لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

دیپلمات ها: تشکیل تیم ویژه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی


نمایی از رآکتور تحقیقاتی تهران
نمایی از رآکتور تحقیقاتی تهران
آژانس بين المللی انرژی اتمی، در اقدامی کم‌سابقه که پیش‌تر تنها در سال‌های دهه ۱۹۹۰ و دوران حکومت صدام حسین در عراق اتفاق افتاده است، کارگروهی ویژه برای زیرنظر گرفتن همه‌جانبه برنامه اتمی ایران تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، چنین تیم هایی در مورد کشورهای مظنون به ساخت پنهانی بمب اتمی شکل گرفته و فعالیت می کند.

طبق این گزارش که پنجشنبه منتشر شد، تشکیل چنین تیمی، «حرکتی غیرمعمول» از سوی آژانس محسوب می شود چرا که نشان می دهد اولویت ها برای آژانس عوض شده و هراس و نگرانی از دستیابی ایران به بمب اتمی یا ساخت آن، افزایش یافته است. این گزارش می گوید این کار نشان می دهد آژانس از رسیدن به راه های مختلف گفت وگو با ایران ناامید شده و مجبور به در اختیار گرفتن تاکتیک های دیگر است.

ایران می گوید اتهام ساخت بمب اتمی بی اساس است و فقط ساخته و پرداخته دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی و اسرائیلی است. با این حال ایران حاضر به تعلیق غنی سازی اورانیوم نیست و به رغم خواسته های مشخص از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل حاضر به همکاری نشده و می گوید برای تولید برق، به آن نیاز دارد.

ایران همچنین می گوید حاضر به رسیدن تفاهم برای وارد کردن سوخت و یا اورانیوم غنی شده نیست و همچنین حاضر نشده به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، پاسخ دهد. آژانس در گزارش های دو سال گذشته خود، به موارد ابهام در برنامه اتمی ایران اشاره کرده و از تهران خواسته به این موارد پاسخ دهد.

در یک سال گذشته دوبار ایران و آژانس جلساتی برای بررسی این موارد ابهامی برگزار کردند ولی هر دو بار به هیچ نتیجه ای نرسیدند. قرار است روز جمعه این هفته هم بار دیگر جلسه ای میان ایران و آژانس برگزار شود. جلسه ای که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پیش گفته بود روی آن حساب ویژه ای نمی توان باز کرد و نمی توان به آن زیاد خوشبین بود.

آسوشيتد پرس می گويد چهار تن از ديپلمات های آگاه اين خبر را تاييد کرده و گفته اند آژانس تيم ايران را تشکيل داده تا مسائل مبهم را بررسی کرده و ايران را به پاسخ دادن راضی کند. يک ديپلمات آن را شبيه به «تيم اتمی عراق» دانسته که برای بررسی برنامه اتمی صدام حسين، به عراق و در سال های ۱۹۹۰ اعزام شده بود.

تيم عراق اجازه شورای امنيت برای دسترسی کامل زمينی را داشت ولی تيم فعلی، بر اساس همکاری های امضا شده از سوی ايران، فقط به يک سری تاسيسات مشخص دسترسی دارد. ايران اجازه بازرسی به ديگر مکان های مشکوک به فعاليت نظامی را نمی دهد و جلوی آن را می گيرد.

علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در واکنش به اين خبر به آسوشيتد پرس گفته است: «من اصلا خبر چنين چيزی را نشنيده ام در نتيجه در مورد آن نظری هم ندارم.» خانم «جيل تئودور» يکی از سخنگويان آژانس گفته «برنامه ای برای اجرای درست نيازهای پادمانی آژانس» است که برای جلوگيری از گسترش سلاح های اتمی به کار گرفته می شود.

يکی از ديپلمات ها گفته است: «طبق برنامه تيمی جديد، نزديک به ۲۰ کارشناس مشخص منصوب می شوند که فقط با تمرکز و تاکيد روی برنامه اتمی ايران کار کنند و تحقيقات آژانس را دنبال کنند.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG