لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

کميته ويژه سازمان ملل خواستار «حمايت فوری» از معترضان سوری شد


تصویر ویدئویی از تظاهرات صدها نفر از مردم سوریه
تصویر ویدئویی از تظاهرات صدها نفر از مردم سوریه
کميته ويژه سازمان ملل متحد که برای بررسی وضعيت انسانی سوريه به اين کشور سفر کرده بود، بر ضرورت حمايت از غير نظاميان در برابر خشونت به کار رفته از سوی نيروهای امنيتی و نظامی تاکيد کرد. اين در حالی است که روسيه پيش نويس قطعنامه ای را به شورای امنيت ارائه داده که تنها از بشار اسد، رییس جمهور سوريه، می خواهد به اجرای اصلاحات سرعت بخشد، اما هيچ اشاره ای به تحريم های احتمالی ندارد.

از زمان آغاز تظاهرات اعتراض آميز در سوريه که به پايان ماه پنجم خود نزديک می شود، اين اولين بار است که کميته ای از سازمان ملل متحد موفق می شود به سوريه سفر کند. اين کميته از چند شهر که شاهد تظاهرات اعتراض آميز بودند بازديد کرد در حالی که همواره نمايندگانی از دولت سوريه آن را همراهی می کرد.

فرحان حق، سخنگوی رسمی دبيرکل سازمان ملل متحد، در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «حضور دائم مسئولان دولتی باعث شد کميته نتواند به شکلی کامل و مستقل در خصوص وضعيت کشور تحقيق کند.»

او افزود: «افرادی را که کميته توانست با آن ها ديدار کند از قلع و قمع شديد نيروهای امنيتی سخن گفتند.»

فرحان حق از دمشق خواست به استفاده مفرط از خشونت در مقابله با غير نظاميان پايان دهد.

انتظار می رود که اين کميته گزارش خود را به بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد ارائه دهد. بان کی مون دوشنبه گذشته بشار اسد را به عمل نکردن به وعده خود مبنی بر پايان دادن به برخورد امنيتی با نظاهرات مسالمت آميز متهم کرد.

بنا بر گزارش های گروه های حقوق بشری، سرکوب معترضان توسط نيروهای امنيتی تا کنون به کشته شدن بيش از دو هزار و ۲۰۰ نفر، زخمی شدن صدها نفر و دستگيری هزاران نفر ديگر انجاميده است.

پيش نويس دو قطعنامه

گزارش کميته ويژه سازمان ملل متحد مبنی بر نياز غير نظاميان سوريه به حمايت در حالی مطرح می شود که روسيه پيش نويسی را به شورای امنيت ارائه داده است که تنها از بشار اسد می خواهد به اجرای اصلاحات سرعت بخشد.

اين پيش نويس هيچ اشاره ای به تحريم های احتمالی ندارد و در برابر پيش نويس ديگری که کشورهای اروپايی با پشتيبانی آمريکا ارائه داده اند مطرح شده است؛ پيش نويسی که مسکو به استفاده از حق وتو برای به تصويب نرسيدن آن تهديد کرده است.

ويتالی چورکين نماینده دائم روسيه در سازمان ملل متحد اين پيش نويس را جمعه به شورای امنيت ارائه داد. اين پيش نويس همچنين از معترضان سوريه می خواهد با نظام حاکم وارد گفت و گو شوند.

چورکين در کنفرانسی خبری که در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک آمريکا برگزار کرد گفت: «قرار است فرستاده ویژه ای روز دوشنبه به دمشق برود.»
چورين تاکيد کرد که شورای امنيت بايد طرف های درگير را به مسير صحيح هدايت کند «نه اين که جانب معترضان را بگيرد همان گونه پيش نويس کشورهای اروپايی عمل می کند.»

پيش نويس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای اروپايی شامل تحريم کامل فروش اسلحه به سوريه و مسدود کردن دارايی های بشار اسد، ۲۳ شخصيت سوری ديگر و چهار سازمان می شود. اما نام بشار اسد و برادرش در ليست ۲۲ شخصيتی نيست که از به دست آوردن ويزای سفر به کشورهای اروپايی محروم می شوند.

