لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

تصفيه دانشگاهی در کردستان آغاز شد


در هفته های اخير فشار بر دانشجويان دانشگاه های کردستان افزایش یافته است.
در هفته های اخير فشار بر دانشجويان دانشگاه های کردستان افزایش یافته است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از اخراج يک استاد دانشگاه و ۴۱ نفر از کارمندان بومی و اهل سنت دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داده است.


اين سازمان همچنين اعلام کرده که برای جلوگيری از ارتقاء اعضای کرد و اهل سنت در اين دانشگاه بخشنامه محرمانه ای توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است .


بر اساس اعلام سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که مرکز آن در سنندج واقع است، در روز های اخير دکتر محمد نقشبندی، فوق تخصص و جراح قلب و از اعضای عيات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به همراه ۴۱ تن ديگر از مدرسان و کارمندان بومی، توسط مديريت اين دانشگاه برکنار شده اند.


اين سازمان همچنين خبر داده که « طرح بازنشسته کردن دکتر جعفر مبلغی(جراح عمومی)، دکتر منوچهر مولائی، دکتر منوچهر رشيديان، خانم فراست اردلان، مهندس مظفر فيروز منش، فراست اردلان ، پروين مناسکی و هوشنگ زندی از اعضای هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تحت عنوان بازنشستگی به جريان افتاده است. »


سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان، در اطلاعيه خود با اشاره به صدور بخش نامه محرمانه ای از سوی وزارت بهداشت به منظور « جلوگيری از ارتقاء هيات علمی کرد و اهل سنت دانشگاه علوم پزشکی کردستان به درجه دانشياری و استادی » خواهان تجديد نظر اساسی در طرح های تبعيض آميز و لغو برنامه های مبتنی بر تصفيه های ملی، قومی و مذهبی در کردستان و سراسر ايران است .


اين در حالی است که در هفته های اخير خبرگزاری ها از صدرو احکام سنگين برای دانشجويان دانشگاه آزاد سنندج و افزايش فشار بر ديگر دانشجويان دانشگاه ها در اين منطقه نيز خبر داده اند .



ممنوعيت نمازجمعه اهل سنت


خبر تصفيه اعضای هيات علمی و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حالی منتشر شد، که قريب به يک ماه پيش جلال جلالی زاده ، نماينده سنندج در مجلس ششم در گفت و گويی با خبرگزاری ايلنا از تعطيل کردن نماز جمعه اهل سنت در تهران خبر داده بود.


به گفته آقای جلالی زاده، « از آنجا که اهل تسنن در تهران حتی از داشتن يک مسجد محروم هستند، مراسم نماز جمعه را در مدرسه سفارت پاکستان برگزار می‏کردند اما از دو هفته پيش به دليل فشارهايی که بر اين سفارت وارد شد، مدرسه را تعطيل و به جای ديگر منتقل کردند و ديگر امکان برگزاری نماز در آن وجود ندارد .»


نماينده سابق سنندج در مجلس همچنين به خبرگزاری ايلنا گفته بود که اهل سنت پايتخت با تشکيل هيات امنايی در صدد رايزنی با مقامات دولتی هستند تا اجازه برگزاری نماز جمعه را در يکی از اماکن پايتخت به دست آورند.


به گفته جلالی زاده ، نماز خوانی در پارک ها يکی از اقدامات اهل سنت پايتخت در برابر فشار نهادهای امنيتی بود، اماوقتی « اهل تسنن قصد داشتند در پارک ملت نماز بخوانند، نيروی انتظامی و تعدادی افراد لباس شخصی از اين کار ممانعت کردند .»


اين نماينده سابق مجلس همچنين به مقامات کشور هشدار داده که « اگر اهل تسنن در هفته‏های آينده هم نتوانند مکانی برای اقامه نماز جمعه پيدا کند، مراسم نماز جمعه را مقابل سازمان ملل برگزار خواهند کرد .»



نگرانی از قوميت ها

بازداشت تعدادی از فعالان حقوق بشر در سنندج و شهرهای اطراف آن، و همچنين بازداشت شيرکو جهانی و کاوه جوانمرد دو خبرنگار نشريه کرفتو در يک ماه گذشته اعتراض نهادهای بين المللی و از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز در پاريس را به دنبال داشته است .


برخی از ناظران افزايش فشار اين اقدامات دولت جمهوری اسلامی را به نگرانی های مقامات حکومتی از احتمال بروز بحران های قوميتی و مذهبی مربوط می دانند .


دو هفته پيش نيز مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، با انتشار گزارشی درباره تهديد های نرم با محور قوميت ها و اقليت های مذهبی به مقامات ارشد کشور در اين زمينه هشدار داد.


در گزارش اين مرکز همچنين ايجاد بحران قوميتی در مناطق مختلف کشور بخشی از استراتژی دشمنان جمهوری اسلامی معرفی شده بود .


ساکنان اين مناطق اما تاکيد دارند که دولت به دليل قرار گرفتن در اقليت قومی و مذهبی برخوردی تبعيض آميز و غير قانونی را بر آنها روا می دارد.


XS
SM
MD
LG