لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان پس از ۹ سال


سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در حلقه خبرنگاران رسانه‌ها پس از رأی دادن در انتخابات
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در حلقه خبرنگاران رسانه‌ها پس از رأی دادن در انتخابات

مردم لبنان برای نخستین‌بار در ۹ سال اخیر٬ برای انتخاب نمایندگان پارلمان این کشور٬ پای صندوق‌های رأی رفتند.

انتظار می‌رود تا ساعت هفت شب به وقت محلی کار شعبه‌های رأی‌گیری پایان یابد و نتیجه مشارکت برای انتخاب ۱۲۸ نماینده مجلس٬ اوائل صبح دوشنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام شود.

آخرین انتخابات مجلس لبنان سال ۲۰۰۹ برگزار شده بود و آن‌طور که خبرگزاری فرانسه نوشته٬ از زمان فعالیت‌های انتخاباتی٬ شواهدی مبنی بر حضور گسترده‌تر مردم نسبت به آخرین دوره٬ مشاهده می‌شد.

اختلاف بر سر اصلاح قانون انتخابات و وقوع جنگ داخلی در سوریه از جمله دلایل تعویق ۹ ساله برگزاری انتخابات مجلس لبنان اعلام شده است.

احزاب رقیب در این کشور در طول این مدت نتوانسته بودند بر سر انتخاب رئیس جمهور جدید بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به توافق برسند و به همین دلیل به طور متناوب٬ انتخابات پارلمانی در این کشور به تعویق افتاده بود.

چندین مورد حملات ستیزه‌جویانه در لبنان از سال ۲۰۰۹ و از آن مهم‌تر٬ ورود بیش از یک میلیون مهاجر سوری به این کشور پس از جنگ داخلی٬ از جمله مشکلات گریبانگیر لبنان طی ۹ سال اخیر بوده است.

ناظرانی از اتحادیه اروپا و دیگر سازمان‌های بین‌المللی بر برگزاری این انتخابات نظارت می‌کنند. منابع خبری همچنین از حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و نزدیک صندوق‌های رأی‌گیری خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز نوشته است که برگزاری انتخابات امروز٬ برای ثبات اقتصادی لبنان دارای اهمیت بسیاری است٬ اما بعید به نظر می‌رسد که تأثیری در تغییر توازن قوا در این کشور داشته باشد.

تحلیلگران می‌گویند نتیجه انتخابات هر چه باشد٬ باید بار دیگر ائتلافی از احزاب بزرگی که از سال ۲۰۱۶ اداره لبنان را بر عهده داشته‌اند٬ تشکیل شود.

کرسی‌های پارلمان لبنان به طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده است. بر اساس قانون٬ رئیس‌جمهور لبنان باید از میان مسیحیان مارونی٬ نخست‌وزیر از میان مسلمانان سنی‌مذهب و رئیس مجلس از میان شیعیان باشد.

یکی از مواردی که ناظران با دقت آن را دنبال می‌کنند٬ احتمال افزایش نقش گروه حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران قرار دارد٬ در مجلس آینده است.

اغلب نامزدهای پارلمان از اظهارنظر درباره خلع سلاح این گروه که تنها گروهی است که بعد از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ همچنان مسلح است٬ خودداری می‌کنند.

با آنکه انتظار نمی‌رود میزان کرسی‌های حزب‌الله چندان قابل توجه باشد٬ اما این گروه از فقدان یک بلوک متحد سیاسی در مقابل خود استفاده کرده و به نقش‌آفرینی سیاسی بیشتری در کشور رو می‌آورد.

نبیه بری٬ رهبر جنبش امل از احزاب شیعه لبنان از سال ۱۹۹۲ ریاست مجلس لبنان را به عهده دارد و به نظر می‌رسد پس از انتخابات نیز کماکان در این پست باقی بماند.

میشل عون نیز که از مسیحیان مارونی است٬ از سال ۲۰۱۶ رئیس‌جمهور لبنان است و اگرچه حضور او در این سمت تمدید نخواهد شد٬ اما حزب او در انتخابات٬ نقشی کلیدی دارد.

اهمیت انتخابات پارلمانی لبنان از آن رو است که به دلیل نظام پارلمانی این کشور٬ ترکیب مجلس٬ بر ترکیب دولت نیز تأثیر خواهد داشت.

نمایندگان مجلس نقش مهمی در تعیین نخست‌وزیر بعدی که بسیاری معتقدند بار دیگر به سعد حریری خواهد رسید٬ دارند.

آقای حریری از مسلمانان سنی است که به طور سنتی٬ مورد حمایت پادشاهی عربستان سعودی قرار دارد. او سال گذشته به عربستان سفر کرد و در این کشور٬ طی یک نطق تلویزیونی استعفا کرد که جنجال زیادی در لبنان برانگیخت.

با این حال بر اساس گزارش‌ها٬ او که بعداً استعفای خود را پس گرفت همراه با حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود٬ هر دو حاضر به تقسیم قدرت هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG