لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

عباسی: آژانس باید درباره بازدیدها، ما را قانع کند


فریدون عباسی
فریدون عباسی
فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه گفته که ما مشکلی با بازرسان آژانس نداریم و آن ها می توانند دو ساعت پیش از حضور به ما اطلاع داده و بازدید کنند. اما در مورد برخی مناطق باید استدلال کافی داشته باشند و ما را قانع کنند که نیاز به بازرسی برای آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا آقای عباسی گفت :« تا زمانی که آژانس بخواهد ما مذاکره می‌کنيم البته آنها نيز بايد استدلال کافی برای بازديد از مناطقی که می‌گويند داشته باشند يا درباره مطالبی که می‌گويند بايد ادله کافی بدهند تا ما قانع شويم.»

وی همچنین گفت: «مذاکرات ما با آژانس بر مبنای حقوق ایران و چارچوب وظايف آژانس انجام می‌شود و اين مذاکرات را ادامه می‌دهيم. ما خواهان قطع مذاکرات نيستيم، استدلال‌های قوی داريم، افراد مذاکره‌کننده ما افرادی قوی و آگاه به مسائل تخصصی در اين زمينه هستند و از حقوق ما دفاع می‌کنند.»

مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در روز جمعه سوم شهريورماه در وين بدون دستيابی به توافقی پايان يافت. هرمان ناکارتس، رئيس هيات مذاکره‌کننده آژانس، نيز گفته است که اختلافات بين ايران و آژانس همچنان پابرجاست.

آقای ناکارتس که پس از مذاکرت با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: «مذاکرات بسيار فشرده بود، اما اختلافات اساسی بين ايران و سازمان ملل متحد همچنان باقی است و همين مساله مانع دستيابی به توافقی شد.»

گفته های آقای عباسی در روز یکشنبه در مورد ادامه مذاکره با آژانس در حالی است که در پایان مذاکرات روز جمعه هفته پیش، هرمن ناکارتس گفته بود: «فعلا ما برنامه ای برای دور ديگری از مذاکرات نداريم.»

ایران و آژانس دو دور مذاکرات را دنبال کردند که هر دو بدون نتیجه پایان یافت. دور مذاکرات روز جمعه پیش از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: «انتظار نمی رود چیز زیادی در گزارش فصلی گفته شده باشد و همان مواردی است که پیشتر هم در گزارش مدیرکل به آن اشاره شده بود.»

هفته پیش و کمی پیشتر از گفت و گوهای اخیر ایران و آژانس، دیپلمات ها اعلام کردند آژانس بين المللی انرژی اتمی، در اقدامی کم‌سابقه که پیش‌تر تنها در سال‌های دهه ۱۹۹۰ و دوران حکومت صدام حسین در عراق اتفاق افتاده است، کارگروهی ویژه برای زیرنظر گرفتن همه‌جانبه برنامه اتمی ایران تشکیل می‌دهد.

طبق این گزارش که پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد، تشکیل چنین تیمی، «حرکتی غیرمعمول» از سوی آژانس محسوب می شود چرا که نشان می دهد اولویت ها برای آژانس عوض شده و هراس و نگرانی از دستیابی ایران به بمب اتمی یا ساخت آن، افزایش یافته است. این گزارش می گوید این کار نشان می دهد آژانس از رسیدن به راه های مختلف گفت وگو با ایران ناامید شده و مجبور به در اختیار گرفتن تاکتیک های دیگر است.

آژانس در دو دور مذاکرات اخیر با ایران، به مجموعه ای موارد میان دو طرف پرداخته که یکی از آن ها تاسیسات نظامی موسوم به پارچین است که گزارش شده در آن فعالیت و سپس پاکسازی صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG