لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

هیات رئیسه موقت شورای تهران تشکیل شد؛ گزینه‌های مختلف شهرداری


نمایی از شورای شهر تهران در دوره تسلط اصولگرایان.
نمایی از شورای شهر تهران در دوره تسلط اصولگرایان.

اعضای جدید شورای شهر تهران روز دوشنبه، اول خرداد، به طور غیررسمی نخستین جلسه خود را برگزار و هیات رئیسه موقت خود را انتخاب کردند. همزمان از گزینه‌های مختلفی به عنوان شهردار آینده تهران سخن به میان آمده است.

مرتضی الویری نفر دوم لیست تهران به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته که این جلسه با حضور ۱۹ نفر از ۲۱ عضو شورای جدید شهر تهران تشکیل شد.

اصلاح‌طلبان در انتخابات روز ۲۹ اردیبهشت شوراهای اسلامی شهر و روستا توانستند در قالب «لیست امید» تمام کرسی‌های شورای مهم پایتخت را از آن خود کنند و یک گام مهم برای تغییرات گسترده در مدیریت شهرداری تهران بردارند.

در جلسه روز دوشنبه منتخبین تهران، مرتضی الویری به عنوان رئیس، احمد مسجد جامعی و شهربانو امانی به عنوان نواب رئیس و حجت نظری و بهاره آروین نیز به عنوان منشی‌های هیات رئیسه موقت منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شدند.

آقای الویری به خبرگزاری ایرنا گفته است: «در این جلسه مقرر شد که جلسات منتخبین شورای شهر تهران دو بار در هفته و با حضور همه اعضاء برگزار شود که درهمین راستا روز سوم خرداد جلسه بعدی اعضای منتخب برگزار خواهد شد».

وی افزوده که در جلسه روز دوشنبه در خصوص انتخاب شهردار تهران بحثی مطرح نشد و «به طور قطع این موضوع در جلسات آتی منتخبین شورا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت».

با این حال بحث‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیرامون گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران و جانشینی محمدباقر قالیباف در جریان است.

از محسن هاشمی (نفر اول لیست شورای شهر تهران)، محسن صفایی فراهانی (رییس پیشین فدراسیون فوتبال)، محسن مهرعلیزاده (رییس پیشین سازمان تربیت بدنی)، و پیروز حناچی (معاون وزارت مسکن و شهرسازی) به عنوان نامزدهای تصدی پست شهرداری تهران نام برده می‌شود.

با این حال، مطرح شدن نام محسن هاشمی به عنوان گزینه شهرداری با انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و برخی از آنها گفته‌اند که «محسن هاشمی اگر قرار بود شهردار شود چه لزومی داشت در لیست امید باشد؟ شهردار شدنش فرصت دادن به چمران است که مردم او را نخواستند».

مهدی چمران که از چهره‌های شاخص اصولگرایان در انتخابات شورای شهر تهران بود رتبه ۲۲ را کسب کرد و در صورت خارج شدن یکی از اعضای اصلی شورای تهران، وی خواهد توانست وارد شورا شود.

وی در ۱۲ سال گذشته عضو اصلی شورای شهر تهران و به جز یکسال، رئیس آن بود که مدیریت او و همراهی‌اش با محمدباقر قالیباف انتقادهای زیادی برانگیخت.

در همین زمینه، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی پیشین دولت محمد خاتمی و استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران، در توئیتی نوشته است:‌ «انتظار این است که همه منتخبین در شورای شهر بمانند و شهردار از خارج از شورا انتخاب شود/ به رای مردم احترام بگذاریم».

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز توئیت کرده که «همه منتخبان شورای شهر در میثاق‌نامه تعهد داده‌اند در صورت انتخاب هیچ سمت دیگری را نپذیرند».

این در حالی است که برخی از کاربران گفته‌اند محسن هاشمی «میثاق‌نامه» شورای عالی اصلاح‌طلبان را امضاء نکرده است.

همزمان غلامحسین کرباسچی که در زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، پست شهرداری تهران را در اختیار داشت با سایت «انتخاب» مصاحبه‌ای کرده و گفته است که «با توجه به پیروزی لیست امید در شورای شهر تهران، محمدباقر قالیباف به پایان فعالیت خود در شهرداری تهران رسیده است».

وی افزوده است:‌ «محسن هاشمی اگر تمایلی داشته باشد، باتوجه به سابقه و فعالیتی که داشته چه در مترو چه در حوزه شهری، از گزینه های شهرداری تهران است».

در ادامه این بحث‌ها، برخی از کاربران خواستار انتخابات محسنی صفایی فراهانی به عنوان شهردار تهران شده‌اند و برخی دیگر از کاربران نیز بازداشت وی در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ را مانعی مهم در این زمینه ارزیابی می‌کنند.

پیروز حناچی که نام او نیز در میان گزینه‌های شهرداری تهران قرار گرفته است، در وزارت مسکن دولت محمد خاتمی، معاون شهرسازی و معماری بود. وی همچنین ریاست «موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران»، «نخستین رییس مركز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران» و «رییس مركز آموزش عالی میراث فرهنگی» بوده است. وی هم اکنون «معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسكن و شهرسازی» است.

شورای اسلامی شهر تهران ۲۱ عضو دارد. بر اساس نتایج حاصله از انتخابات ۲۹ اردیبهشت، محسن هاشمی بهرمانی، مرتضی الویری، احمد مسجدجامعی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، بهاره آروین، سیدابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده، سیدآرش حسینی میلانی، حسن خلیل‌آبادی، علی اعطا، زهرا صدر اعظم نوری، محمد سالاری، سیدحسن رسولی، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، زهرا نژادبهرام، سیدمحمود میرلوحی، الهام فخاری، محمدعلی خانی و بشیر نظری به عنوان اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شدند.

XS
SM
MD
LG