لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۳

اعلام حمایت خاتمی از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری


محمد خاتمی می‌گوید حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری فرصتی مناسب برای اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان است تا به مطالبات خود برسند
محمد خاتمی می‌گوید حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری فرصتی مناسب برای اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان است تا به مطالبات خود برسند
به دنبال کناره‌گیری محمدرضا عارف، نامزد اصلاح‌طلب یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، محمد خاتمی اعلام کرد که رای خود را به حسن روحانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران و از چهره‌های میانه‌رو، می‌دهد.

در نامه‌ای به قلم محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و از رهبران جریان اصلاحات، که وب‌سایت شخصی او روز سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، منتشر کرد، آمده است: «به حکم وظیفه سنگینی که نسبت به کشور و سرنوشت ملت شریف دارم رای خود را به جناب آقای دکتر روحانی خواهم داد.»

آقای خاتمی همچنین از همگی «اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان» خواسته است حضور حسن روحانی در عرصه انتخابات را «فرصتی مناسب برای رسیدن به خواست‌ها و مطالبات خود بدانند» و از او حمایت کنند.

پیش از این شورای مشاوران محمد خاتمی که در راستای ائتلاف محمدرضا عارف و حسن روحانی تلاش می‌کرد، اعلام کرده بود حسن روحانی نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری این دوره ایران خواهد بود.

بامداد سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، نیز محمدرضا عارف اعلام کرد که به خواسته محمد خاتمی «در مقام رهبری اصلاحات» از صحنه انتخابات کناره‌گیری می‌کند تا بدین ترتیب راه اجماع اصلاح‌طلبان درباره نامزدی حسن روحانی هموار شود.

اکنون محمد خاتمی ضمن تشکر از محمدرضا عارف، این اقدام او را مصداقی از «ترجیح مصالح کلی بر منافع شخصی و تلاش برای جلوگیری از تشتت آرا» عنوان کرده است.

به گفته او، آقای عارف در برنامه‌های انتخاباتی خود «از پایگاه بلند اصلاح‌طلبی به ترسیم موقعیت حساس کشور پرداخت... تا اصلاح‌طلبی را در دوران فشارها و تنگناها به خوبی نمایندگی کند.»

محمدرضا عارف در برنامه‌های تبلیغاتی خود که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، به دفعات از محمد خاتمی و اندیشه اصلاح‌طلبان دفاع کرد.

با این حال مشاوران محمد خاتمی می‌گویند که «نظرسنجی‌های علمی» نشان می‌دهد حسن روحانی «امکان جذب آرای بیشتری» را دارد و همین مسئله دلیلی بوده است که اصلاح‌طلبان با محوریت محمد خاتمی از محمدرضا عارف بخواهند از انتخابات انصراف دهد.

اصلاح‌طلبان پیش از این با درخواست از علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای حضور در انتخابات از نامزدی او حمایت کرده بودند، اما رد صلاحیت آقای هاشمی توسط شورای نگهبان باعث شد تردیدهایی جدی در رابطه با حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات به‌ میان بیاید.

اکبر هاشمی رفسنجانی هنوز به‌ طور علنی از هیچ نامزدی حمایت نکرده است، اگرچه اصلاح‌طلبان می‌گویند که ماجرای ائتلاف محمدرضا عارف و حسن روحانی با نظارت آقای هاشمی و آقای خاتمی پیش رفته است.
XS
SM
MD
LG