لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

کاخ سفید ادعای پیشنهاد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی را رد کرد


دونالد ترامپ همواره موضع سرسختانه‌ای در ‌قبال ایران داشته است.
دونالد ترامپ همواره موضع سرسختانه‌ای در ‌قبال ایران داشته است.

سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه هشتم آبان ادعای تهران مبنی بر درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای دیدار با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، را رد کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه مدعی شده بود که حسن روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، درخواست دونالد ترامپ برای دیدار و گفت‌وگو را رد کرده بود.

او شامگاه یکشنبه در واکنش به یادداشتی در خبرگزاری فارس در مورد رد درخواست دیدار ترامپ از سوی روحانی، ادعا کرد که «چنین تمایلی از سوی طرف آمریکایی مطرح شد اما مورد تأیید رئیس‌جمهور ایران قرار نگرفت».

حال، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در ای‌میل کوتاهی که برای شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی ‌فرستاده است، گفته که این گزارش «نادرست» است.

خانم سندرز توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه نیز در نشست خبری هفتگی خود بار دیگر این ادعا را مطرح کرد و از جمله گفت: «برخی از افراد نزدیک به آقای ترامپ این درخواست را داشتند و تمایل او برای دیدار با روحانی را مطرح کردند».

این سخنان در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ همواره موضع سرسختانه‌ای در ‌قبال ایران داشته و از جمله در سخنرانی افتتاحیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به شدت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تاخت. او روز ۲۸ شهریور گفته بود که «نباید اجازه داد رژیم جنایتکار ایران به اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد».

آقای ترامپ افزوده بود: «به جای اینکه (حکومت ایران) منابع این کشور را صرف بهبود زندگی مردم ایران کند، درآمدهای نفتی این کشور خرج حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود که مسلمانان بی‌گناه را بکشند و به همسایه‌های صلح‌جوی عرب و اسرائیلی حمله کنند».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین روز ۲۱ مهرماه با اعلام راهبرد تازه کشورش در قبال ایران، حاضر نشد که پایبندی تهران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تأیید کند.

آخرین تماس میان رؤسای جمهور آمریکا و ایران به سال ۱۳۹۲ باز می‌گردد که باراک اوباما و حسن روحانی تلفنی در نیویورک با یکدیگر گفت‌وگو کردند که از زمان پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ امری بی‌سابقه بود.

با این حال دیپلمات‌های ارشد دو کشور در چارچوب مذاکرات میان ایران و گروه پنج به علاوه یک برای حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران بارها با یکدیگر ملاقات کردند.

این مذاکرات سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به نتیجه رسید و طرفین به توافقی جامع در زمینه تعلیق بسیاری از فعالیت‌های اتمی ایران و همزمان لغو تحریم‌های بین‌المللی دست یافتند.

XS
SM
MD
LG