لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل کیست؟


ژنرال امير ايشيل روز يکشنبه از سوی اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، به عنوان فرمانده جديد نيروی هوايی اين کشور منصوب شد
ژنرال امير ايشيل روز يکشنبه از سوی اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، به عنوان فرمانده جديد نيروی هوايی اين کشور منصوب شد
در گرماگرم اظهارات سران کشورهای جهان و از جمله رييس جمهوری آمريکا در باره وقوع و زمان يک حمله نظامی احتمالی به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران، در اسرائيل ژنرال جديدی به فرماندهی نيروی هوايی اين کشور منصوب شده است که پيشتر آشکارا گفته است: «وجود يک ايران اتمی موجب ايجاد يک جنگل جهانی هسته ای می شود و لذا ايران هسته ای قابل تحمل نيست.»

ژنرال امير ايشيل (Amir Eshel) روز يکشنبه از سوی اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، به عنوان فرمانده جديد نيروی هوايی اين کشور منصوب شد و رسماً به آگاهی دولت اسرائيل رسيد.

ژنرال ايشيل شامگاه يکشنبه پس از قطعی شدن اين انتصاب، به خبرنگارانی که در کنار خانه او گرد آمده بودند، تنها گفت: «من به بزرگی و خطير بودن اين مسئوليت آگاه هستم و مصمم هستم تا هر چه که در توان دارم، برای اجرای شايسته وظيفه ای که به من محول شده است، بهره بگيرم.»

ژنرال ايشيل از دو ماه ديگر عملاً اين مقام را بر عهده می گيرد اما هر تصميم ديگر نيروی هوايی اسرائيل نيز تا دو ماه ديگر، بايد ضمن لحاظ کردن ديدگاه های وی اتخاذ شود.

راه انتصاب ژنرال ايشيل به فرماندهی نيروی هوايی اسرائيل به آسانی هموار نشد و بحث و جدل ها و گمانه زنی های رسانه ای متعددی را در پشت سر خود داشت.

در اسرائيل فرمانده نيروهای نظامی را رييس ستاد کل ارتش پيشنهاد می کند اما انتصاب نهايی تنها با شخص وزير دفاع است و نخست وزير حق دخالت در اين انتصاب ها را ندارد.

هر چند مناسبات چندان حسنه ای ميان ژنرال بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، با اهود باراک، وزير دفاع، برقرار نيست و آنها خود تاييد می کنند که مناسبات شان تنها به خاطر انجام امور مهم است، اما اهود باراک برای دفاع از پيشنهاد ژنرال گانتس در زمينه انتصاب ژنرال ايشيل به فرماندهی نيروی هوايی، در برابر مخالفان اين انتصاب، مقاومت کرده بود.

حاميان دو ژنرال ديگر؛ نيمرود شفر، رييس ستاد نيروی هوايی و يوحنان لوکر، مشاور نظامی نخست وزير، آنها را شايسته احراز فرماندهی نيروی هوايی می دانستند. اما اهود باراک با ژنرال ايشيل موافقت کرد تا بويژه شائبه دخالت احتمالی نخست وزير را در انتصاب فردی مانند مشاور نظامی نخست وزيری، رد کرده باشد.

ژنرال گانتس نيز آشکارا دو هفته پيش در نشست امور دفاعی کنست اسرائيل گفته بود که انتصاب فرمانده نيروی هوايی بايد تنها با پيشنهاد شخص او صورت بگيرد (و مقامات ارشد سياسی حق دخالت ندارند) زيرا فرمانده اين نيرو «همانند هر ژنرال ديگر در ارتش» کسی است که بايد مجری فرمان های نظامی رياست ستاد کل ارتش باشد.

ژنرال امير ايشيل فرماندهی نيروی هوايی را از ژنرال عيدو نخوشتان و در پايان دوره چهار ساله او بر اين نيرو تحويل می گيرد.

ژنرال ايشيل، ۵۲ ساله، در سال ۱۹۷۷ به عنوان سرباز عادی وارد ارتش گرديد و در نيروی هوايی پذيرفته شد و خلبانی را در عرصه «خلبان جنگی» به پايان برد.

وی در دوران خدمت در نيروی هوايی، فرمانده چند پادگان مهم نيروی هوايی از جمله «رامون» و «تل نوف» بود و نيز در دوره ای، رياست خريدها و واحدهای لجستيکی اين نيرو را بر عهده داشت.

زمانی که در سال ۲۰۰۳ وی در مقام فرماندهی جنگنده های اسرائيل، رژه هوايی را بر فراز اردوگاه آدم سوزی آوشويتس در لهستان انجام داد، تأکيد کرد که اين رژه برای بيان اين امر است که يهوديان ديگر در جهان بی پناه نيستند و از نيروی نظامی قدرتمندی برای دفاع از خود در برابر ديکتاتورها و ضد يهوديان برخوردار هستند. از آن زمان به بعد بود که ستاره بخت ژنرال ايشيل رو به اوج نهاد و او مورد توجه بسيار قرار گرفت.

