لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

نصرالله: نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان پیروزی سیاسی تازه‌ای برای مقاومت است


حسن نصرالله روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت، «اهداف تعیین شده ما از انتخابات به دست آمد».
حسن نصرالله روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت، «اهداف تعیین شده ما از انتخابات به دست آمد».

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و رهبر حزب المستقبل، یک روز بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور با اذعان به کاهش قدرت پارلمانی این حزب از اصل برگزاری انتخابات ابراز رضایت کرد.

همزمان، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نتیجه این انتخابات را «پیروزی سیاسی تازه‌ای برای مقاومت» خواند.

انتخابات لبنان صحنه کشمکش میان حزب المستقبل و حامیانش با جناح حزب‌الله، امل، و هم‌پیمانان آنها بود.

انتخابات روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت بعد از پنج سال تاخیر و برای نخستین بار ظرف ۹ سال گذشته برگزار شد. حدود ۶۰۰ نامزد از ۷۷ حزب و فهرست مشترک برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان با یکدیگر به رقابت برخاستند.

در انتخابات این دوره ۴۹.۲ درصد از افراد واجد شرایط- سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر- پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

بر اساس آخرین نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور لبنان، «جریان ملی آزاد» به رهبری میشل عون و متحدانش با حفظ نسبی قدرت خود ۲۷ کرسی، و حزب المستقبل به رهبری سعد حریری با کاهش حدود یک سوم از کرسی‌ها تنها ۲۱ کرسی به دست آوردند.

جنبش امل ۱۶ کرسی، القوات البنانیه ۱۵ کرسی و حزب‌الله ۱۳ کرسی را به خود اختصاص دادند؛ بقیه کرسی‌ها میان چند حزب دیگر سرشکن شد؛ احزابی که خود را مستقل می‌نامیدند، در مجموع ۱۶ کرسی را در اختیار گرفتند.

زنان با کسب شش کرسی، دو کرسی بیشتر از دوره پیشین به دست آوردند. دو تن از زنان راه یافته، پولا یعقوبیان مجری مشهور تلویزیونی و ستریدا جعجع، همسر سمیر جمجع، رهبر حزب قوات البنانیه از فالانژهای مسیحی راستگرای لبنان هستند.

در مجموع، جریان ملی آزاد که بخش‌هایی از مسیحیان مارونی هستند و هم‌پیمان جریان‌های شیعه امل و حزب‌الله محسوب می‌شوند، بلوک اکثریت ۶۷ کرسی را در برابر اردوگاه نزدیک به المستقبل ایجاد کرده‌اند؛ به همین دلیل گروه حزب‌الله، خود و هم‌پیمانانش را «پیروز» انتخابات می‌داند.

سعد حریری ظهر روز دوشنبه در یک نشست خبری در بیروت، با وجود اذعان به کاهش قدرت خود و یارانش، از نتایج انتخابات ابراز رضایت کرد.

آقای حریری بر ادامه هم‌پیمانی با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان که از مسیحیان مارونی و متحد حزب‌الله است، تاکید کرد و آن را در راستای ثبات لبنان دانست.

به گفته حریری، لبنان با این انتخابات «می‌تواند سر خود را بالا بگیرد...پیروزی این است که موفق به برگزاری انتخابات شدیم؛ مردم به طرح ثبات رای دادند و همه کسانی که شریک این مسیر هستند، پیروز هستند».

وی افزود دست خود را به سوی همه لبنانی‌هایی که برای شکوفایی زندگی ملت و ثبات کشور تلاش می‌کنند، دراز می‌کند.

با وجود آنکه حزب المستقبل یک سوم از قدرت پارلمانی خود را از دست داده است، هنوز ارزیابی بر این است که سعد حریری می‌تواند پست نخست‌وزیری را حفظ کرده و دولت بعدی را تشکیل دهد.

حسن نصرالله نیز روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت، «اهداف تعیین شده ما از انتخابات به دست آمد و مقاومت پیروزی سیاسی تازه‌ای بدست آورده است».

وزارت خارجه فرانسه، کشوری که درگذشته نفوذ زیادی در لبنان داشت، در بیانیه‌ای انتخابات «قانونی» لبنان را «مرحله مهمی از حیات سیاسی» این کشور نامید.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در در نخستین واکنش به نتایج انتخابات لبنان گفت، ایران با احترام به رای مردم لبنان، آماده همکاری با هر دولتی است که در بیروت روی کار آید.

اما در اسرائیل، نفتالی بنت، یکی از وزیران ارشد کابینه این کشور، در توئیتر خود نوشت نتیجه انتخابات لبنان «بر اساس درکی که اسرائیل از مدت‌ها پیش از لبنان داشت» رقم زده شد و «حزب‌الله مساوی با لبنان است».

این دولتمرد اسرائیلی افزود، کشورش از این پس «میان لبنان مستقل با حزب‌الله تفاوتی قائل نمی‌شود و لبنان را مسئول هر اقدامی می‌داند که از خاک لبنان (علیه اسرائیل) انجام شود».

سران اسرائیل در روزهای اخیر گفته‌اند که ایران می‌خواهد با یاری حزب‌الله حملات موشکی تازه‌ای، این بار از خاک سوریه، علیه اسرائیل انجام دهد.

سعد حریری اما روز دوشنبه گفت: «اسرائیل برای حمله به لبنان، دنبال بهانه می‌گردد...حزب‌الله تنها بخشی از کرسی‌ها را دارد...و نمی‌توان لبنان را مسئول هر کاری دانست که کسی با سلاح غیرقانونی انجام می‌دهد...».

اشاره تلویحی وی ظاهرا به سلاح حزب‌الله بود.

گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، پیشتر گفته بود که حزب‌الله و زرادخانه آن، «ملموس‌ترین» خطر برای اسرائیل است. ژنرال آیزنکوت از ماه‌ها قبل ارزیابی کرده بود که ماه مه (ماه جاری میلادی) ماه حساسی در تعاملات منطقه باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی/ ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG