لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۶

صادق لاریجانی خواستار آزادی «ایرانیان زندانی و دارایی‌های ایران» از سوی آمریکا شد


صادق آملی لاریجانی می‌گوید که ایران طبق قوانین خود «دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد».
صادق آملی لاریجانی می‌گوید که ایران طبق قوانین خود «دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد».

رئیس قوه قضاییه ایران از ایالات متحده خواست تا ایرانیان زندانی در آمریکا و همچنین میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کند. این اظهارات چند روز پس از درخواست واشینگتن برای آزادی چند زندانی دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی بیان می‌شود.

صادق آملی لاریجانی روز دوشنبه دوم مرداد در «جلسه مسئولان عالی قضایی» که خبرگزاری ایسنا آن را بازتاب داده است، گفته که ایران طبق قوانین خود «دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد و با کسانی که تابعیت ایرانی دارند مانند همه ایرانیان رفتار می‌شود».

او در پاسخ به بیانیه اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از واشینگتن خواست تا ‌«هرچه سریع‌تر زندانیان ایرانی» را که به گفته او، «برخلاف همه قوانین، عرف­‌ها و حقوق بین­‌الملل در زندان‌های مخوف آمریکا گرفتار هستند» آزاد کند.

رئیس قوه قضاییه ایران در اظهارات خود اشاره‌ای به نام این زندانیان نکرده است.

صادق لاریجانی افزوده است: «علاوه بر این، اموال ایران که به بهانه­‌های واهی نظیر وقوع اقدامات تروریستی در کشوری دیگر که هیچ ارتباطی به ایران نداشته، به شکل یک راهزنی و دزدی آشکار توقیف شده است، باید فوراً آزاد شود و کشور ما به این اموال دسترسی یابد».

پیشتر نیز سخنگو و معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درخواست مشابهی درباره آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا مطرح کرده بودند.

اظهارات رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی مصادف شده است با یک هفته انتقادهای کاخ سفید از ادامه بازداشت زندانیان ایرانی- آمریکایی در ایران و همچنین تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری ایالات متحده علیه افراد و مؤسسات حامی برنامه موشکی سپاه پاسداران.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز ۳۰ تیرماه به ایران هشدار داد در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است: دونالد ترامپ و دولت او تلاش‌های خود را برای بازگرداندن و آزادی تمامی شهروندان آمریکایی که به صورت ناعادلانه در سراسر جهان زندانی هستند، تشدید کرده است.

در این بیانیه از ایران خواسته شده که رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی را که ۱۰ سال پیش در جزیره کیش ناپدید شده، بازگرداند و باقر نمازی، سیامک نمازی و تمامی آمریکایی‌های زندانی در این کشور را نیز آزاد کند.

علاوه بر باقر و سیامک نمازی، کاران وفاداری گالری‌دار آثار هنری تیز از اتباع آمریکایی زندانی در ایران است، و همسر او آفرین نیاسری و نیز نزار زکا، شهروند لبنانی، که هر دو اقامت دائم آمریکا دارند، هم در ایران زندانی هستند.

رابین شاهینی دیگر شهروند آمریکایی-ایرانی نیز برای مدتی زندانی بود اما که اندکی پس از آنکه مراجع او را به ۱۸ سال زندان محکوم کردند، با قید وثیقه آزاد است.

در تازه‌ترین مورد از بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران، سخنگوی قوه قضائیه ایران روز ۲۵ تیرماه از صدور حکم ۱۰ سال زندان برای ژیائو وانگ، محقق دانشگاه پرینستون، به اتهام «جاسوسی» خبر داد.

این شهروند آمریکا که یکسال از حبس او در ایران می‌گذرد، برای تحقیق در مورد تز دکترای خود که موضوع آن تاریخ اروپا - آسیا در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است به ایران رفته بود.

به گفته زندانیان پیشین، خانواده‌های ایرانی- آمریکایی‌های زندانی در ایران و دیپلمات‌ها، جمهوری اسلامی گاهی اوقات از افراد بازداشت شده به منظور تبادل آنها با زندانیان خود در کشورهای غربی و همچنین آزادی دارایی‌هایش استفاده می‌کند. تهران این ادعا را رد کرده است.

به دنبال توافق اتمی تیرماه سال ۱۳۹۴ و در پی مذاکرات تهران و واشینگتن، ایرانی‌های زندانی در آمریکا که به خاطر نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی در بازداشت بودند با زندانیان ایرانی – آمریکایی در زندان‌های جمهوری اسلامی مبادله شدند.

از سوی دیگر، دیوان عالی آمریکا سال گذشته حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که در ایالات متحده بلوکه شده است در اختیار خانواده‌های آمریکاییان کشته شده در بمبگذاری‌ها و حملات تروریستی قرار گیرد که ایران متهم به دست داشتن در آنهاست.

ایران شدیداً به این حکم واکنش نشان داده و گفته است که آمریکا باید این دارایی‌ها را به تهران بازگرداند.

XS
SM
MD
LG