والدين ژنرال امير ايشيل ضمن افتخار به پسرشان که به اين مقام رسيده است، گفتند اميدوارند پسرشان آن فردی نباشد که ناچار شود حمله نظامی به ايران را عملی کند
ژنرال ايشيل در تابستان سال ۲۰۰۶ در نبرد اسرائيل با حزب الله لبنان فرمانده ستاد نيروی هوايی بود اما مهم ترين وظيفه او در سپتامبر ۲۰۰۷ بود؛ زمانی که ساختمان نيمه تمام کوره اتمی سوريه در منطقه «ديرالزور» بمباران شد و رسانه های جهانی آن را به نيروی هوايی اسرائيل نسبت دادند اما اسرائيل تا به امروز در مورد این بمباران سکوت کرده است.

ژنرال ايشيل از سال ۲۰۰۸ خود را نامزد احراز فرماندهی نيروی هوايی می دانست اما در آن سال، ژنرال گابی اشکنازی، رييس وقت ستاد کل ارتش اسرائيل، ژنرال عيدو نخوشتان را بر ژنرال امير ايشيل ترجيح داد.

ژنرال امير ايشيل بر خلاف بسياری از ژنرال ها و سياستمداران اسرائيلی، به کم گويی شهرت دارد اما اظهارات رسانه ای معدودی که از او ثبت شده است، دو مصاحبه با روزنامه «هاآرتص» در دو سال پيش و نيز ماه گذشته در جريان بازديد يک تيم خبرنگاران خارجی از نيروی هوايی اسرائيل بود که در آنجا گفت: «وجود ايرانی که توانايی هسته ای (نظامی) داشته باشد، موجب ايجاد يک جنگل هسته ای جهانی خواهد شد؛ امری که هم موجب دور تسلسل هسته ای شدن (نظامی) منطقه خاورميانه می شود و هم توان عملکرد اسرائيل را محدود می کند.»

وی در سخنان خود نسبت به «سرنوشت محتوم بشار اسد در سوريه» نيز ابراز اطمينان کرده و گفته بود که از عواقب افتادن تسليحات غير متعارف ارتش سوريه، بويژه سلاح های شيميايی و بيولوژيکی که ارتش سوريه در اختيار دارد به دست عوامل مختلف در منطقه در پی ساقط شدن رژيم بشار اسد، نگران است.

ژنرال ايشيل دو سال پيش نيز در گفت و گو با روزنامه هاآرتص در مورد يک «ايران هسته ای» هشدار داده بود.

«وای.نت»، تارنمای خبری- تحليلی روزنامه يديعوت آخرونوت، روز دوشنبه به نقل از ژنرال های نيروی هوايی اسرائيل، ژنرال ايشيل را «فرمانده ای شجاع، صاحب ابتکار و خلاقيت در رهبری و دارای ديدگاه های مستقل و با عزمی جزم که می داند چگونه هدف های خود را عملی کند»، توصيف کرد.

در همين حال، ايتان بن الياهو، ژنرال دوره احتياط و فرمانده پیشین ايرانی الاصل نيروی هوايی اسرائيل، گفته است: ژنرال ايشيل تنها زمانی برنامه های مهم را برای اجراء به فرماندهان و دولت ارائه خواهد کرد که همه جزييات آن را محاسبه کرده باشد و لذا در عين شهامت و دلاوری زياد، فرمانده ای بسيار دقيق، محتاط و محاسبه گر است.

ژنرال ذخيره بن الياهو افزوده است: «اگر قرار بود يک برنامه مهم اجراء شود، مايل بودم که ژنرال ايشيل آن را ارائه کند.»

ژنرال ذخيره ديگر، آصف آگمون نيز به «وای.نت» گفته است که ژنرال ايشيل در زمانی به فرماندهی نيروی هوايی رسيده است که اسرائيل با چالش های بی سابقه ای روبروست و «او بايد نرمش را ضمن خلاقيت و ابتکار در حالی که بودجه ها و همچنين امکانات نيز چندان زياد نيست، از خود بروز دهد.»

در همين حال، به نوشته «وای.نت»، والدين ژنرال امير ايشيل نيز ضمن افتخار به پسرشان که به اين مقام رسيده است، گفتند اميدوارند پسرشان آن فردی نباشد که ناچار شود حمله نظامی به ايران را عملی کند، هر چند که پدر ژنرال گفته است: پسرش «برای هر سناريويی آماده است ولی اميدواريم که به اين سناريوها نيازی نباشد.»

در روزی که ژنرال ايشيل به عنوان فرمانده بعدی نيروی هوايی اسرائيل منصوب شد، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در نشست دولت خود، از همه وزيرانش خواست که اين قدر در مورد سياست های اسرائيل در قبال ايران علنی حرف نزنند.

اما در همين روز باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفت که تصميم اسرائيل برای آغاز حمله به ايران هنوز قطعی نشده است.

تب و تاب رسانه ای در زمينه حمله احتمالی به پايگاه های هسته ای ايران از سوی اسرائيل از زمانی بيشتر شد که لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، در برابر گزارش روزنامه واشينگتن پست سکوت کرد؛ گزارشی که پنجشنبه گذشته منتشر شد و در آن ادعا شده بود که اسرائيل در بهار آینده به ايران حمله خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG