد».

جبهه مشارکت، از گروه‌های اصلاح‌طلب که دولت پروانه فعالیت رسمی آن را در سال ۱۳۸۹ توقیف کرد، نیز از «تصمیم شورای مشاوران خاتمی» حمایت کرده است.

به گزارش وب‌سایت نوروز، که اخبار این گروه سیاسی را پوشش می‌دهد، در بیانیه جبهه مشارکت آمده است که اعضای آن «با حفظ اعتراض و انتقاد خود به روند و سازوکارهای انتخابات، به خصوص انتخابات مهندسی شده و پر از ابهام سال ۱۳۸۸، به تبعیت از مصلحت‌اندیشی و تدبیر آقایان خاتمی و هاشمی و همراهی با شورای مشاوران آقای خاتمی، با امید به تلاش ثمربخش در جهت نجات کشور» از نامزدی حسن روحانی حمایت می‌کنند.

علی مطهری، از منتقدان سرشناس دولت در مجلس هم در حمایت از حسن روحانی بیانیه‌ای منتشر کرده است که در برخی خبرگزاری‌های ایران بازتاب پیدا کرده است.

آقای مطهری در این بیانیه ضمن حمایت از علی‌اکبر ولایتی، می‌گوید در انتخابات پیش رو «با عنایت به لزوم تجمیع و هم‌افزایی آراء این دو کاندیدای معتدل» و «با توجه به احتمال قوی‌تر رای‌آوری جناب آقای روحانی» به حسن روحانی رای می‌دهد.

حمید رضا جلایی‌پور، روزنامه‌نگار نزدیک به اصلاح‌طلبان در ایران نیز در گفت‌وگویی با سایت «جنبش راه سبز» با حمایت از حسن روحانی در مورد انصراف محمدرضا عارف گفته است: «در نظرسنجی‌ها آقای روحانی موقعیت بهتری داشت. اگر به دنبال نجات کشور و پیشگیری از ریاست جمهوری نیروهای تندرو بر کشور هستیم باید از نامزد اصلاح‌گرایی حمایت می‌کردیم که شانس بیشتری دارد».

احمد منتظری، روحانی منتقد، دیگر چهره‌ معترض به دولت اصول‌گرای ایران است که از حسن روحانی حمایت کرده است.

در بیانیه آقای منتظری در حمایت از حسن روحانی آمده است: «متأسفانه در این انتخابات نیز شورای نگهبان به جای نظارت، دخالت کرد و فراتر از اختیار قانونی خود، در واقع آن را دو مرحله‌ای نمود؛ در مرحله اول برخی شایستگان مورد اقبال ملت را رد صلاحیت کرد و فقط مرحله دوم انتخابات را به مردم واگذاشت تا ملت از بین افراد منتخب شورای نگهبان، کاندیدای خود را انتخاب کنند».

او می‌گوید: «با وجود همه این کاستی‌ها، نمی‌توان بی‌تفاوت بود و از همین امکان مختصر در جهت بهبود اوضاع سیاسی اجتماعی کشور استفاده ننمود».

مجمع روحانیون مبارز، از تشکل‌های روحانی هوادار اصلاح‌طلبان از گروه‌های دیگری بود که روز سه شنبه به جمع حامیان حسن روحانی پیوست. حسن روحانی خود از اعضای جامعه روحانیت مبارز، تشکل رقیب مجمع روحانیون مبارز به شمار می‌رود. پیش از این گفته شده بود که جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نامزدی یکی از اصول‌گرایان حمایت خواهند کرد، ولی جامعه روحانیت مبارز تاکنون در این مورد سکوت اختیار کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ خود از محمدرضا عارف تقدیر و از شهروندان ایرانی دعوت کرده است در انتخابات شرکت کرده و با «دادن رای آگاهانه» به حسن روحانی نشان دهند که «تنگ‌نظری‌ها و سختی و دشواری‌ها نمی‌تواند ما را از رسیدن به آمال اصلاح‌طلبانه باز دارد».

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز از حسن روحانی حمایت کرده است.

پیشتر نیز گرو‌ه‌های دیگری از نزدیکان به اصلاح‌طلبان در داخل ایران، مانند «جمعیت زنان جمهوری اسلامی» که زهرا مصطفوی، دختر آیت‌الله خمینی، دبیرکل آن است از آقای روحانی حمایت کرده بودند.

حسن روحانی در دوران رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دبیر شورای عالی امنيت ملی و در دوران محمد خاتمی نماینده ارشد ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران با کشورهای غربی بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای گذشته هدف حملات گروهی از اصول‌گرایان قرار گرفته است. او در آخرین مناظره تلویزیونی که در آن به موضوع سیاست خارجی و برنامه اتمی نیز پرداخته شد، از سیاست‌های چند ساله اصول‌گرایان در مورد گفت‌وگوهای اتمی انتقاد کرده بود.

یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری در ایران روز جمعه ۲۴ خرداد برگزار می‌شود و به جز حسن روحانی که از حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب برخوردار شده، نامزدهای دیگر عمدتا نزدیک به گروه‌های اصول‌گرا هستند.

انتخابات ایران که تنها از میان تایید صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان ممکن است، با انتقادات گروه‌های مدافع آزادی و دموکراسی روبه‌روست که آن را مطابق با استانداردهای معمول در کشورهای دمکراتیک نمی‌دانند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران که شورای نگهبان تحت نظارت اوست، این انتقادها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG