لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

«سرکوب مطبوعات در ایران شدت گرفته است»


گزارشگران بدون مرز از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که به « موج مستبدانه دستگیری و آزار واذیت کارکنان مطبوعات در ایران» پایان دهد.
گزارشگران بدون مرز از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که به « موج مستبدانه دستگیری و آزار واذیت کارکنان مطبوعات در ایران» پایان دهد.

گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی دو روزنامه نگار و خاتمه دادن به فشارهای تازه حکومت جمهوری اسلامی به مطبوعات ایران شد.


این نهاد بین المللی در تازه ترین بیانیه خود که روز چهارشنبه ، ۲۰ دی ماه، منتشر شد با اشاره به دستگیری « علی فرحبخش» و « کاوه جوانمرد» که از چندی پیش در بازداشت به سر می برند از مقامات جمهوری اسلامی خواست که به « موج مستبدانه دستگیری و آزار واذیت کارکنان مطبوعات در ایران» پایان دهد.


این بیانیه می افزاید: « آزار و اذیت روزنامه نگاران از تهران تا کردستان بار دیگر سرعت گرفته است. روزنامه نگارانی که با جرات از محمود احمدی نژاد انتقاد می کنند به جرایمی نظیر جاسوسی یا تهدید امنیت ملی و خیانت متهم می شوند که این موارد سبب شده تا فشار بر مطبوعات تشدید شود.»


در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است: « علي فرحبخش روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، همکار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله ياس نو، شرق، سرمايه، ٦ آذرماه در تهران دستگير شده است. اين روزنامه نگار که برای شرکت در نشست سازمان های غير دولتي در باره رسانه ها به بانکوک سفر کرده بود، به هنگام بازگشت به کشور روانه زندان شد.»



آزار و اذیت روزنامه نگاران از تهران تا کردستان بار دیگر سرعت گرفته است. روزنامه نگارانی که با جرات از محمود احمدی نژاد انتقاد می کنند به جرایمی نظیر جاسوسی یا تهدید امنیت ملی و خیانت متهم می شوند که این موارد سبب شده تا فشار بر مطبوعات تشدید شود.
گزارشگران بدون مرز

به گفته این سازمان مدافع مطبوعات، « دستگيری آقای فرحبخش به مدت چهل روز ازسوی مقامات مسئول جمهوری اسلامي پنهان نگاه داشته شد و تنها بعد از انتشاراين خبر توسط انجمن صنفي روزنامه نگاران به تائيد آن پرداختند. يکشنبه ١٧دی ماه سهراب سليماني رئيس زندان های تهران اعلام کرد که علي فرحبخش درزندان اوين بسر مي برد اما هيچ توضيحي در باره وضعيت بازداشت و اتهاماتايشان نداد.»


گزارشگران بدون مرز می افزاید: در آبان ماه سال جاری نيز ٢١ روزنامه نگار که برای دوره ای آموزشي به هلند سفر کرده بودند، به هنگام بازگشت در فرودگاه تهران چندين ساعت بازداشت وتوسط ماموران اطلاعاتي مورد بازجويي قرار گرفتند، وسايل شخصي آنها مانند کامپيوتر، دفترچه های ياداشت، سي دی و.. از سوی اين ماموان مصادره شد. تعدادی از اين روزنامه نگاران بعد از اين واقعه نيز از سوی نهاد های قضايي- امنيتي احضار و يا مورد تهديد قرار گرفته اند.»


در بیانیه یاد شده با اشاره به «سرکوب مطبوعات در کردستان» آمده است:سفر احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران و محمد حسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آبان ماه سال جاری به استان کردستان، آغازگر تشديد سرکوب عليه مطبوعات و روزنامه نگاران محلي بود.


به گفته گزارشگران بدون مرز، « چندين نشريه از جمله دو هفته نامه آوای وقت و کژيوه، توقيف و تعدادی از روزنامه نگاران دستگير شدند. از جمله اتهامات اين روزنامه نگاران « اقدام عليه امنيت ملي و طرح مسائل قومي، نژادي به نيت تجزيه طلبانه است.» از سوی ديگر در آذرماه روزنامه نگاران هفته نامه ديدگاه در پي تهديد ها و اعمال فشار مقامات امنيتي، قضايي تصميم به توقف انتشار نشريه خود گرفتند.»


این بیانیه می افزاید: « هفته نامه کرفتو نمونه ای واضح از تهاجم به روزنامه نگاران کردستان است. ٢٥ آذر ماه آکو کردنسب روزنامه نگار اين هقته نامه به هنگام تهيه گزارش از انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در شعبه اخذ رای در سنندج دستگير شد. اتهامات اين روزنامه نگار اعلام نشد، وی در اواسط دی ماه با سپردن وثيقه آزاد شد. همکارش کاوه جوانمرد که در روز ٢٦ آذر ماه در منزلش دستگير شده بود تا امروز در محلي نامعلوم توسط نهادهای امنيتي در بازادشت بسر مي برد. ٢٨ آذر ماه ليلا مدني مدير مسئول اين هفته نامه به دادگاه احضار و پس از بازجويي و تفهيم اتهام با سپردن وثيقه تا برگزاری دادگاه آزاد شد. ايرج عبادی سردبير کرفتو نيز در اين مدت به دادگاه احضار شده مورد بازجويي قرار گرفته است.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG