لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


مذاکره روز دوشنبه نمايندگان ايران و آمريکا در روزنامه های ايران واکنش های مختلفی را در پی داشته است.
مذاکره روز دوشنبه نمايندگان ايران و آمريکا در روزنامه های ايران واکنش های مختلفی را در پی داشته است.


مذاکره روز دوشنبه نمايندگان ايران و آمريکا در روزنامه های ايران واکنش های مختلفی را در پی داشته است.


روزنامه اعتماد، مذاکرات ديروز را«شکاف در ديوار بی اعتمادی» خوانده است.


روزنامه همشهری با انتخاب تيتر«مذاکرات بغداد؛ دور بعد، کمتر از يک ماه» به نقل از نماينده جمهوری اسلامی از تداوم اين مذاکرات خبر داده است.


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با انتقاد از برگزاری مذاکره با آمريکا نوشته است که «مذاکرات ديروز بغداد کاملا نشان داد که مذاکره با آمريکا حتی در مورد موضوع خاص عراق يک اقدام دقيق و حساب شده نيست.»


اين روزنامه با اشاره به درخواست آمريکا از ايران برای پايان دادن ارسال اسلحه به شورشيان عراق، آن را تکرار اتهامات قبلی خوانده و نوشته که« به همين دليل بهتر است اين مذاکرات ادامه پيدا نکند و در همين نقطه قطع شود.»


روزنامه جمهوری اسلامی تاکيد کرده که مذاکره با آمريکا ايجاد فرصتی است تا آمريکا علاوه بر تابوشکنی، اتهامات خود عليه ايران را به طور رسمی مطرح کند.


روزنامه اعتماد ملی عنوان اصلی خود را به« چهار ساعت مذاکره پس از ۲۷ سال مجادله» اختصاص داده و در سرمقاله خود اين پرسش را مطرح کرده که« آيا اين ديدار ميتواند به دوران تزاحم دو قدرت، که يکی در سطح جهانی و ديگری در سطح منطقه، منافع بسياری را برای خود در محيط پيرامونی خليج فارس و خاورميانه قائل هستند پايان داده و چشم اندازی سبز فراروی آنها قرار دهد؟»


روزنامه تهران امروز، مذاکرات ديروز را «پيروزی در نيمه نخست» ناميده و روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، درخواست نمايندگان جمهوری اسلامی برای تشکيل کميته سه جانبه را«نخستين توافق درگفت وگوهای بغداد» خوانده است.


بلاتکلیفی مردم درباره بنزین


روزنامه اعتماد ملی در گزارشی با عنوان «مردم، علاف بنزين» نوشته که يک هفته به آغاز سهميه بندی بنزين، از بلاتکليفی مردم در اين مورد خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، «در دو روز گذشته نمايندگان مجلس شورای اسلامی سخنان ضد و نقيضی درباره سهميه بندی بنزين بر زبان آورده اند. در حالی که سخنان کمال دانشيار، رييس کميسيون انرژی از احتمال تعويق يا حتی حذف کامل سهميهبندی بنزين سخن گفته بود، حسن مرادی يکی ديگر از اعضای کميسيون انرژی، تعويق سهميهبندی را شايعه خوانده است.»


اعتماد ملی با بحرانی خواندن وضعيت جايگاه های عرضه بنزين از ابراز نگرانی بيژن حاج محمدرضا، رييس سنديکای جايگاه داران از آينده طرح سهميه بندی و استفاده از کارت سوخت خبر داده و از قول وی نوشته که «۱۰درصد جايگاه های تهران و ۳۵ درصد جايگاه های شهرستان ها با نقص در سيم کشی و خطوط ارتباطی دست به گريبانند يا آنکه دستگاه کارتخوان ندارند.»


«اقدام تحسین برانگیز وزرات اطلاعات»


روزنامه رسالت، در سرمقاله خود، بازداشت تعدادی از محققان ايرانی – آمريکايی را ستوده و به همين دليل از وزارت اطلاعات تقدير کرده است.


اين روزنامه، بازداشت هاله اسفندياری، کيان تاج بخش و ديگران را« اقدام تحسين برانگيز» ناميده و نوشته است: «دستگيری خانم هاله اسفندياری و کشف نوع ارتباط او با برخی عناصر دوم خردادی و اصحاب رسانه ای آنان خدمت بزرگی به انقلاب و مردم است و فصل جديدی از مبارزه ملت و دولت ايران عليه براندازی نرم محسوب مي شود.»


رسالت، اتهامات وارده به اين افراد را «براندازی نرم» خوانده و کيان تاجبخش را متهم کرده که از طريق راه اندازی کارگاه های مطالعاتی با حضور دانشجويان و جوانان و تدريس اصول و مبانی شبکه سازی اجتماعی به مثابه اصلي ترين مبنای براندازی نرم دقيق عمل کرده است.


اين روزنامه در عين حال گفته که «دست سربازان گمنام قبل از اينکه تاجی را به کسی ببخشند موجب بازداشت آنها شده است.»


آزادی یک دانشجو با وثيقه ۵۰ ميليون تومانی


روزنامه اعتماد از آزادی بابک زمانيان، از فعالان دانشجويی دانشگاه اميرکبير با توديع قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، علی عزيزی، عضو انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه اميرکبير با اعلام اين خبر گفته که اتهام زمانيان «اقدام عليه امنيت ملی» بوده که وی اين اتهام را نپذيرفته است.


اعتماد نوشته که اين دانشجو تمام ۳۸ روزی را که در بازداشت بود، در سلول انفرادی به سر برده است.


«اعدام پنج نفر در بیرجند»


روزنامه کيهان از اعدام پنج تن در بيرجند و زاهدان خبر داده است. اين روزنامه نوشته که «با رای دادگاه انقلاب اسلامی بيرجند و تاييد دادستان کل کشور چهار نفر از ساکنان سيستان و بلوچستان به اتهام قاچاق مسلحانه در بيرجند مرکز استان خراسان جنوبی اعدام شدند.»


کيهان، نفر پنچم را سعيد قنبرزهی فرزند مزار معرفی کرده و نوشته که وی به اتهام قيام مسلحانه، ترورچهار نفر از پرسنل نيروی انتظامی و دو نفر ديگر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان به اعدام محکوم و حکم اعدام وی صبح روز يکشنبه در محوطه زندان زاهدان به اجرا درآمد.


XS
SM
MD
LG