لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

مسکو: اظهارات برخی مقام‌های ایرانی درباره استفاده روسیه از پایگاه نوژه بازتاب‌دهنده دیدگاه حکومت ایران نیست


ماریا زاخاروف می‌گوید روسیه به «تماس‌هایش با ایران در همه سطوح» ادامه می‌دهد و «اقدامات خود را بر این اساس پیش می‌برد».
ماریا زاخاروف می‌گوید روسیه به «تماس‌هایش با ایران در همه سطوح» ادامه می‌دهد و «اقدامات خود را بر این اساس پیش می‌برد».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه چهارم شهریور به اظهارنظر مقام‌ها و برخی از نمایندگان مجلس ایران درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه واکنش نشان داده و گفته که این اظهارات بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های حکومت ایران نیست.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری روسی اینترفاکس منتشر کرده، ماریا زاخاروف در یک نشست خبری گفته است: «در رابطه با اظهارنظر برخی از سیاستمداران و افراد مشخص در درون حکومت (ایران): نخست اینکه، ضروری است درک شود که آنها بازتاب دهنده دیدگاه‌های حکومت (جمهوری اسلامی) هستند یا نه».

وی تاکید کرده که روسیه به «تماس‌هایش با ایران در همه سطوح» ادامه می‌دهد و «اقدامات خود را بر این اساس پیش می‌برد».

خانم زاخاروف اشاره نکرده که منظور وی اظهارنظر کدامیک از مقام‌های ایرانی است ولی ۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، به این اقدام اعتراض کرده و خواستار برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی به منظور بررسی حضور نظامیان روسیه در پایگاه نوژه همدان شده بودند.

همچنین، در واکنش به انتقادها از حضور ارتش روسیه در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که تهران پایگاهی در اختیار مسکو قرار نداده است و جنگنده‌های روسی برای عملیات در سوریه تنها اقدام به سوخت‌گیری در پایگاه نوژه می‌کنند.

با این حال، محمد دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از روس‌ها انتقاد کرده که خبر استفاده از یک پایگاه هوایی در ایران را علنی کرده اند و آنها را «بی‌معرفت» خطاب کرده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز دوم شهریور اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه پنجشنبه هفته گذشته خاک ایران را ترک کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز نظر مشابهی را ابراز کرده است. روسیه هم گفته که این جنگنده‌ها به پایگاه‌های خود در این کشور بازگشته‌اند.

با این حال، رییس مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری متناقض گفته که پرواز جنگنده‌های روسی از همدان به مقصد سوریه متوقف نشده است. وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته است که نشانه‌ای مبنی بر توقف پرواز هواپیماهای روسی از پایگاه‌های ایران در اختیار ندارد.

در واکنش‌های دو هفته اخیر به حضور نظامیان روسیه در خاک ایران، برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های ایران با اشاره به اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، حضور نظامی خارجیان را غیرقانونی دانسته اند.

اصل ۱۴۶ می‌گوید: «استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌های صلح‌آمیز باشد ممنوع است».

پایگاه نوژه که استفاده نظامیان روسیه از آن در هفته‌های اخیر جنجال برانگیز شده است، در ۴۷ کیلومتری شمال همدان واقع است و دو باند دارد که عرض هر کدام آنها بالغ بر ۵۰ متر است.

این پایگاه پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ معروف به «شاهرخی» بود که پس از انقلاب به پایگاه هوایی «شهید نوژه» تغییر نام داده است.

XS
SM
MD
LG