نمايندگان بريتانيا و آلمان در سازمان ملل متحد از گام روسيه برای صدور قطنامه ای عليه نظام حاکم بر سوريه استقبال کردند اما گفتند متن پيش نويس ارائه از مسکو بسيار ضعيف تر از بيانيه ای است که پيشتر شورای امنيت صادر کرد. اين بيانيه از دولت دمشق به دليل استفاده از زور در برابر معترضان انتقاد کرده است.

روسيه يکی از مهمترين صادر کنندگان اسلحه به سوريه به شمار می رود و تصويب قطعنامه مورد نظر اروپا می تواند به روسيه ضرر مالی برساند.
نمايندگان روسيه و چين جلسه پنجشنبه شورای امنيت را که برای بررسی پيش نويس اروپايی قطنامه عليه سوريه برگزار شده بود، ترک کردند.

فشارهای اتحاديه عرب بيشتر می شود

نماينده يکی از کشورهای عضو در اتحاديه عرب که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رويترز گفت که کشورهای عضو اين اتحاديه فشار را بر بشار اسد افزايش خواهند داد و از او خواهند خواست به سرکوب خونين معترضان پايان دهد.

اين ديپلمات عرب تاکيد کرد اوضاع سوريه يکی از دو محور اصلی مطرح شده در جلسه عادی وزیران امور خارجه اتحاديه عرب خواهد بود.

بنا بر اين گزارش، در تماس ميان پايتخت های کشورهای عربی بر فشار بر نظام سوريه برای متوقف کردن کامل عمليات نظامی و بازگرداندن نظاميان به پايگاه های خود، توافق شده است.

اين ديپلمات عرب خاطرنشان کرده است: «اتحاديه عرب پيامی روشن به رییس جمهور سوريه خواهد داد مبنی بر اين که سکوت عربی در مقابل آن چه که در اين کشور روی می دهد ديگر معقول نيست به ويژه آن که شورای امنيت به سوی تصويب تحريم های بيشتری عليه سوريه پيش می رود و شورای جهانی حقوق بشر نيز خشونت های سوريه را محکوم کرده است.»

عربستان سعودی، کويت و بحرين پيشتر در واکنش به سرکوب معترضان در سوريه، سفرای خود را برای مشورت از دمشق فراخوانده بودند.

ادامه تظاهرات و سرکوب ها

اين تحولات در حالی صورت می گيرد که روز شنبه ده ها هزار نفر از معترضان سوری به خيابان ها آمدند و نيروهای امنيتی دست کم سه نفر از آنها را به ضرب گلوله کشتند.

ديده بان حقوق بشر سوريه به نقل از شاهدان عينی گزارش داد که شامگاه جمعه و صبح شنبه، تظاهراتی در دمشق برگزار شد. اين تظاهرات بزرگترين اعتراض خيابانی در دمشق از زمان آغاز اعتراض های سوريه توصيف شده است.

بنا بر اين گزارش، دو نفر از تظاهر کنندگان در شهر القصير و بندر لاذقيه در پی شليک گلوله توسط نيروهای امنيتی که برای متفرق کردن تظاهر کنندگان شليک شد، کشته شدند.

از سوي دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نيروهای پليس و افراد لباس شخصی وابسته به نظام حاکم در ساعات اوليه پس از نماز صبح، نمازگزاران در مسجد الرفاعی در محله کفرسوسه دمشق را که قصد آمدن به خيابان را داشتند، مورد حمله قرار دادند.

رامی عبد الرحمن، رییس ديده بان حقوق بشر سوريه، گفته است پس از آن که نيروهای امنيتی به سمت تشييع جنازه يکی از کشته شدگان تظاهرات روزهای گذشته در شهرک کفر رومه در استان شمالی ادلب آتش گشودند، اين تشيع جنازه به تظاهرات تبديل شد و دستکم ده نفر در جريان آن زخمی شدند.

او افزود به جز مساله کشته شدگان، ده ها هزار نفر از آغاز اعتراض ها تا کنون دستگير شده اند که مکان نگهداری و سرنوشت بسياری از آن ها هنوز مشخص نشده است.
XS
SM
MD
LG